|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
järnet |
Köpte för några veckor sedan en gummiraka att använda i stället för sämskskinn. Är det någon mer än jag som noterat att gummirakan skapar elektrostatiskt laddade fält på bilen, som bl.a. drar till sig pollen så här års? När man torkar bilen med sämskskinn så lägger sig pollen jämt över hela bilen men efter att ha använt gummirakan så blir det (snabbt) randiga, skarpa fält av pollen redan efter några timmar. Hur undviker man detta, utan att använda sämskskinn? |
|
Jag brukar använda gummirakan först och sedan "finputsa" med skinnet och för mig fungerar det utan de problem du nämnde.. //Robban BMW CS #4729 www.robertgustavson.com |
|
|
Jag gör som Robban och det funkar bra.... /Bimmerman Länk |
|
|
jag gör också som robgus |
|
| Vid torkning med sämskskinn är det oundvikligt att få så kallade tvättrepor på lacken. En gummiskrapa är mer skonsam för lacken. Och ja, jag känner igen problemet pollenproblemet. Om det beror på elektrostatiska strömmar låter jag däremot vara osagt. | |
järnet |
Nu är min gummiraka alldeles ny och det kan ju vara så att den släpper något som ger ränderna men det ligger nära till hands att tro att det bildas någon typ av statisk elektricitet. Eller i varje fall något som drar till sig pollen. Mörka bilar är ett elände. Alternativet är att skölja av den med batterivatten (avkalkat) eller regnvatten. Då är det inte lika nödvändigt att använda gummiraka eller sämskskinn, men på något sätt måste man få bort vattnet för att slippa kalkfläckarna. |
matwip |
Tvättrepor? Varför skulle en gummiskrapa vara mer skonsam? Jag utgår från att gummiskrapan o sämsskinnet är ordentligt rena. Håller på Robgus linje, efter att man dragit med skrapan blir det nästan alltid lite vatten kvar någonstans (randigt) Då är man ändå där med skinnet efter. |
matwip |
Mvh |
järnet |
Det är förmodligen större risk att det fastnar partiklar i sämskskinnet (som ger repor) än i gummirakan. Å andra sidan lämnar ett juste (manglat)sämskskinn mindre vatten kvar på bilen än vad gummirakan gör. |
|
Gummiskrapan slarvar mer vid torkning och kan ge nya smårepor är min erfarenhet. Ett sämskskinn tycker jag är effektivast, om man sköljer det ofta under torkningen blir risken för repor liten. Ha bilen nyvaxad så glider pollen av lätt :) /J |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har en skrapa från diteccenter , men den gör repor med gummihörnen har jag märkt, så en modifikation blir nog nödvändigt.Har ett 10 år gammalt äkta sämskinn, det är så mjuk o smidigt som insidan på......?? Det finns egentligen inget bättre än det om man ser till att skölja det ordentligt.Gummirakan är smidig när man har bråttom.Men ska fixas till en aning. MVH Hasso |
| Att hålla ett sämskskinn rent är betydligt svårare än att hålla en gummiskrapa fri från sandkorn och annat som nöter och repar lacken. När jag tvättar min montrealblåa bil använder jag rikliga mängder med vatten som är försatt under högtryck. Efter att ha spolat bilen GRUNDLIGT använder jag en svamp på de ställen som behöver det. I regel strax bakom hjulhusen samt delar av bakluckan. Jag använder alltid en ny svamp vid varje tvättning. Sedan sköljs bilen ytterliggare en gång med högtyckstvätten. Avslutningsvis torkas tak, motorhuv samt alla rutor med gummiskrapa. Karossidorna torkas med sämskskinn eftersom det är svårt ett nå ett gott resultat med gummiskrapa där. Eftersom min bil är mörk är det väldigt svårt att undvika ytliga tvättrepor. I egenskap av pedant är det bara att inse att en mörk kulör är fullständigt omöjlig att hålla i kanonskick. I varje fall i mina ögon. Nästa bil kommer att bli silverfärgad. En underbar färg för pedanten som irriterar sig på minsta lilla märke. Det bästa sättet att bevara lacken fräsch är enligt mig att använda en högtryckstvätt med kraftigt tryck och spola rikligt. Därefeter bör man se til att inte använda svampen på ställen där det inte behövs. Det mesta av smutsen förvinner vid spolningen. Mekanisk nötning på lacken ger förr eller senare repor. | |
|
Avfettning, högtryck, svampning, högtryck, gummiskrapa och sen skinna. Bilen som ny.... /Bimmerman Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
bjoerk:Har ju samma jobbiga kulör som du. Jag vrider ut skinnet, och och lägger ut hela, och drar av vattnet med skinnet, en metod som visat sig fungera bra,ett mjuk skinn och väl sköljt är en förtsättning så klart,har ett roterande munstycke på högtryckstvätten, som jobbar bort, smuts och grus med högt tryck, fast fördelad på en yta på ca 20cm dia. Tar en ny ren svamp använder samma hink varje gång och den får icke användas till annat.Har även en billigare,smalare gummiraka från OK som inte repar gummit är mjukare, Ditecskrapan är hårdare så den får numrera duga till MB. I grund och botten så beror detta på en dålig lackkvalitet från BMW, de "miljövänliga" klarlackerna verkar ha en betydligt mjukare karaktär än de "gamla" hederliga som man nästan kunde dra "kulhammaren" i utan att det blev märken, och det blev absolut inte dessa tvättrepor så man måste maskinpolera bilen flera ggr om året.. Hade en mörkblåmetallic -87 av annat märke, aldrig dess tråkiga tendenser, utan där var klarlacken ett rejält skydd istället för detta vad man nu ska kalla det för:( Tittar man sedan på så finns det ju "apelsinskal" i grundlacken , vilket alla nya BMW verkar ha, har tittat på en väldig massa olika kulörer på nya och de ser likadana ut.Så ska inte bilar i halvmiljonklassen se ut, har andra bilmärken samma problem. tror inte det?? eller?? Jag har en kompis som har lackfirma, han har tidigare hävdat att BMWs lacker varit de bästa på hela bilmarknaden, men han är också av en annan uppfattning idag.Ska tilläga att en annan kompis servade en 550Maranello häromdagen han hittade rinningar på framspoliern,så han frågade ägaren(70+) som köpte den nya om han lackat om bilen, icke.Så Ferraris kvalitet ligger inte heller i lackeringen om det ska vara till nån tröst. Nej en omlackering till "gammal hård klarlack" står högt på önskelistan, huv,tak ,baklucka,men lacka om en bil i fint skick som nyligen passerade 7000 mil är väl inte motiverat än, får väl vänta tills första bucklan:( En silverfärgad har står på önskelistan här också ska tilläggas, men förhoppningsvis så blir det en Cosmossvart 540-00 som nu rullat ca 1000 mil sen ny, om ngr. år vill säga:))(fd.528 ägaren)fick fint besök för ett tag sedan. MVH Hasso |
järnet |
På biltema säljer de en (förvånandsvärt) bra sämskskinnsmangel. Den är dessutom inte särskillt dyr. Klart bästa sättet att (snabbt) få ur vattnet ur sämskskinnet. |
Tack för det tipset det var ju nått som alltid fanns i tvätthallarna, eftersom jag har stora problem att vrida ur nått med mina skadade händer så får jag nog ta en tur till biltema för att kolla av. MVH Hasso |
| Jag torkar min bil med en handduk! Funkar både för mig o bilen(obs! inte samma handduk) | |
|
*lol* "obs! inte samma handduk" guld :) |
|
|
hasso: Det är nog inte raka det är fel på. du bör lösa upp smutsen, iaf den nedanför listerna med lämpligt avfettningsmedel innan högtryck. Annars drar du runt det med rakan. Rakan skall dras som lätta smekningar uppifrån och ned. Jag brukar torka den efter varje dragning. Asken |
|
Asken : har betydligt mera erfarenhet av lätta smekningar än vad du har :))) MVH Hasso |
|
hasso: inte alla har tid att tvätta bilen 3ggr/vecka. Och i och med att du är dubbelt så gammal som mig så ligger det väl i sakens natur?:)))) Du kanske har kört utan gummi sålänge att du måste modifiera den så den klara en rejäl repa?:)) Mvh Asken som bojkottar Eurovision Bröl Contest:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.