|
|
|
|---|---|
Transocean |
Alla dämpare har instruktioner om riktig förvaring. Vad kan bli fel om man låter dämparen ligga på golvet vid montering t ex? Verkstäder verkar i alla fall strunta i såna instruktioner? |
|
Jag kan inte komma ihåg att jag nån enda gång har fått med en sån instruktion när jag har köpt stötdämpare. Dom gula Koni-dämparna jag köpte senast hade definitivt ingen instruktion om hur dom ska förvaras. Vad är det för stötdämpare som du har sett sådana instruktioner till? |
|
Transocean |
Nu senast var det Gabriel och jag hade dom liggandes innan montering och mekanikern slängde dom på golvet han också fast märket borde inte spela någon roll då samma sak står i Bentleys, Haynes och i t o m Biltemas katalog. Några problem med dämparna fick jag ju definitivt inte så varför skrives det sådana instruktioner i så fall undrar jag bara? Någon annan måste väl ha märkt samma sak? |
|
Förr fanns instruktioner med stötdämparna att de skulle luftas innan montering om de hade legat ner. Det gjordes genom att trycka ihop och dra isär dämparen fullt några gånger om jag minns rätt. Det bör innebära att dämparen självluftar sig vid användning men om man inte gör det innan montering så har man inte korrekt dämpning omedelbart vid användning. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Luftning gäller enbart oljedämpare, idag är de allra flesta gastrycksdämpare, dessa behöver ej luftas | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.