|
|
|
|---|---|
|
Är helt ny på BMW och kan således ingenting om vad för ljud som satt i vilka bilar och vad de olika anläggningarna kallades för. Jag har helt enkelt konstaterat att ljudet i min nyinförskaffade E39:a är helsunkigt! Jag måste börja riva. Forumet beskriver ju rätt bra vad man kan göra, men bara man vet VILKEN anläggning man har...som jag inte vet! :D Kan ni hjälpa mig? Det är en 540 02' utan GPS. Jag har CD-växlare och business CD, det är allt jag vet. Vad kallades mitt ljudpaket för när bilen såldes som ny? Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! | |
| Kolla om du har en förstärkare i bagaget, isåfall har du antingen Hifi eller Hifi DSP Professional | |
|
Visst sitter där ett slutsteg. Det måste ju betyda att jag har lågnivåutgång och därmed hotta upp den tunna basen väldigt enkelt! Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Ingen lågnivå, men jag monterade själv en hög -> lågnivå idag, bara 200:- och ljudet blev helt ok. Kika denna, beskriver vilka kablar du ska koppla in dig på. Länk |
|
|
->JohnnyB: - Nu hajjar jag inte! Om det finns ett slutsteg måste det ju finnas signal till det slutsteget, alltså lågnivåsignal. Det är ju bara att tanka av signalen när man hittat rätt pinnar?? Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Nej, BMWs slutsteg kör en semikvasi högnivå.... Vilken kan användas att direkt driva högtalare eller att driva något av deras slutsteg. Om du har kontaktdonet med de flata stiften så är det dock stor chans att din radiomodul har en separat lågnivåutgång. /Andy |
|
|
Nix! Det sitter en större kontakt, förfaller vara högtalarutgången, den kontakten har runda stift. Den mindre kontakten (ingången?) har så små stift att det är nästan svårt att avgöra om det är flat- eller rundstift. De är förvisso flata om man kikar noga, men är det den kontakten du menar? Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Då har du den gamla runda typen utan lågnivå ut. /Andy |
|
|
Jag vet att jag för ett tag sedan såg en sida med hur att plocka lågnivå direkt från ett av korten inne i stereon och göra en egen lågnivåutgång. Jag hittar den inte igen. Är det något du känner igen, BeoLink? Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
...sedan, en annan fundering: - Om nu slutsteget drivs med högtalarsignal från stereon, är det belastad eller obelastad högtalarsignal? Om den är helt ren så KAN man ju faktiskt använda signalen, plocka ned den lite och sedan skjutsa in den i ett slutsteg utan nämnvärd kvalitetsförlust? Jag är inte så här snygg i verkligheten, det är min bil som gör det! |
|
|
Lite gamla godbitar i ämnet: Länk Länk Trevlig kvällsläsning... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.