|
|
|
|---|---|
|
Vid ca 12 000 mil gick jag igenom framvagnen på min E34 (525i -94) och fick Länkarmar Övre (Casterstag) samt styrstagen utbytta, och blev då av med vibrationer som framförallt uppstod vid inbromsning. Även bakvagnsbussningarna byttes, och allt glapp i styrningen eliminerades. 4 000 mil senare är det dock färdigt igen, med kraftiga vibrationer vid inbromsning över ca 120 km/h. Vid inbromsningar från lägre farter förekommer inga vibrationer alls. Nu överväger jag därför att ge mig på framvagnen igen, och vill slippa ifrån vibrationer så länge som möjligt. Vad bör jag byta när jag ändå håller på? Satsa på bättre bussningar (Polyuretanbussningar / M5 bussningar eller liknande)? Jag har sökt på området, och läst massor av inlägg, men om någon har en bra sammanfattning av vad man "måste byta" för att skapa en E34 med varaktig nybilskänsla åtminstone i framvagnen så vore jag tacksam. H | |
Transocean |
Ja, säg det, verkar ju vara en omöjlig uppgift helt enkelt. Aldrig har jag haft en bil med en så känslig framvagn. Jag överväger att byta rubbet, heh, är ju trots allt redan 2 1/2 år sedan det gjordes sist! |
|
Vet inte om du har kollat detta men skivorna, pendelstagen och övrestyrarmsbussningen (32211136452). Kolla på realoem så ser du vilken jag menar. Själv hade jag vibrationer på en 525, då var det en kombination av skivor och lågkvalitedäck. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
Byt främre casterstagen. De ger i princip samma symptom som de bakre. Vad du måste byta för att få framvagnen trevlig är: Bakre och Främre casterstag Dämpare Hjälpstyrarm. Spänn gärna upp styrsnäckan också när du ändå håller på så blir bilen som ny. Dessa detaljer slits hårdast och inverkar mest på väghållningen. Kränghämmarstagen påverkar inte lika mycket, brukar bara ge irreterande ljud. Styrstagen slits minimalt enligt min uppfattning så de behöver du garanterat inte byta om du nyss bytt dem. |
|
|
Då har vi följande lista: Främre/nedre casterstag/länkarmar Hjälpstyrarm Nya skivor runt om. (lika bra, även om de nuvarande nog är felfria) Nya stötdämpare runt om (Bilstein?) Skulle fortfarande vara intressant att höra om någon haft erfarenhet av uppgraderade bussningar (t ex Polyuretanbussningar). Styrningen är helt fri från glapp (nyjusterad), och däcken är sprillans förstaklassiga Continental i standard ballongdimension. Så länge man inte bromsar så går den verkligen riktigt magnifikt på vägen, helt vibrationsfritt oberoende av hastighet. H |
|
|
Bromsvibrationer från hög hastighet kan orsakas av anliggande bromsar. Har haft detta fenomen på några bilar, både E28, E46 och E34. De flytande bromsoken är känsliga för smuts och rost. Själva oken brukar löpa lätt på glidbultarna, men beläggens kanter har en förmåga att kärva ordentligt i anliggningsytorna mot oken. Detta leder till att bromsarna inte släpper efter en inbromsning, och därför ligger an en aning med varmgång som föjld. När man sedan parkerar, är skivorna rejält heta. Detta driver ut bindemedel ur beläggens yta, och detta bindemedel kondenserar på skivan precis där beläggen befann sig vid avsvalningen. Dels är detta bindemedel 'klibbigt' och orsakar ojämn bromsning, dels är det lite korrosivt och orsakar angrepp på skivans yta, som då får lite annan friktion på just det stället. Avhjälps enkelt genom att putsa rent ok och beläggkanter med smärgelduk eller en fil, och gärna stryka på ett tunt lager värmetåligt fett (koppar- eller alupasta), så allt löper lätt och fint. Skivorna rengörs noga med T-röd. Därefter är det bara att bromsa kraftigt några gånger, för att nöta skivans yta jämn igen - tänk på att inte stanna genast efter en kraftig inbromsning, utan kör en bit så skivan kyls av! Enkelt och nästan gratis, och några droppar bränsle kan man också spara på att hjulen rullar lätt och fint! |
|
|
Det tog sin lilla tid, men till slut kom semestern och med den lite tid att ägna åt min gamla E34. Jag började med att riva ned bromsarna, och efter noggrann rengöring, uppsmörjning samt nya skivor och klossar runt om så var alla vibrationer spårlöst borta! Mina bromsar var i bra skick före renoveringen med främre skivor som rullat under 4 000 mil, men gav alltså trots detta upphov till rejäla vibrationer. Ingen dum idé att börja med bromsarna mao. Tack för tipsen så här ett år senare! H |
|
|
Jaha, här satt man och hoppades på erfarenheter kring polyuretan-bussningar eftersom den frågan ställdes och jag snart ska ge mig på att byta bakre casterstag på min E34, eller möjligen bara dess bussningar, får se lite. Men men, tummen upp för avslutad tråd Herbert! Klart att polyuretanbussningar är stadigare. Vad jag skulle vilja veta är lite kring hållbarhet och ifall de behöver smörjas då och då som man hört om ibland. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jag är fortfarande intresserad av info kring uppdateringar av bussningar mm. Min ambition är att trots allt gå vidare med nya stötdämpare och ytterligare stabiliseringar av framvagn mm. Efter mycket E60/E61 senaste tiden så inser jag att E34 får bli min melodi så länge det bara går. H |
|
|
Hej Är det inte så att flera har satt 750 bussningar i länkarmen? Är ganska säker, kolla med någon BMW-mek eller så kan ngn annan på forumet bekräfta detta. 750 bussningen är tuffare men skall passa på e34. Matthias |
|
|
Bra tips! Passar hela länkarmen från 750i? Antar också att det är E32-modellen som avses? Ett annat tips jag hittat är länkarmar från Meyle på ebay.de Dessa ska ha "förstärkta" bussningar, men hur pass förstärkta de egentligen är vet jag inte. Någon? ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.