AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.407

Ladda batteriet, finns avsedd plats för minuspol?

Fe
58
Felle
523Touring, -05
Finns det någon speciell minuspol för att ladda batteriet. Pluspolen är jag ju rätt tydlig men det sitter även en "misstänkt" bult/skruv på höger fjäderbensfäste, kan detta vara avsett för minuspolen? Sitter inte likadan på vänstra fästet.
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Felle:

Det sitter en dylik på högersidan så det är med största sannolikhet den du har hittat.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Ja på höger sida om man står framför bilen, annars på vänster.
Grå liten bult/mutter, ser lite "malplacerad ut " på fjäderbensfästet.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Fe
58
Felle
523Touring, -05
Fint, då vet jag men hur är det egentligen med laddning av batteriet. Jag har inga bekymmer men enligt uppgift från Autogruppen så är bra för batteriets livslängd att man laddar upp det två ggr per år. Köpte en Ctek-laddare, som har en knapp med snöflinga som tydligen skall användas då det är under -5.
Om jag skall ladda så skall man väl låta den ladda klart och enligt instruktionsboken till laddaren så kan det vara upp till 18 tim men jag skall köra kl 0600 imorgon och det är väl inte bra att avbryta mitt i en pågående laddning, eller?
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Du kan nog starta bilen ändå. Med helt tomt batteri räckte det med 40 min en gång.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Inga problem du kan fortsätta ladda nästa gång bilen står still.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lånade en sådan laddare av en arbetskamrat, för att ladda mitt helt tomma 72ah batteri, det gick bra.
Dock tog det nästan 2dagar, vi avbröt laddningen efter 24 tim lät det vila 5 sedan på med laddare igen.

Enda problemet var att laddaren vart väldigt varm tog man upp laddaren när den laddat 24 h så brände man sig så man släppte den direkt, dock när lade den på laddning en andra gång så vart den inte het, utan indikerade fullt efter ca 11h.
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Det där med att låta batterierna vila en stund under laddningen, om de varit helt tomma, tror jag är bra.

Förra vintern hade jag inte plockat bort säkringen till startbatterierna i min båt (2 st 75 Ah våta batterier) och de var helt tomma. Jag tänkte att de aldrig skulle gå att få liv i igen, men eftersom de bara var två år ville jag prova. Kopplade på en C-TEK XS7000 och började ladda, den slog ifrån nån gång, men jag väntade bara lite och slog sen på igen. Sen fick batterierna stå utan laddning en vecka innan jag laddade igen. Till slut kom spänningen upp på normal nivå och de funkade hela säsongen.
När jag bytte bränslefilter efter säsongen fick jag köra länge på starten innan den gick igång, utan att det började gå sakta runt. Det är en 5,5-liters diesel så den går inte runt lätt precis.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Fe
58
Felle
523Touring, -05
Laddade batteriet i 36 tim men tyvärr var det inte full-laddat enligt Ctek-laddaren och imorse var jag tvungen att avbryta laddningen för jag behövde ju bilen. Skall jag vänta en vecka och tex sätta den på ny laddning till helgen? Märkligt att den inte laddade fullt på så lång tid?
ingen anledning att vänta en vecka, bara lägga på laddning igen.
Vad är det för kapacitet på batteriet som du försöker att ladda upp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.