|
|
|
|---|---|
|
När bilen står på tomgång så är den väldigt rå i karaktären. Jag har frågat meken men han säger att det ska vara så. Jag skulle vilja ha lite lugnare tomgång. Den går inte upp och ner utan bilen bara ruskar lite på sig hela tiden. När motorn är kall så har han svårt att klara snabba gasningar, den tappar orken en kort sekund och sedan kommer kraften. Ruskigt irriterande när man ska köra ut från parkeringsplatsen | |
|
Känner igen detta. Jag kör 735i som hugger lite konstigt när man är på 1500 rpm när den är kall. Den grymtar eller något liknande så man tror att den går ojämt. Det var riktigt allvarligt en gång och då berodde det på insugspackningarna, de byttes och den gick bättre. Men man tror ändå att det är något fel på den men den ska noga vara så. Den började gå så efter chiptrimning och planing av toppen. Trimmar man en 735i så kan den bli rätt så vass har jag märkt. //Schnitzer |
|
| Vad jag vet så har min inte blivit trimmad. Den går som ett AS men det tror jag att de gör. Hmm, kan man kolla på något enkelt sätt om den är trimmad? | |
| Exakt samma sak händer på min 735iA. När den är kall går den extremt hårt på tomgång, och kan nästa stanna om man ger gas för snabbt. Jag misstänker dock att min bil är trimmad, förmodligen med sportkam eller chip, så det kan vara anledningen. | |
|
Kolla om det är chip inmonterat. Blir nog jobbigt att slita ner en massa av motorn för att kolla om den är trimmad tror jag. Jag brukar inte känna så mycket av detta för jag kör alltid varm bilen väldigt noga. Kör mellan 1500-2000 rpm när den är kall som max, alltså jag känner inte av detta så tydligt då. Jag känner bara att den hackar lite exakt vid 1500 rpm när den är kall. //Schnitzer |
|
|
Spruckna luftslanger kan väl också göra att den går oroligt, men jag tror att de flesta 735:orna ska gå så. //Schnitzer |
|
| Trisst, får väl leva med det då :( | |
|
Jag tycker det låter konstigt att det ska vara så.. Jag har i och för sig en 745:a men den går likadant hela tiden. Kan starta i -20 och tomgången är inte någe annorlunda. Motorn är inte någe konstig när man kör iväg heller. |
|
|
Nej, men jag tror att det kan vara lite anorlunda eftersom det sitter katalysator i de nyare bilarna. Meken säger att det är den som gör att nymodigheterna inte fungerar ordentligt... |
|
|
Kan vara spricka i luftslangen. Den korta, tjocka ovan ventilkåpan. Annars kan det vara lambdasonden som börjar ge upp dvs ger extrema värden till insprutningen. En 735i knuffar på rätt duktigt orginal så jag tror inte den är trimmad. Trimmade motorer brukar gå bra. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
| Anledningen till att jag misstänker att min bil är trimmad är att den går mycket bättre än en en annan 735iA som jag åkte med i. Tidigare ägaren på min bil hade den inlämnad på Bayerishe bilservice i Göteborg, och mekanikerna där hade aldrig kört en 735 som gick så bra. Dessutom läste jag någonstans att tex. en sportkam eller chip kunde göra att tomgången orolig. | |
| Hade trimchip i min 535 -91 och det påverkade inte tomgången negativt. Misstänker istället att din motor drar tjuvluft någonstans. kolla oljepåfyllningslock, oljestickans o-ring, och vakumslangar. Framför allt en 90 graders böj (ca dia 12mm) som sitter mitt på ventilkåpan. Den får alltid "stryk" när ventilerna ska justeras. | |
|
Ska kolla. TAck för tippsen |
|
|
Hej igen Bader. Det är nog som det ska med din bil, speciellt om den dummar sig lite bara när den är kall. BMW med 6:an har en sådan karaktär när kallstartsventilen står på, likadant med äldre M5:or ( fast ännu värre ).Ett grovt nästan oroväckande ljud hörs framför allt från insugs-röret, som tystnar väsentligt efter beroende temp ute ca 3km. Den orena gången skapas av samma sak d.v.s kallstartsventilen. Det ända du kan kolla lite lätt om det är någon läckande vacumslang..Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.