|
|
|
|---|---|
|
Fick ett felmeddelande på min dieselmoppe, Parkeringsljus vänster fram ur funktion, en lampa tänkte jag, inga problem. JAG som får fart på motorer upp till tusen hästar, renoverar dieselpumpar, byter topplock, felsöker på motorer, byter kolvar, vevaxlar osv, inte ska väl en liten lampa sätta stopp för mig? Jo det gjorde den. Tänkte dela med mig av erfarenheten, tror knappast jag är ensam om detta bekymmer. Jobbade uppifrån vilket var helt fel, det tog mig en bra stund och en del ord som inte passar in här att lista ut hur man gjorde. Gör så här om angeleys slocknar. Hissa upp och ta bort framhjulet Nu är du inne i hjulhuset Lossa innerskärmens främre del, den är delbar med 6 st skruv, 8 mm skalle 1 st plastmutter 10 mm skalle Nu ser du ett lock som är som en stor kapsel, under själva strålkastaren,du sprätter loss den med en skruvmejsel eller liknade UNDER locket där xenonlampan sitter. Lossa inte det stora locket. Där innanför sitter lampan, 10W till angeley / parkeringsljus. Var lite besvärlig att få tag på och att få loss från hållaren, men det gick till slut. Lampan fanns bla på välsorterade biltillbehörsfirmor. MOntera ihop i omvänd ordning, tid ca 20 minuter första gången. Det finns även ett lock i innerskärmen att ta bort om ex xenon eller blinkers slocknar. Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren | |
| Hur i hela värden fick du ur lampan ur hållaren? Mycket nyfiken och tacksam för tips. Slocknade för mig för två dagar sen...... | |
|
Bajonettfattning, tryck in, vrid, dra ur. Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Hrmmm, jo visserligen... men hur fick du isär själva lamphållaren och insatsen? Lamphållaren sitter, iallafall på min bil, fast i en sorts reflektor som i sin tur var fastskruvad (med torx). Problemet är att lamphållaren verkar vara "fastsmält" på reflektorn samt att det inte går att ta ur lampan "framåt" ("piggarna" på glödlampan tar i). Jag ville inte använda för mycket våld, pga av att den lampa jag då kom åt (i samband med xenonlampsbyte) var den hela lampan. Jag kollade idag med min BMW-verkstad och dom hävdade att det inte går att bara byta lampan (ersättning säljs i kit á 350 SEK!!). Funderar på att köpa LED istället. Någon som har synpunkter på LED istf vanliga lampor? |
|
|
Så som jansp beskriver det ser det ut på min bil! Jag monterade LED och det blir vitare men snyggare, tja? Hur länge det håller får vi se! |
|
|
Jag har en fråga om det runda locket som täcker lampan och alltså måste tas bort. (den som beskrivs ovan som kapsyl). Om jag fattat rätt så är kapsylen ca 50mm i diameter och 30mm djup. Snäpper ni bort den med en mejsel? Det ser ut som om det är några plastskruvar där en TX30 passar hjälpligt. Men jag får inte bort den. I en annan tråd här länkades till en engelsk sida där det stod att man ska skruva bort den med torx. Hur är det egentigen? Bilen jag syftar på är en E90 med xenon och jag är på passagerarsidan och försöker byta lampa. Tacksam för hjälp |
|
|
jansp om lamphållaren ser ut som på E61 så är det bara att skära bort där det ser ut som att den är ihop smält ,se bara till att du håller koll på avståndet själva glödlampan sitter mot själva reflektorn. Sen är det bara att ta isär och byta lampan a` 14:- är ju mycket trevligare än att betala 350:- även om man är rik så är det ju också pengar. Sen monterar du bara ihop lamphållaren och trycker i lite smältlim så det håller ihop. Hoppas att det löser sig (billigt) Ha de T |
|
|
Hej! Är det nån som har en manual på hur man byter parkeringsljuset på en 325i -06. Har börjat titta på det och insåg ganska snabbt att det inte var det enklaste. //Peter |
|
|
Hittade denna beskrivning på bimmerforums.co.uk , bra beskrivning med bilder. Länk //Micke |
|
|
Hej! Tack för ditt tips, måste man vara medlem för och kunna se din "länk"? Jag kommer till startsidan, eller det ser då ut att vara det. Länk Mvh Peter |
|
|
Ja, sorry, tänkte inte på det då jag redan var medlem. Man måste regga sig för att komma åt dokument mm, men det kostar å andra sidan ingenting. Mvh, Micke |
|
|
Hej! Fina bilder i länken,perfekt nu när jag ska ut o skruva i mina nya ledlampor. Rekommenderas! |
|
| Jag har med största intresse studerat ovanstående länk med instruktioner om hur man byter lampan till parkeringsljuset. Jag gjorde ett halvhjärtat försök när jag bytte till vinterdäck häromdagen men lyckades inte få loss plastkåpan som sitter runt själva lampan. Klipset i nederkant lossar jag enkelt men då sitter den i överkant. Är det ett klips där också och i så fall: Hur i HELVETE knäpper jag upp det?!? Kåpan över Xenon sitter ju i vägen. | |
| Prova med en vanlig skruvmejsel, ta loss den övre först och håll den så den inte klickar tillbaks sen ta loss den undre. Lite våld så släpper den, lagom är bäst ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.