|
Sida 8 av 26
|
|
|---|---|
|
Som dom beter sig kan man tycka att dom borde ha påhälsning av några stora grabbat ? eller lurar dom bara rätt personer? Das bmw |
|
|
Hej. Linus Bil har en fin 320D touring som är importerad. Hur kollar jag upp historiken? Regnr: CGK048 Chassinr: WBAVU31010KY32989. Tacksam för hjälp. //Mvh Alex |
|
|
gå till bmw handlare och be att få ett utdrar på reparationer mm utfört i tyskland. |
|
|
Aleksij: Den är ju tagen i trafik i Sverige första gången 2009-09-18 och det i kombination med den här tråden på AP gör ju att det ringer en hel del varningsklockor =) //Stenback |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har Linus överhuvudtaget sålt någon importbil som INTE varit skruvat ?? Jag är tveksam. De skruvar ju från 3000 mil till 10-15tusen har vi tidigare noterat. En 320 D rullar lätt 5000 om året och Dieslar är överrepresenterade när det gäller skruvade import BMW. För det första är bilen tillverkad i juni 2006 = 2006 INTE en 2007. tagen i trafik 2006-09-19 alltså rullat 3 år i Eu innan import. Hade denna bil bara rullat 8500 mil så hade den aldrig lämnat EU, den är betydligt dyrare där än i Sverige. Dessutom sålde Linus bilen den 2009-09-18 till en privatperson som fortfarande är ägare till bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: vart lite fort men fel där eller ? :-) Skruvat från 30000 till 10-15tusen menar du misstänker jag Och den är fortfarande i EU när den är i Sverige även om vissa fortfarande vill att Sverige skall lämna EU. Och EU är inget land så man importerar den från Tyskland till Sverige, inte från EU till Sverige |
|
|
Tror han menade att den är NERSKRUVAD 3000-15000 mil. Gissar jag... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tallvingen: EU= europa, kan vara tyskland , Italien Belgien exempelvis mfl Ja skruvad ned från 3000 till 10-15 självklart ! vad annars ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Åkte till linus bil idag från Karlstad för att betala och hämta en x5sd -08 med en bankväxel på 500 000kr. När jag är nästan framme i Sthlm. så kommer jag på att jag inte kollat upp bilen i Tyskland. Jag ringer den Bmw handlarn som stämplat servicen, läser en kopia på serviceboken jag fått från andreas när jag var hos Linus bil tidigare i veckan. Ingen abbonent. Kollar med nummerupplysningen utland. Det finns ingen registrerad på det nummret i tyskland får jag till svar. Jag kollar med den Bmw handlarn som finns på den orten, han säger på knackig engelska att det finns ingen annan Bmw handlare på orten och definitvt ingen med det namnet som står på stämpeln. Jag ringer en kompis hemma och ber honom googla på Linus bil= Mardröms besked. Kommer fram till Andreas hus där bilen står leverans klar. Jag säger som det är och han kan inte lämna någon förklaring till att det inte går att ringa handlarn. Jag noterar när jag återigen tittar på bilen att den har splitter nya mattor. På mätarn står 8800mil. Detta är ju i och för sig inte misstänksamt lite för en -08. Magkänslan för för affären känns allt annat än bra och vi beslutar att flytta fram leveransen tills jag fått kolla upp bilen via den lokala Bmw handlarn hemma. Jag kan inte vänta till på måndag innan jag får beskedet därför är min fråga om det är någon som känner till bilen EFH 659.cassinummr WBAFF01020LY89869 ? Bilen verkar för övrigt i bra skick. Jag hoppas på att det inte är något mygel med mätarn kan låta naivt efter det man läst om firman. Kan ju finnan en promilles chans att den är ok. |
|
Kan du inte hitta den tyska BMWhandlaren som stämplat boken, så förstår du nog själv eller hur? Jag ställer fortfarande frågan trots att Sara på Linusbil hotade mig i början på veckan med polisanmälan, har dom nånsin sålt en ärlig importbil.? Det är för mycket pengar för att inte vara 100% säker på vad du ger dig in på. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Herregud säg inte att du köpt den bara. Efter allt man har läst om Linus bil skulle jag inte köpa en skruv från honom för att den kan va skruvad :). "BMW när du älskar att betala" |
|
|
Var det några kvitton på alla service:arna eller var det som vanligt fullstämplad bok och inga papper. En stämpel skall kunna verifieras med papper. För en halv miljon kr så hade jag inte ens orkat engagera mig. |
|
|
Hasso vad har du råkat ut för nu? Polisanmälan för vadå? Säg inte att de kommit dragande med "förtal"* eller något sådant? *förtal kan endast gälla fysiska personer, aldrig firmor. ------- //Lövet |
|
|
Frågan är: 8800 mil är en hel del mil redan om mätaren skulle vara ärlig. Frågan är om man verkligen vill betala halvmiljon för en bil som gått så långt, även om det är landsvägsmil. Lövet: hur är det med enskilda firmor? För då är väl firman i sig ingen juridisk person? __ Min bil: Länk |
|
|
Så länge diskussionen handlar om själva bilen - inte om en enskild persons leverne eller egenskaper - så ska det vara lugnt. Att säga eller skriva att en bil är skruvad - kan aldrig leda till ett förtalsåtal. ------- //Lövet |
|
|
Jag bytte in min 320iT -99 på Borgs Bil AB, de slussade den vidare till Linus Bil där den annonserades ut med följande "fel": -Mätarställning 15900 mil (16400 mil när jag bytte in den) -Fullstämplad servicebok (sista oljebytet var inte stämplat) Jag hade förväntat mig värre, jag var aldrig och kollade på bilen men jag antar att de inte hade skruvat den så pass lite utan satte 15900 i annonsen för att locka fler. Att sista servicen inte var stämplad var inget jag undanhöll Borgs och det vore intressant att se serviceboken idag. Utannonserat pris låg 10000 kr över det bokförda värdet för mitt inbyte. Eftersom passagerardörren var intryckt och det fanns en del rost kan man ju se att deras marginaler inte är så höga. //Stenback |
|
|
Stenback: Det är vanligt att man tar lite av den nya bilens marginal för att höja inbytesbilens värde så du känner att du fått bra betalt för din bil. Sen skriver man ned den x antal tusenlappar så man kan göra en ok vinst på bilen. M V H Stephan |
|
|
Stephan: Givetvis är jag medveten om att det är så. Enligt den muntliga dealen så fick jag inbytesbilen värderad till 3000 kr mer än vad den sen utannonserades för hos Linus Bil. Det jag kallar för det bokförda värdet (och det som står i mitt köpeavtal) är 13000 kr lägre än vad jag "fick" för inbytesbilen så att säga. //Stenback |
|
|
Fick idag ett mail från en kille som antagligen har tillgång till Bmws databas och han skriver att X5an jag lagt handpeng på, för ett år sen hade den gått 14800 mil. skulle inte förvåna mig om bilen gått 25000 mil. Mätarn står på 8800mil. Någon som har ett tips på hur man skall få tillbaka handpengen av Andreas? Någon som lyckats med det tidigare? Jag skall i alla fall i morgon checka med vår lokala handlare så dom får kolla i databasen. |
|
|
Eftersom de inte är seriösa för fem öre så misstänker jag att de kommer att krångla. Börja med att få svart på vitt att bilen är skruvad och ta med dig intyget till handlaren. Enligt lagen ska du inte ha några som helst problem att få tillbaka handpenningen om bilen väsentligt skiljer sig från hur den är beskriven. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.