|
|
|
|---|---|
jeppe_L |
vill gärna ha en förklaring på avd dom innebär.. |
|
Subbas är en baslåda som spelar långt ner i registret (djupbas). En aktiv högtalarlåda har en inbyggd förstärkare och du kopplar in ström samt en lågnivåsignal från stereon. En passiv högtalarlåda har ingen inbyggd förstärkare och måste således matas av ett externt slutsteg. (Jmf vanliga högtalare i hemmastereon.) Hoppas att det blev lite klarare. Mvh |
|
Dino |
Jag var förbi Hellström idag för ljudbygge i bilen dock inga baslådor det gillar jag inte , men de erbjöd en Aktiv låda av märket X nånting kommer inte igåh exakt och sa att den skulle tydligen funka kanon i bilen det skulle va en skillnad som Natto dag :)) enligt de . Monterad o klart skulle detta kosta mig 4000;- vad säger ni är det värt det ? låter det bra med en aktivt låda eller är det bortkastade pengar M-MotorSport |
|
Om det låter bra beror på hur välbyggd den är och med vilka komponenter. Det faktum att den är aktiv säger ingenting om ljudkvalitén. Det vore detsamma som att säga att alla bakhjulsdrivna bilar har bra prestanda. Att en försäljare sa att produkten var bra förvånar väl inte! ;) Mvh |
|
|
bättre aktiv än inaktiv iaf... -ridern- 525i 1990 24V |
|
Dino |
Okej , jag utryckte mig fel då , frågan va att om en aktiv låda ska räcka för att ljuden ska bli bra i bilen eller måste man hålla med baslådor o grejer ? typ att räcker det med aktiv låda eller kommer ljudet knappt in i Coupen liksom ? M-MotorSport |
markus00 |
Jag skulle rekomendera att du bygger en låda själv. För att få in basen i coupen bör man antingen spela genom den sk skidluckan om du har en sådan eller göra hål i hatthyllan. Om du inte vill eller kan bygga själv så tycker jag du ska höra med din bilstereofirma om dom inte kan bygga en låda speciellt till din bil. Isåfall skulle jag rekomendera en bandpass låda med utblås genom hatthyllan både snyggt och väljudande. |
|
Åter igen: Att lådan är aktiv säger BARA att det sitter en förstärkare i den! Sedan kan den låta bra eller dåligt som alla andra högalare. En baslåda kan vara aktiv eller passiv. En fullbreddshögtalare kan vara aktiv eller passiv. Det är omöjligt att svara på din fråga med de uppgifter du har lämnat - sorry. Mvh |
|
Dino |
0ki , Tack ändå Johan för väl prova det isåfall för håll i hatthyllan vill jag helst inte göra . M-MotorSport |
jeppe_L |
okej.....jag har byggt lådan själv...så det e ingen förstärkare i...ska jag ha ett passivt filter då. alltså? |
|
Dino: Hellströms är stabila och 4k är inte farligt för bas. Vem paratade du med på Hellströms? Mvh Asken |
|
|
Att du har en pasiv baslåda betyder bara att du har fler typer av filter att välja på, inte att det måste vara passivt. Ett aktivt filter har egen strömmatning och sitter oftast på lågnivåsidan, köper man kvalietsprylar så ger det oftast bättre ljud och större flexibilitet. Ett filter byggt på passiva komponenter kallas pasivt, och drar alltså ingen ström (12v). Det finns passiva filter till lågnivå, tex F-mod. Vanligaste passiva filtren är bygda för högnivåsidan, av stora spolar och kondingar. Rätt konstruerade kan man få bra resultat men flexibiliteten är dålig då man bygger för en fast frekvens oh branthet. Fördelar då, jo det blir billigt. Ps, bygg in steget i lådan så har du en hembygd aktiv baslåda,,,, |
|
Dino |
Asken , vet inte vad han hette , men det var Hellström i Jakobsberg , en ung kille var det iallafall . Känner du de eller ? man kanske kan få litte rabatt isåfall tänkte jag :)) M-MotorSport |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.