AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.233

En berättelse om ett försäkringsbolags hantering av en slaktad X5.

Sida 2 av 2
fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
En liten uppdatering för att fira att det idag är tre månader sedan skadan inträffade...

Nej, ärendet är fortfarande inte klart men efter MYCKET ringande och tjatande har jag idag iaf fått ett bud på bilen. Föga förvånande att jag är långt ifrån nöjd? Det har väl knappast undgått någon att finanskriser osv påverkat bilmarknaden sista tiden men tycker att även om de säger att de tagit hänsyn till prissänkningar de tre sista månaderna, tycker jag inte de är realistiska.
Jag tycker att de värderar bilen alldeles för lågt samtidigt som de fortfarande vill göra åldersavdrag för elektroniken som stulits!?!? Nu säger värderaren att han kan gå med på att sänka det 60%:iga avdraget till 30% men det är ändå 24000 det handlar om. Jag fattar inte hur man kan göra ett avdrag på något som saknas när bilen ska lösas ut och inte lagas, någon annan som kan ge en rimlig förklaring på detta? Om bilen brunnit upp istället, hade man fått samma avdrag då också??
Kommer inte ge upp detta utan ytterligare strid iaf men det är väl så det funkar, vissa knyter väl handen i fickan och sväljer förlusten till bolagets glädje...

Ytterligare, vad tror ni man har för möjlighet att få ytterligare stilleståndsersättning? Har 45 dagar hyrbil el. dagersättning om man väljer bort hyrbil men detta har ju nu tagit löjligt lång tid så denna tid har ju med råge passerat. Ibland har det känts som de medvetet förhalat då de dragit alla ursäkter som finns i boken och ingen har velat ta tag seriöst i ärendet förrän nu. Jag vet heller inte hur många gånger jag legat på och ringt och stannat hemma för att försöka få tag i "rätt" person som kan ta beslut.

Jag väntar lite yttrerligare med att outa bolaget tills vi avslutat förhandlingen, känner att jag har ingen anledning att sätta de i dålig dager innan något är klart.
fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
En liten uppdatering. Har haft ett samtal med en konsumentrådgivare där jag berättat min historia och kortfattat kan jag säga att jag fick rådet att fortsätta stå på mig. Han tyckte som jag att det var ett otroligt konstigt resonemang att jag ska få ett åldersavdrag på stulen elektronik motsvarande 24000:- när bilen ska lösas ut. Han skämtade lite om att jag kanske skulle fråga om de inte ska göra avdrag för ev däckslitage samtidigt...

Skickade ett mail till skadehandläggaren då det som vanligt var precis omöjligt att komma fram på telefonen. Hoppas bara detta kan få ett slut någon gång...
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Har jag förstått det rätt att bilen ska lösas in av försäkringsbolaget och att du ska ersättning för en standard utrustad bil är värd i dag.Sen vill du ha utöver det full värde på vad extrautrustningen kostade ny?Eller har jag fått något om bakfoten.
fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
Jag kanske formulerat något konstigt så jag försöker summera allt. =)

Förs.bolaget har nu kommit fram till en värdering av bilen till x-värde(som jag anser är lite väl i underkant).
De vill på det göra ytterligare ett avdrag på 24000:- i värdeminskning på elektronik som stulits. I mitt tycke är inte det rimligt. Jag frågade i mailet jag skrev idag hur de skulle ha värderat bilen om den brunnit upp, hade de gjort ett likadant avdrag för värdeminskning då?

Jag hade med tveksamhet ens svalt det OM nu bilen skulle ha reparerats då praxis hos andra bolag är att originalutrustning ersätts med likadana prylar utan snack såvitt jag förstått.

Min mening har aldrig varit att suga ut så mycket pengar som möjlligt utan helst hade jag sett bilen fixad för ungefär två månader sedan. Nu har de värderat bilen till vad dagspriset för en äldre bil med standardutrustning ligger på i mitt tycke, och det tycker jag inte är helt ok. Men den stora stöttestenen är just att de vill göra ytterligare ett avdrag för värdeminskning. Det är främst det jag inte köper och kommer det behövas bråkas är det väl så det får bli.

Sen har ju allt dragit ut så otroligt på tiden och jag tycker nog jag bjudit på tålamod så det räcker. Därav min tidigare fråga ang vad man kan kräva för att det nu snart gått 3,5 månader sedan nån sabbade vår garageuppfartsutsmyckning. Har läst igenom alla villkor noga samt forskat på ARN:s hemsida och förstått att man har rätt att kräva ränteersättning om bolaget drar ut på tiden.

Hoppas jag förklarat så alla förstår nu och anledningen att jag gjort en tråd över huvudtaget är för att kanske hjälpa någon annan i framtiden med liknande bryderi. Jag vet ju inte hur allt kommer sluta och jag vet heller inte hur långt jag är beredd att gå. Men jag tänker iaf inte låta ett försäkringsbolag köra sitt race hursomhelst.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Låter orimligt att man kommer fram till en ersättning baserad på likvärdig bil och sedan ska dra av för att det var just elektroniken som blev stulen? Man värderar utefter bilens återanskaffningsvärde, inte på något särskilt sätt bara för att det var elektronik det handlade om.

Acceptera inte avdraget utan stå på dig! Tror inte att de tar ditt ärende till rätten, de skulle nästan garanterat inte få igenom en sådan manöver där.

fiLAN
x5 4,4 -02
Hmm faan fattar knappt vad jag själv skriver känns det som så jag gör en ekvation av det... =)

Bilvärdering - 24000:- (var 48000:- från början) alltså XXX-24000=utbetalt till mig...

Tror jag är nöjd så... =))
fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
Tack för synpunkten Lövet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har du varit i kontakt med försäkringtagarnas konsumentbyrå?
Hade jag varit i dina skor så hade jag anlitat en advokat, kostnaden för detta ska täckas av din hemförsäkring.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

fiLAN: ett argument som du kan använda om du inte redan gjort det är ju följande...

Den värdering dom kommit fram till ska ju motsvara en likvärdig bil och på en likvärdig bil så är ju elektronikutrustningen även den begagnad, dvs åldersavdrag är ju med automatik redan avdraget (vilket för övrigt gäller allt på bilen).

Ska dom göra åldersavdrag så får dom ju utgå från en helt ny bil rätt igenom.

Hade det handlat om att reparera bilen så kan jag förstå logiken med åldersavdrag även om jag inte håller med om den när det gället originalmonterad utrustning. Förr i tiden när man alltig hade eftermonterad stereo och den blev stulen så gjordes ju åldersavdrag och det var väl ok då man som ersättning fick en nyare stereo, ofta med fräckare design och fler finesser.

___
//Ulf
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Hej!Jag hade nog med min erfarenhet gått direkt till Tingsrätten, omvägen via klagomålsansvarig samt ARN kan i sämsta fall ta ett år!Självklart skall du få ränta på pengarna, när dessa betalas ut.Observera dock, vid en s.k. förlikning utgår ingen ränta! Bra att känna till.Om du för bilens värde använder dig av KVD, skall det vara tjänsten som kostar pengar, gratistjänsten är inte juridiskt godtagbar.Gå inte på Handelskammarens värderingsmän, beroende på att inget ansvar tages för resultatet dom kommer till, definitivt inte av Handelskammaren!Ett tips är att du kan faktiskt utnyttja din rätts-skyddsförsäkring mot bolaget, som du har i bilförsäkringen.Kolla dock först (för säkerhets skull) att dom godkänner detta.Innebär 20% av ev. advokatarvode min. 1500:- tror jag det var.Tingsrättsförfarandet innebär att du måste ta dig till den plats där bolaget är skrivet. Var noga vid valet av advokat!Kolla också bolagets underlag för deras värdering, jag har varit ute för "samtal med bilförsäljare", "refererat till Blocket" (helt förkastligt, skall vara det pris en handlare skall ha för motsvarande vara!). Dåligt underbyggt med andra ord.Påståenden, ej verifierade, på restvärden dubbelt vad värderingar kommit till.Hör gärna av dig om mer info sökes.

fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
Ringde Konsumenternas Försäkringsbyrå efter tips (tack Mugge!) och han uttryckte sig å det bestämdaste att bolaget har ingen rätt att ta ut någon värdeminskning, han skulle själv ringa och höra vad de höll på med.

Skickade också ett mail till skadehandläggaren samt hans chef då det inte går att komma fram på telefonen som vanligt, klipper in det nedan.

Hej *******,

då jag inte kan få kontakt med ******* via telefon eller han återkommit tillbaka via mail och jag vill ha ett slut på detta skickar jag detta mail även till dig med förhoppning att något ska hända.

Jag har idag varit i kontakt med Peter Stark (08-522 xxx xx) på Konsumenternas Försäkringsbyrå och diskuterat mitt ärende. Hans bestämda åsikt är, precis som min, att ni inte har någon rätt att göra ett ytterligare avdrag på 24000:- nu när bilen skall lösas ut och att ni utan dröjesmål ska avsluta ärendet. Han har fått både ditt och Muhameds namn och kommer med största sannorlikhet höra av sig till er.

Jag vill även meddela, om ni inte redan vet det, att jag har en tråd på www.autopower.se under /forum/försäkring och värdering/ om hanteringen av hela mitt ärende. Den tråden har också delgivits Peter Stark.

Förslagsvis hör någon av sig till mig idag på telefon så vi kan avsluta detta.

Vi får väl se hur många veckor det tar innan någon svarar...
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Låter som Länsförskingringar, som värderade min tok-fina 530 efter billigaste på mobile.de och hävdade mätarskruvning trots att jag hade ALL dokumentation på bilen, "för alla importerade bilar är skruvade". Dokumentationen var man totalt ointresserad av...
Värde eller ersättningsbil var inget man diskuterade. Take it or leave it. Kaxig attityd typ "stäm oss då, hahaha..."
Nä fy....
fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
Ok, tydligen tar det skruv när man tog reda på chefens mail. När jag kollade mailen ikväll hade jag ett mail i mailboxen, delger er det nedan.

Re: FW: Ang skada xxxxx - Bmw x5‏
Från: Fredrik xxxxxxxx (fredrik.xxxxxxxx@vesta.se)
Skickat: den 23 januari 2009 14:48:13
Till: Mikael xxxxxxxx (xxxxxxxx@hotmail.com)

Hej Mikael!

Jag har läst ditt mail och tagit till mig dina synpunkter. När vi ersätter fordon genom inlösen tittar vi på fordonets marknadsvärde vilket innebär att det blir någon form av åldersavdrag även på navigationsutrustningen.

När det gäller ditt ärende specifikt så bedömer jag inte att vi kan utgå från att marknadsvärdet har sjunkit med 24.000 kr utan fordonets totala marknadsvärde måste värderas. Vi ändrar därför vårt tidigare ersättningsbeslut och värderar ditt fordon till xxx.000 kronor. Jag ber xxxxxxx att utfärda ett brev till dig med denna summa.

Jag önskar dig en trevlig helg!

Vänliga hälsningar,

Fredrik xxxxxxxx
Teamledare Skador
Telefon: + 46 40 694 xx xx
Mobiltelefon: 0737-xxxxxx
E-mail: fredrik.xxxxxxxx@vesta.se
Vesta Skadeförsäkring, Box 4226, 20313 Malmö.

Skål på er alla! ;]

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Och där kom bolaget i fråga fram också! ;)

Är du nöjd med det nya beslutet?

Mvh/ Niclas
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kul att det går framåt! Är du nöjd med värderingen?

__
Min bil:
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ajdå, andra gången det kommer fram att Vesta krånglar. Inte bra för framtida försäkringsval.

Just nu står det 2-1 negativt för Vestas del här på AP. Jimmyboy är positiv efter skadehantering medans Gup och Filan knappast är nöjda.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Se till att du även får ränta på pengarna, står i försäkringsvillkoren att man skall ha det, vid försenad utbetalning!
Föråt mig tydligen på skinka i Julas, därav försening i utlovad slutsummering av fighten GUP/Vesta.
Jag återkommer!
mvh/Gunnar

fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
Tack alla. Själva värderingen har inte påverkats av att de backat, den är detsamma. Lite i underkant men inget värt att bråka om. Det var just för att de ville göra ett åldersavdrag som jag ville få fram allt i ljuset för att kanske bespara någon annan allt strul jag haft.

Vesta ville göra ett åldersavdrag som varken Länsförsäkringar eller TryggHansa gör(finns säkert fler men de två bolag jag kollade upp). Det finns tydligt i båda dessa bolags villkor klargjort att originalmonterad utrustning ersätts med fullvärde utan något avdrag. Kanske är det så att vi alla som har Vesta ska trycka på och lyfta fram det i dagsljus att de också ska skriva in det i sina villkor för nog ska väl de följa praxis i braschen?

Jag kommer självklart kräva ränteersättning och klipper här in ett citat från Konsumenternas försäkringsbyrå hemsida ang handläggningstid.

I 7 kap 1 § Försäkringsavtalslagen sägs att en skada ska regleras skyndsamt och med iakttagande av den ersättningsberättigades intresse. Det står inte hur lång tid skaderegleringen får ta, men försäkringsbolaget ska vara aktivt. Ersättning ska betalas senast en månad efter det du lagt fram den utredning som kan begäras av dig. Kravet på vad som kan begäras av dig har satts lågt i avgöranden från Allmänna reklamationsnämnden.

Om försäkringsbolaget inte betalar ersättning till dig inom en månad så har du rätt till dröjsmålsränta. Denna består av den aktuella referensräntan (för aktuell referensränta se Riksbanken) + 8 procent.

Trevlig helg alla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.