AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.234

En berättelse om ett försäkringsbolags hantering av en slaktad X5.

Sida 1 av 2
fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
Kommer till att börja med inte hänga ut något förs.bolag innan allt är klart men här är min berättelse.

Natten mellan 14-15 oktober blev vi drabbade av ett av de typiska "Bmw-inbrotten". Bilen totalt rensad precis utanför sovrumsfönstrena i ett lugnt villaområde och ingen hör eller ser något...
Bilen bogseras till verkstaden dagen efter där det visar sig att de fått in tre ytterligare bilar med samma typ av skador.
Under resans gång har jag självklart både ringt förs.bolaget samt verkstaden för att försöka skynda på hanteringen då bilen har varit frugans och hon har fått vara utan transportmedel under majoriteten av tiden. Nu har det inte varit ett jätteproblem då hon kan gå till jobbet och så men det blir ju bökigare de gånger hon behövt bil självklart men det mesta går ju att lösa.

Första 20-25dagarna passerade innan verkstaden lyckats få in offerten till bolaget, det är väl inte mycket att bråka om då de stulit i princip ALLT som haft kablar inkopplat... Airbag, skärm, telefonmoduler, tvmoduler, växlare och tydligen t.o.m. databoxar till bilen. Det var med andra ord mycket jobb med att ta reda på allt som var borta.
Offerten för att laga bilen hamnade på hör och häpna över 150k!
Jag hade ringt verkstaden först för att kolla om de fått klart offerten och det var då de berättade detta för mig. Lägger på och ringer bolaget direkt. Efter ett tag lyckas jag nå den som har hand om handläggningen av mitt ärende och berättar att jag vet att de fått in offerten från bolaget.

Hmm, ok låter det i andra änden då han inser att jag ligger steget före.
- Ja vi har fått in offerten och det vart ju en del det här säger förs.tjänstemannen.
Ja det är ju ingen rolig historia svarar jag diplomatiskt. Tänker för mig själv att det är ju faan MIN bil så det vet jag väl att det är inte kul att ha vetskapen att några tattare varit uppe på MIN uppfart och i princip våldfört sig på MIN ögonsten...
Han: - Ja ska bilen lagas så kommer ju du få stå för en del åldersavdrag det inser du va?
Jag: - Jaha och vad skulle det innebära frågar jag.
Han: - Bilen är ju sex år gammal och så 10% i avdrag per år.
Jag: - Glöm det, avbryter jag! - Grejerna är originalmonterade från fabrik. Bilen kostade närmare 1milj för sex år sedan så den där värdeminskningen är inräknad i värdeminskningen på bilen så det kommer jag aldrig acceptera.
Han: - Ja men det är ju så det fungerar.
Jag: - Aldrig att jag går med på det, jag skulle köpa resonemanget om jag hade eftermonterade saker i bilen men så är inte fallet. Som jag ser det har du två alternativ, antingen hittar du begagnade grejer o sätter in det är helt ok med mig, eller så får du lösa ut mig från bilen.
Han: Ja det är ju också alternativ, jag ska prata med verkstaden att de får leta efter begagnade delar.
Vårt samtal slutar här.

Det går väl någon vecka och jag ringer till verkstaden igen som inte lyckats hitta mer än en sidoblinkers. Finns inte att få tag i grejer säger han och berättar att försäkringsbolaget sagt till honom att: - Ja då kommer väl kunden få betala 40k så vi kan laga bilen. Jag skrattar i luren och säger att ja det får vi nog se... Försökte få tag i handläggaren igår för att höra vad han hade att säga men lyckades inte få tag i han.
Ska bli spännade att höra hur han kommer lägga upp det för att få mig att gå med på att få nya grejer monterade...

Efter att vår bil råkade ut för detta har jag iaf läst/hört om ca 15 bilar bara i Norrköpingsregionen som råkat ut för liknande skador. Jag skulle vara mycket intresserad av att höra hur andras ärenden hanterats och om någon fått betala summor i min prisklass för att få bilen lagad.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Naturligtvis ska du inte betala åldersavdrag för originalmonterad utrustning. MEN, kolla dina försäkringsvillkor noggrant, det kan finnas undantag för just elektronik. Men resonemanget är orimligt, ska du betala åldersavdrag för plåten också om du krockar? Den är ju 6 år gammal också...

//Lövet
Såvida du inte har något helt okänt bolag så är praxis i branschen att bilen ska värderas enligt värdet gällande på marknaden. Du har rätt att få bilen reparerad. Överstiger reparationskostnaden en viss del av värdet på bilen så brukar de lösa in bilen. Då till gällande marknadsvärde (även om de brukar skambuda). Blir du inte nöjd med kontantersättningen kan du be dem att leta efter en likadan ersättare istället.

Åldersavdrag för originalmonterad utrustning är det löjligaste jag hört. Stämmer detta så häng ut bolaget så att ingen annan anlitar dem.

Skriv inte på eller acceptera någonting så länge du inte blir nöjd. Det finns instanser att vända sig till om det blir en konflikt ang detta.

mvh
Jesper Westman

*sniff*sniff* luktar lf :)
he he, vilket trevligt rim...(eller otrevligt)

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Trist historia. Synd att IF får hundhuvudet innan man ens vet: har fått flera skador (icke vållade av mig) bra lagade via IF. Även fått en bil inlöst utan tjat och till och med till ett väldigt bra bud.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Ifall det råkar vara If, så har man ju tillgång till en Kundombudsman som kan granska ärendet med nya ögon och ifall även detta ombud trillskas finns en kundpanel som man kan överklaga beslut till. Länk

Det ska bli intressant att följa hur det går här, särskilt som jag själv hade en skada försäkrad hos If för ett par månader sen som visade sig kosta 26000kr att fixa. Vilket inte verkar vara långt från marknadsvärdet på min kärra ifall man ska tro på Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har för mig att just ersättningsfrågan var uppe i en annan tråd för några månader sedan där också handläggaren först la fram åldersavdrag men där forsatta diskussioner ledde fram till full ersättning.

___
//Ulf
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Jesper.W.
"be bolaget hitta en likvärdig ersättare"?
Är det något du vet eller har sett? Står någonstans?
Vesta slog i alla fall ifrån sig med både händer och fötter när jag förde upp det kravet!
Ser fram emot att för första gången på snart 2 år (ärendet startade 31/3-07)få möjligheten att se en levande person från Vesta. I Malmö tingsrätt.
mhv/Gunnar

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Verkar som många har dåliga erfarenheter av Vesta. Min A4 -99 lagade de för över 90000:- utan att gnälla. Offerten låg från början på 70000:-, bilen köptes ett halvår tidigare på en bilfirma för 58000:-. Att bilfirman som lagade bilen blev svartlistade av Vesta för att de räknat bort sig är en annan historia...
Jag har råkat ut för en liknande stöld men på en E39 och vi behövde inte ens betala självrisk eftersom det räknas som stöld... Bara några tusen för hyrbilen som vi hade nästan en och en halv månad. Det var med Vesta som försäkringsbolag. Så givetvis ska du inte betala någonting alls förutom möjligen någon liten självrisk.
GUP: Har tyvärr inte läst det i Vestas villkor (jag har också dem) men det har varit praxis på åtminstone de bolag jag har haft genom åren.

Jag har inte haft några problem med Vesta när jag fått skador (2 ggr), tvärtom ha de varit mycket trevliga och hjälpsamma. Mycket tråkigt att du inte har upplevt detsamma. Jag önskar dig stort lycka till i rättegången.

mvh
Jesper

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Detta är ju inte första gången försäkringsbolag har försökt dragit av värdet för originalmonterad utrustning, finns flera andra tråder o detta i forumet, där de ändå fått krypa till korset och betala utan avdrag.

Man får vara påstridig och ha bra argument, de delar inte ut några pengar om de kan slippa. men jag är av uppfattningen att de har helt fel enligt de bestämmelser som de flesta bolag har, därför har de som sagt ändå fått betala trost att de försökt slippa undan
Dyraste reperationen jag känner av en sådan påhälsning är nog runt 240 tusen i offert.
Normalt ligger de på 120-130 tusen på en E39/E46 tex på BMW.
Se min blogg förövrigt finns ett exempel där.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
hoppsan de blev ett rim där ja.. nästan i alla fall menade LF, lite mer lättförstått med stora bokstäver :)
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Crille 82

Grattis, undrar om det är en av orsakerna till att Vesta gett mig ett skambud då inlösensumman presenterades samt att man ville ha 10'500:- för det som fanns kvar av min stöldskadade bil, sedermera av värderingsman uppskattat värde till 6'000:-.
Jag citerar Vestas VD:"Våra bilexperter inom skadegruppen lägger mycket tid och kraft på att få en objektiv och rättvis värdering av våra skador!". Slut citat.

När skadeansvarig tar till en jämförelse med privata försäljning på Blocket för att motivera sitt beslut är man illa ute, dessutom sällsynt dåligt valda exempel,även det helt fel, då inlösenvärdet skall vara det marknadspris som en reguljär bilhandlare vill ha i allmänna handeln.
Fortsättning följer.
mvh/Gunnar

Gr
61
Gronken
X5 35d -09
535d Touring M-sport -06
Hej.

Har åxå Vesta och råkade ut för samma typ av stöld utanför min bostad.
Jag fick betala 10.000 i åldersavdrag på originalmonterad navi med tillbeh. + cd-växlare..
Kanske bör man ringa å överklaga å se om man har chans att få pengar tillbaka??

/ Gronken
Det verkar som försäkringspremierna kommer att stiga ytterligare... Det känns spontant konstigt att inte få ersättning för ngt som är stulet och helförsäkrat. Men nypris är knappast värdet på begagnade saker heller, så jag tycker man får acceptera en högre självrisk.
Jag råkade också ut för ett bolag som värderade min bil med hjälp av Gula tidningen (medan den fanns..detta var 1998 och Blocket. Även här de mest buskiga bilarna.

Bilen var inköpt för 22000 hos en handlare sex månader tidigare (bra pris om man ser till vad övriga objekt kostade), sedan var bilen renoverad och i mint condition (nåja, så nära det nu går på en 12 år gammal bil). Första budet jag fick var 8000:-, när jag totalvägrade och motiverade hur jag tyckte sträckte han sig till 9500:-. Liknande objekt hos bilhandlare låg då mellan 25000-30000.

Lyckligtvis var jag student då, och var dels fattig, vilket motiverade mig att få så mkt pengar som möjligt. Dels hade jag mycket tid att ringa, sitta i telekö, hitta argument. Jag förde helt enkelt ett jäkla liv och ringde handläggar, affärsområdeschefer m.m så ofta att de antagligen tröttnade till slut. Budet slutade på 20000:- vilket jag nöjde mig med.

Riktigt fult av dem att använda sig av sådana knep, och det bolaget har inte haft mig som kund sedan dess. Tråkigt att läsa att de fortfarande kör sina fulknep.

mvh
Jeppe

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Jag utgår ifrån att slutresultatet samt vilket bolag det gäller, kommer till vår kännedom, när det hela är över!
mvh/Gunnar

Löjligt ju, fick en stereo inmonterad i min 523 -98 (med 22000 mil på mätaren) som kostade nära 15 000 kr (plus arbete). Det var inget tjafs överhuvudtaget från försäkringsbolaget. Tvärtom det första dem sa i telefonluren var att jag självklart kommer få samma utrustning som var i bilen innan utan någon extra kostnad.

Länsförsäkringar är bolaget.
fi
39
fiLAN
x5 4,4 -02
Jag kommer meddela resultatet av historien när ärendet är avklarat. För tillfället har försäkringsbolaget meddelat att bilen med högsta sannorlikhet kommer bli ett fall med lösen som utgång. Det ser ut som att kostnaden för att laga bilen med största sannorlikhet inte kommer stanna på de 160k som verkstaden tidigare offererat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.