AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.020

Snedslitning av bakdäck

Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
När jag skiftade till vinterdäck idag så la jag märkte till att de bakre sommardäcken slitits hårt på insidan, speciellt den ena.

Den som slitits hårdast hade "bulor" längst hela slitbanan på insidan, runt hela däcket, ett vågmönster liksom.

Har tänkt på att det låter som helikopterljud bakifrån när jag kört på motorväg.

Tror ni det är fel däckstryck eller måste jag göra hjulinställning?

Sommardäcken är 17" och vinterdäcken som sitter på nu är 16"..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag skulle ha kollat upp hjulinställningen. Känns som om det kan vara mycket toe-out, camber eller båda delarna.
Plus om det är vågmönstrat , kan det vara obalans eller glapp i nån bussning .
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja just det. Det kan ju vara ett glapp som ger både vibrationer och felaktiga vinklar.
lo
16
lortig
528iA -98
Det är antagligen en bussning som kostar 380.- på mekonomen.Sitter i närheten av hjullagret.Den är fylld med olja. sök på deras webshop så hittar du den.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
HAha kollat så du har rätt rotationsriktning på däcken? Hade kollat både däckstryck och hjulinställning på oberoende firma, fråga om de ser något utöver det vanliga!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
mixim:

Är det den med artikelnummer 09-60744 du menar, "Bussning tvärstag vä/hö nedre, till Tvärlänkarm"?

Är den känd för att ge sig?

Jag har inga missljud vad jag hört, inte nu när jag bytt till vinterdäcken. Jag tror inte sommardäcken satt monterade mot rotationsriktningen, ska kolla det..
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Alltså om vi pratar om din 320d E91 9´'05 så har jag otroligt svårt att tro att en bussning hunnit bli kass! På en hjulinställning tar dem reda på om hjulvinklarna är fel, de försöker då justera den alternativt ange felkälla. En hjulinställning är aldrig fel att göra!
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Fel... frågan var till "lortig"..
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Bilen har rullat 11000 mil mestadels på autobahn så jag tror inte heller det är bussningarna.. men jag ska kolla hjulinställningar på firma så fort jag hinner.. Får bli efter jul, hoppas det inte sliter för djävligt på däcken nu bara :o)
dr
50
drive
3.0s -75
523iT-98
745i -02
däcken blir alltid sne slitna på en bmw med delad bakaxel det är vad det kostar att köra bekvämt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Drive: Det gäller inte från E39 och framåt då bakvagnen har multilänk. Det är bara de riktiga "klenoderna" som knäar som en gammal folkvagn ;)
lo
16
lortig
528iA -98
Bussningen heter 09-80913 och det är väldigt vanligt,den byts ofta.Den behöver pressas både ut och in,jag fick till det med några rörstumpar och en rejäl bult. Det sitter en låsring som man inte får missa att ta bort...
lo
16
lortig
528iA -98
Ojdå,ursäkta. Råkade visst halka in på 3-seriens forum. jag har bara mekat E39 men om den bakvagnen är lika konstruerad så borde problemet vara likartat.
Tack o hej.
dr
50
drive
3.0s -75
523iT-98
745i -02
lortig: det hade jag inte en aning om.. men borde inte lite av den fina väghållningen försvinna då??
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
lortig: Jag ska lämna in den och påpeka detta så får dom kolla det noggrannare.

Bakhjulen "lutar" inåt, så gjorde dom på min E36 också, dock inte på min E46. Camber-vinkeln verkar vara rätt hård. Jag har sportcahssi också, kanske innebär större camber?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Evergreen, aa ju lägre du har bilen desto aggresivare camber på grund av konstruktionen. Är det orginal m-tech så ska de inte snedslita FÖR mycket däremot.

Hur stor var skllnaden mot utsidan av däcket?
lo
16
lortig
528iA -98
Korden hade kommit fram på insidan men på utsidan såg det helt normalt ut.märkte det när jag skulle byta abs-sensor.På min bil var det bara på ena hjulet.Har haft en del problem med vibrationer förut men nu så går den bra,genom åren så har jag provat det mesta men aldrig fått till det riktigt förrän nu.Bussningen har antagligen varit kass i flera år...
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
mixim:

Det såg ut ungefär som för "lortig", insidan (dom yttersta 4-5 cm) var helt blank men utsidan hade c:a 5-6 mm mönster. Den slitna delen är vågformad, dvs. bulor som följer slitaget hela vägen runt däcket.

Konstigt detta, har ryckt och vridit på hjulet utan att känna att det finns något glapp någonstans, men det kanske är omöjligt att känna själv.
lo
16
lortig
528iA -98
Svårt att känna något glapp eftersom stötdämparen och övrigt länkage "trycker på",det gör dessutom att det blir ganska besvärligt när man ska montera ihop allt igen efter byte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.