|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Ja året runt däck/dubbfria annars blir det nog problem med dom på sommaren. 1 året runt däck är nog mer vinter än sommardäck vad jag har läst(funkar bäst) Sommar tid har det mindre bra egenskaper på våt underlag längre bromssträcka och slits snabbare mm. |
|
Verdi |
Det finns väl inga året runt-däck? |
|
Finns det visst :) Så chris87 du hade rätt/hade inte riktig koll på det. Friktionsdäck är dubbfria vinterdäck tillverkat med ett speciellt vintergummi som tål låga temperaturer. Dessa däck är speciellt framtagna för vinterväglag men får även framföras vid sommarväglag. |
|
|
Kan tilläga. Allrounddäck finns speciellt framtaget för terränggående fordon och är avsett för många olika typer av terräng (lera, grus, gräs, asfalt mm.). Dessa däck får oftast endast framföras vid sommarväglag om annat inte specificerats av tillverkaren. |
|
| Hur går 1orna med vinterdäcken. Nu när is o snön kommit | |
|
Jo tack bara bra:) Bor mitt i en skapligt brant backe och där är det ren is efter att en Porsche 911!? med sommardäck!? försökt slira sig upp i en dryg timme, helt blankpolerat nu:P men jag testade att stanna mitt i backen precis utanför min infart och det va inga stora problem att komma igång igen, gick ju inte direkt gasa fullt men tog det mjukt och försiktigt (inte ens antispinn på) så gick det så bra så=) |
|
|
Jo då, nu fick jag erfara att ettan går stabilt även på oplogat vinterväglag. |
|
| Folk är förvånade att jag gärna ger mig ut i snöovädret och ännu mer när jag är tillbaks innan de väntat sig ;-) | |
|
Min går mycket bra i vintervädret körde över några större snösträngar när man byter fil gick galant Var inne på att byta ut mina vinterdäck som köptes förra året men dom känns mycket bättre i år. |
|
|
Efter att ha läst om ettan och vinterväglag, var jag lite orolig. Kör man som man ska, går den hur fint som hellst. busar man till det lite, går den oxå hur fint som hellst, fast då blinkar det lite i panelen. Lennart... |
|
|
Köpte bilen med v-däck som jag fick med i köpet, det var GY ultragrip runt om med 5mm kvar på däcket. Det var RFT däck o däcken var farliga, visste inte var gränsen gick många ggr utan bilen släppte i bakändan. Köpte nya Hakkapelitta 5 runt om med dubb, och vilken skillnad det blev. Bmw 130 med dubbfria däck i en sådan vinter är inte bra kombination, känner igen det Jakobt nämner. |
|
| Måste bara tillägga att det är jävligt kul att köra 1-serie i snön! =) | |
|
AMET: menar du inte GoodYear "UltraGlid"?? ;-) Hade exakt samma situation som du, uruselt på is var dem. Hade först tänkt köra ut första vintern med dem men bytte tills slut 3 veckor före vinterns slut, så illa var det. Mycket, mycket bättre med äkta Nordiska friktionsdäck som jag köpte istället! Marcus: visst är det så :-) |
|
|
Onehp mkt möjligt att det var, tiitade väldigt snabbt på vad de hette. Men sämre däck än dem har jag aldrig kört, men nu med Hakkapellita 5 så går bilen som på räls med dubbdäcken... |
|
|
Hade några vinterdäck dom två senaste åren som bmw skickade med.. gick knappt frammåt och om man stod på gatan å plogbilen lagt en lite sträng så satt man... nu har ja bytt till hakka R däck i år och nu är det jag å stads jeeparna i vänsterfilen !! :D bakhjulsdrivet+snö=xD |
|
|
AMET: det var ett (dåligt) skämt :-) (Synonymer för Glid(a): ... ; halka, kana, slira, slinta, hasa, kasa, rutscha, ..) ;-) |
|
| Hahaha jag gillart =) | |
| Den var rolig onehp, skämt som skämt ngt o skratta åt :-)) | |
|
Ja la i en 25kilos sandsäck i skuffen i början på vintern och det har gått bra i djup snö mod is mm. Slängde i en till i går innan vi körde till Stockholm välbehövligt i innerstaden som mest består av is på gatorna. Kul när man tog sig bättre fram än många andra slirare :) Såg en sån jäkla snygg golf R blåmetallic . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.