AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
59.173

Nya vinterdäcken slirar, en trafikfara

Sida 4 av 5
Jag skulle inte våga diskutera i den här tråden med mrLinne - han verkar farlig.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Ska se vad mina vinterdäck går för i vinter.
Köpte dom nya förra året då snön redan lagt sig
Ska se om lite barmarkskörning före snön gör nån skillnad i år.

Synd att inte vuxna människor kan föra en diskussion utan att det spårar ur.

Ho
181
Hofeistos
Dacia Duster -14
Waw! Här var det livat.

Ville bara säga att efter att jag lagt på nya Hakka R (icke RFT, gud förbjude) på min bil är jag smått förbryllad. Dock på ett positivt sätt.

Bilen känns hur stabil som helst (barmark än så länge), jag kan till och med gasa måttligt utan stroboskop-flimmer i instrumentpanelen. Det finns en sak till som ger ett plus i kanten, och det är ljudnivån. Däckbullret håller sig på väldig låg nivå, tyst går de i alla fall.

Min förra bil (120i) med dubbade ContiWinterViking 2 kändes väldigt ostadig i kurvtagning, det gungade rätt rejält. Det tog en vintersäsong för däcken att lugna ner sig till en nivå där man kände sig trygg i bilen. Däcken väsnades
en del också.

I och med att friktionsdäck har mjukare gummi än dubbdäck väntade jag mig ännu värre beteende än på förra bilen men det visade sig att jag var orolig i onödan. Jag har aldrig testat att köra på friktionsdäck och ville ge de en chans.
Än så länge är jag super-nöjd med dessa Hakka R och hoppas bara att de kan prestera kanske inte "lika bra" men tillfredsställande på isiga vägar.

Just nu har jag helt annorlunda uppsättning mot det jag hade förut.
Jag antar att däckstorlek, -bredd, -belastningsindex spelar större roll än jag trodde.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har inte kunnat läsa hela tråden men mina råd är:
1) Skippa RFT!
2) Prova att experimentera med lufttrycket.

Om bilen/däcken känns slingriga så skulle jag först testa med 3,0 och sedan med 1,8 bara för att känna skillnaden och för att bilda mig en uppfattning åt vilket håll jag ska gå. Sedan skulle jag justera trycket till jag hittade en god kompromiss.
Var inte rädda att testa!

Att 1-serien känns lätt i bakvagnen har nog inte bara med den faktiska vikten att göra utan mera med bakvagnskonstruktionen, hjulvinklar, geometri och fjädringens kalibrering. (Jag förmodar att BMW inte har prioriterat vintergenskaperna särskilt högt vid utvecklingsarbetet...).

Nedan kopierar jag in vad jag skrev i en annan tråd (här snackar vi iof 5-serie och större/tyngre bilar):

"Inkörning av dubbdäcken är mycket viktigt om du ska få ut max livslängd och för att dubben ska sitta kvar."

"Om man vill att dubben ska sitta kvar och om man vill ha god livslängd på dubbdäcken är det min absoluta erfarenhet man inte får köra med för högt lufttryck i däcken.
I E61:an kör jag med 2,1 - 2,2 (E34:an med 1,9). Detta ger även mycket bättre grepp på vinterväg!

(I sommardäcken är en helt annan sak, där brukar det bli omkring 3,0)"

"Men självklart blir däcken lite sävligare och mera oprecisa på asfalten.
Det kan jag leva med eftersom jag tycker att greppet ändå är bra på asfalt, åtminstone i jämförselse med isig väg/blixthalka..."

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Gino: är detta du? Länk
Verdi
Schysst "hårhjälm" Gino har. :)
Verdi
Läst lite av tråden... Öh? Dra ur dubben ur dubbdäck och tro att man fått "dubbfria" däck? Oj, herrejösses. Saknar ord. :)
Visa användare
60
Mikasa
118d -08, chippad till 120d
Kört en vecka nu med mina Bridgestone.

Klockrent. 100kr/däck för avdubbning var ju rena rånet. Asbilligt.

Dom går kanon både i snö, is, regn och frost.

Bättre komfort oxå än sommardäcken som var RunFlat/punkteringsfria.

Tystare, mjukare, bättre grepp, bättre väghållning.

Ringt flera däckfirmor nu som sagt samma sak.
Min däck tillverkas likadant med eller utan dubb.
Så ni som snackar så gott om friktionsdäck är ju bara säljare.
Säljare som vill tjäna mer stålar.

Jag är nöjd å tjänat 6000:-

Ni gör era val, jag gör mina.

Det viktigaste är att jag kör om er i kurvorna.

VROOOOOOOOOOOOM

jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Det låter ju skitbra! Nästa gång det är ishalka så kan du väl testa högfartsegenskaperna åt oss tvivlare? Jag är jättenyfiken på om dom ger bra sidogrepp i typ 150.... :)
Visa användare
60
Mikasa
118d -08, chippad till 120d
Testat: Gick kanon i 200 oxå.

Jag har monterat helt nya Goodyear UltraGrip Ice+ bak och har fått en väldigt läskig 130i sen dess. När jag kör rakt på motorvägen kan den plötsligt vandra åt sidorna, och ligger jag och svänger jämnt på en på/avfart så upplevs det som att bromsarna jobbar slumpmässigt och bilen gungar fram och tillbaka (antisladden som jobbar?). Och som vissa andra skrivit om, gasar jag (inte ens fullt) på femman i 100 km så blinkar antisladd/spinn-lampan hysteriskt.

Har inte kört mer än 10 mil än så länge, och jag ska testa att koppla ur antisladden och se om det gör nåt. Men detta känns ju inte helt bra, dessutom på flera olika typer av premiumdäck? Är det antisladden som är boven i dramat, genom att vara för känslig?

/Jakob
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Ja detta är verkligen läskigt. Satte på nya Gislaved Nordfrost 5 och upplevde en jäkligt obehaglig sak när jag skulle göra en omkörning igår. Antisladd lampan satte igång när jag gasade på samt att bilen började kränga som en svävande känsla, fick ingen sladd eller så. Fasen vad läskigt det var, jag har läst tråden och ska kolla lufttrycket på däcken och se om man kan göra något med det.

Satte nya Hakkapelitta 4 däck på vår 5 serie och den beter sig hur fint som helst.

Mvh
Kristoffer
jakobt? Har du olika vinterdäck fram och bak?
Som sagt tidigare i tråden: kör på DTC (kort tryck med dtc så att dtc lyser gult i instrumentbrädan) så stryper antisladden inte i förtid. Snart blir det bättre och i mitt fall är beteendet helt borta nu andra säsången, även med antisladden helt inkopplad (DSC), full gas och ändå 7mm mönster kvar på drivhjulen (däcken som satt framme förra säsongen).
Chris87: Ja, det är "vanliga" Goodyear UltraGrip dubbfria fram, men bak behövde bytas ut i år och då blev det de nya Ice+. Hade en teori om att jag borde byta även fram nu när bilen går som den gör, men efter att ha läst den här tråden börjar jag tro att det inte skulle löst problemet...
Provade att sänka trycket i däcken igår (från 3.0 runt om till 2.4), och det blev klart skillnad, men den är fortfarande väldigt orolig på vägen. Sitter hela tiden och småparerar.

Vad kör ni för tryck? Jag har 205/50-17-däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olika däck fram och bak är som att be om orolig väghållning på moderna BMW! (ibland kan det bli hyffsat med olika däck fram och bak, men oftast blir det knas - chassit är väldigt känsligt)

Tror att det är där du har största delen av dina problem Jakobt!.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Håller med, det var nog bara dumsnålt... drog iväg en beställning på två nya däck så får vi se om det löser problemet.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Köpte nya Kingstar dubb föra vintern/tyckte väl så där i början med greppet.
Kan bero på att snön redan låg på backen så dom inte fick sätta sig några mil först.
Därimot i år verkar dom funka fin fint ligger som 1 strykjärn på vägen inga oroligheter o gick bra i snön i morse.
Sen köpte jag beg nästan nya året runt däck till peggan/vad kan man säga funkar helt ok
"året runt däck"? Menar du dubbfria vinterdäck?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.