|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Hade själv problem med Gislaved NF5. Viss instabiltet men framför allt reagerade antisladdsystemet DSC på torr väg vid minsta gaspådrag. BMW är nog konstruerade för att använda Europeiska vinterdäck. Kör nu dubbfritt Conti TS830 som funkar kanonbra. Polaren kör Mickelin X-ice north (dubb) utan problem. Michelin har stadig stomme. |
|
|
Jag la på nya vinterdäck (Continental Viking Contact 5, dubbfria 195/55R16 XL 91T) imorse och det har varit problem sen dess. Torrt och fint väglag och 5-8 grader, men farthållaren har kopplat ur 5 gånger på en halvtimme på landsväg och DSC-lampan blinkar så fort jag försöker accelerera, även när jag går från 90 till 110 på platt landsväg på 6ans växel och med försiktigt pådrag. Däckverkstan säger att dom aldrig hört talas om nåt problem med dom men att Continetals säljare ska ringa mig imorrn. Åkte in till BMW i Lund för att höra med dom vad som står på (däcken är inte köpta där) och dom var trevliga och hjälpsamma som vanligt. Service-killen gick ut och tittade på dom och gissar att det är för att dom är på tok för mjuka och får datorn att tro att dom slirar. Ska bli intressant att höra vad Continental-killen säger imorrn, men dom ska definitivt bytas till nåt annat, för domhär är värdelösa. Nån som har vintersulor på sin 1'a som funkar bra, eller vet vad BMW själva monterar ? |
|
|
Jag och flera andra haft samma fenomen. Ge däcken lite tid för att slitas in, då blir det mycket bättre. Alla nya däck är sladdriga, och i detta fall så pass att bilen reagerar lite för fort (farthållaren hoppar ut när den tror att bakdäcken slirar, detta för att undvika farliga baksladdar). För att får bort problemen helt kan man köra med DTC (kort tryck på DTC knappen), då dröjer det längre innan antisladden ingriper och däcken ger då inga problem alls. Frågan är bara om du känner dig tryggt med det, DTC tillåter att bakdäcken spinner mycket mer vid - för mycket? - gaspådrag (dock inte obegränsad) och man kan även köra lite på ställ innan den reagerar. Dock har jag märkt att den ingriper fortare på motorvägen, om man kör på snö på en sida då ingriper den direkt utan bilen ens fått chansen att dra åt ett håll... och inga problem med farthållaren som hoppar ut. Lycka till! |
|
|
Ah, bra att veta! Ska ta ett snack med Continental imorn och med däckverkstan och får fundera på hur jag ska göra med det. Låter ju som andra varit nöjda med samma däck och dom har fått bra betyg i test så det borde ju funka tycker jag. Nu känns det som det är löjligt lätt att få den att slå till. Öka farthållaren 10km/h på torr väg från 100 till 110 t.ex. |
|
|
Mina Gislaved NF5 som jag har fungerar absolut kanonbra, går faktiskt stabilare på vägen med dessa än mina "överbreda" sommarhjul på 735:an!(kan dock hända att jag har något litet glapp i ett hjullager fram som förvärrar på sommarhjulen :/ ). Kör båda mina BMW's på dessa däck och det har fungerat bra hitintills(ena uppsättningen köpt 2006 och andra Februari 2010).. Inga "slingertendenser" etc och bra grepp på vinterföre. Mvh Janne. |
|
| Som onehp säger så kommer problemet försvinna när däcken slitits in lite, eventuellt att farthållaren slår ifrån vid ett större gupp på motorväg. Och om du testar att koppla ur antispinn och gör samma accelerations test vid 90-100 så märker du att bilen inte spinner utan den tror bara att den gör de:p | |
|
Nu har jag snackat med regionansvarige på Continental och resonerat och diskuterat fram och tillbaka. Är överrens om (enligt förslag här) att köra med dom ett tag och att dom förmodligen kommer att bli bra då. Ska testa med DTC av och jämföra. Han körde själv med Viking Contact 5 på sin egen bil, vilket nog är ett bra betyg. Fick också tipset att lägga i ett par hekto (från 2,6 upp till 2,8-2,9) som också kan hjälpa och inte är nåt problem alls för däcket. Det är XL-klassade däck, vilket alla Continental är numera tydligen. Vad jag förstod var det enklare att förstärka alla när dom bytte teknik för det förra året. Snackade efter-vulkning också och det trodde han inte alls skulle spela in, dom vulkas i väldigt höga temp i fabrik så efter-vulkning händer tydligen nästan inte längre. Nu har jag i alla fall rapporterat och fått det antecknat hos både verkstad och Conti, så om det skulle vara nåt strul kan jag komma tillbaka senare utan problem. Tack alla på Autopower för snabba och bra svar! |
|
|
Hoppas det funkar! Conti gör ju kanon friktionsdäck, synd om det inte skulle funka för dig. Bra grepp, tysta, bra komfort, lite sladdriga bara... (... det har ju hänt en hel del dom senaste åren och ibland får jag intrycket att det svenska folkminnet har 20 år gamla europadäck som referens när de talar om dubbdäckens överlägsenhet...) |
|
|
xmats: Kör med samma däck som dig (ContiVikingContact 5) och hade precis samma problem i början med DSC-lampa som blinkade för det mesta, strypning av motoreffekten, farthållare som kopplade ur och bilen slingrade sig som en ål på vägen - kändes nästan farligt. Redan efter drygt 50 mil hade mycket av problemet försvunnit och sedan har det gradvis minskat ytterligare - bara sett en liten aning av dessa tendenser vid varmare väder än 10 plusgrader. Med facit i hand ångrar jag inte en sekund att jag valde dessa däcken - helt grymma! |
|
|
Dags för en uppdatering nu när jag fått problemen lösta och hunnit köra lite. Jag körde ett tjugotal mil till på VC5 och det vart inte bättre alls, så vi langade på sommardäcken igen för att kolla att det inte var bilen som var paj. Eftersom den gick som den skulle med sommardäck bestämde vi oss för att byta till andra däck, VinterContact TS830, som är europeiskt vinterdäck (vilket känns helt ok här i Skåne). Dessutom blev det samma dimension på dom som sommardäcken (205/55). Nu har jag kört 160 mil på dom i både torrt, blött och i halka (i Stockholm imorse) och dom funkar kanon. Visst ska dom vara lite sämre på is, men mycket bättre på torr väg och på slask som vi mest har här. Däckfirman har varit superbra genom allt detta och jag är glad att jag valde att handla där nu. |
|
| Kul att höra, särskilt att det fortfarande finns service i en bransch där priserna är väldigt hårt pressade.... | |
mrLinne |
Jag har en 118d. Sommardäcken är Run Flat, stenhårda å köra på, på kullersten o dyl. Pirelli: 195/55/R16 87H Vad står 87H för ? Vinterdäck är ej Run Flat, dubbade: Bridgestone Noranza2: 205/55/R16 94T Extra Load Vad står 94T för ? Just nu när jag skriver så är dom inne för avdubbning, för annars så ryker mitt miljöbilstillstånd :( Men gubben sa att jag inte kommer märka nån skillnad. Alla andra däckfirmor som jag ringde till sa precis tvärtom, men klart dom vill sälja nya högfriktionsdäck. Kan säga att mina var mjukare i gummit än min kollegas högfriktionsdäck. Mina är rel. nya. Ca: 8-9mm kvar Ska bli kul å testa min Bridgestone Extra Load (utan dubb) och se om dom beter sig som ni skriver här. /Gino... |
|
87 är viktklassningen på däcket. Helt enkelt hur tung bil du kan ha med ett visst däck. H är hastighetsklass. ------- //Lövet |
|
| Ett dubbdäck utan dubbar är sämre än ett dubbfritt däck. Jag håller med de andra firmorna som avrått dig från att plocka ur alla dubbar. Du hade gjort bättre i köpt en uppsättning dubbfria däck och sålt dubbdäcken via exempelvis Blocket. | |
|
"Men gubben sa att jag inte kommer märka nån skillnad. Alla andra däckfirmor som jag ringde till sa precis tvärtom, men klart dom vill sälja nya högfriktionsdäck." Kankse gubben ville sälja sin höga timlön till dig?!? Som Chris säger så hade det varit bättre att sälja och köpa dubbfritt, nu satsar du din egen säkerhet och blir de nästintill värdelösa om du vill sälja dem... |
|
mrLinne |
Det var det dummast. Hans bror hade precis köpt med dubb. Sprillans nya. Skulle ner till tyskland. Tog ur alla dubbar. Han körde sen å kände INGEN skillnad alls. Nya däck med dubb eller ej dubb tillverkas på samma sätt. Gubbens timlön var ju löjligt billigt. Rena rånet. Skulle jag gjort det själv hade det säkert tagit 4 h och en massa ont i händerna å svordomar å ilska. Han tog 100kr/däck. Sjukt billigt. Lätt val, åkte in med dom direkt. |
mrLinne |
Idiotiskt å sälja ett par nya hjul på blocket för 1500:- när dom kostade 12.000:- nya. Mkt bättre å dra ur dubben å INTE känna sig lurad å köpa högfriktionsdäck. Mina Bridgestone är lika mjuka eller mjukare än andra kollegors dubbfria. Ska spöa dom i kurvorna i vinter, lätt ! |
|
Om det nu inte är någon skillnad på dubbade och odubbade "dubbdäck", varför säljer man då däck med dubb i...? Ett odubbat däck har fler sajpningar för att få mer följsamhet i gummits rörelse, medan ett dubbdäck faktiskt behöver vara mer stabilt i gummit för att dubben skall fungera när det är halt. På ren barmark är därför ett dubbdäck stabilare än ett odubbat vinterdäck (för nordiska förhållanden). Ett dubbdäck tillverkas för att fungera i harmoni med dubben - att dra ur dubb i nya dubbdäck får nog anses gränsa till dumhet samt ren kapitalförstöring i bästa fall! Däckfirman som ansåg det vara helt ok, anser jag vara grymt oseriös! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
mrLinne: Vem har sagt att du skulle sälja däcken för 1500kr? Sen lär de ju knappast ha kostat 12 000kr nya. Sen behöver man inte vara någon expert på däck för att inse att konstruktionen mellan dubbfria och dubbade skiljer sig väldigt mycket. Olika gummblandningar och annan sajpning. Dubbdäcken förlitar sig på att dubbarna ger grepp på is och river upp hårdpackad snö jämfört med ett dubbfritt däck vars mjukare sajpningar ska ge samma grepp och effekt. Fast som jag tolkar din kommentar: "Nya däck med dubb eller ej dubb tillverkas på samma sätt.", kan du ju lika gärna jämföra dem med sommardäck för de tillverkas ju också på samma sätt. Alla däck har ju samma grundkonstruktion, fast det betyder inte att de har samma egenskaper.. Det där med att inte känna någon skillnad. På barmark lär du nog inte göra det, men vid blixthalka skulle jag då inte vilja sitta i din bil, inte heller i något annat fordon intill dig.. |
|
| Om nu däcken känns bra även utan dubben i så fungerar det väl att göra så i praktiken, även om det inte verkar funka så bra i teorin för vissa här! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.