|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Hej Chris87, tak för tipset. Dock jag klarade mig, backade och hittade ett ställe vid sidan om med lite mer grepp. Det som oroar är om man möter en isfläck i en kurva, eller om vägen lutar och man glider i diket med typ 5km/h helt hjälplös.... då hjälper inte nån sandsäck... jag ringer däckverkstan imorgon! Dubbad tyvärr inget alternativ, ska kunna köra i Tyskland mm. Tänkte prova Hakkapeliitta R, borde klara is betydligt bättre än europadäck. | |
| Hakkapeliitta R borde funka extremt mycket bättre på is. Jag rekommenderar dig att skippa RFT för bästa grepp. Har läst lite om att mjuka däck kan få farthållaren att hoppa ur, men jag har aldrig upplevt detta. På ren blank is är det tyvärr bara dubbdäck som greppar tills ytan har ruggats upp tillräckligt för att de dubbfria ska greppa. Men är man bara tillräckligt förståndig och kör med eftertanke på ren is funkar dubbfritt hur bra som helst. | |
|
Jag kör Hakkapeliitta R RFT 17" på min 135:a, köpte färdigmonterade vinterhjul. Jag kan verkligen INTE rekomendera dessa! Har inget fäste alls, DSC-lampan beter sig som ett stroboskop och motorn stryper hela tiden. På min 123d som jag hade innan körde jag med Continental Viking Contact-5 17" (icke RFT) och dom var helt grymma. Kan inte riktigt uttalamig om greppet på is, men Hakkapeliitta R RFT greppar inte någonstans... |
|
| Hej tack för tipset! Continental verkar få bra betyg jämt, nog säkraste kortet här! | |
|
RFT är riktigt uselt på vinterdäck. De har för hårda gummisidor för att det ska greppa bra. Du hade säkerligen fått ett helt annat resultat om det var vanliga Hakka R däck. Continental, Nokian m fl tillverkar alla bra vinterdäck och det lär säkerligen fungera minst lika bra oavsett vilket du köper utav de nordiska dubbfria däcken som ligger i toppen. Den största skillnaden gör valet av vanliga kontra RFT, där det sista nämnda alternativ inte borde få väljas till vinterdäck enligt min mening. |
|
| Beställde Conti winterviking 5 icke-rft, får se hur det funkar dock snön är snart borta igen hehe. Burken däcklagning och pumpen har jag redan... | |
|
Chris87: Ja, förmodligen så är det RFT som gör dom så usla, körde Hakka RSI (ej RFT) på min A3:a för ett par år sen, och dom var hur bra som helst. Fattar inte hur BMW kan skicka med såna däck, funderar seriöst på att reklamera däcken. I huvudtaget så fattar jag inte poängen med RFT, skicka med ett mobility-kit istället! Onehp: Bra val, jag saknar mina! |
|
|
Det blev Gislaved Softfrost3 till slut, skulle få vänta en vecka på Continental. Den är ju nästintill lika bra som conti med bättre bromsning enligt ams: Länk Stor skillnad mot Goodyear Ultra Grip rft märks direkt. Lättare att ratta, rullar betydligt mjukare, håller spåret bättre men betydligt mer sladdrigt när det svänger. Dock bromsning går mycket stabilt. Men kanske viktigast av allt, stor skillnad i grepp på is! Testade på samma isfläck på en tom parkering före/efter, Ultra Grip rft känns som sommardäck i jämförelse. Softfrosten hade typ 1km på nacken så greppet var nog inte ens som det skulle. Nackdelen är då att de känns lite sladdrigt i kurvtagning, dock ser jag på det positivt, uppmuntrar till lugnare körning, man känner bilens balans bättre och det blir betydligt mjukare övergång till när det verkligen är halt. Och sen har jag kört en Caddy med Hakka 5 och den kändes ju minst lika sladdrigt så det är nog ultra grip som känns som - just det - sommardäck. |
|
|
Hakka 02:or som är på andra säsongen sitter på tjejens bil. Dom är som ni säger väldigt "driftiga" ock antispinnen blinkar för det mesta. Känns som bilen har 250hkr istället för 170hkr ;) På min 525 touring ( E39 ) sitter samma sort dvs Hakka 02:or som är på sin tredje säsong. Skillnaden är enorm i jämnförelse bilarna emellan. 525:an går hur stadigt som helst utan några som helst problem med blinkande antispinn eller drift. Kan inte bara ha med vikten bilarna emellan att göra utan tror helt sonika att E46:an är lite livligare än 5:an. Däcken förövrigt är kanon när det är slaskigt på vägen. |
|
|
Alex84 Hakka 5:orna på våran 120d gick mycket värre en på hakka 4:orna på m3:an med 483hk på bakhjulen. Så hk spelar ingen roll utan det är gummiblandningen som sätter dsc ur spel eller något annat som skiter sig totalt |
|
| Tyngden på bakaxeln spelar en stor roll. 1-serien är väldigt lätt över bakaxeln till skillnad från 3- och 5-serien som har mer vikt där bak. | |
|
Köpte nya dubbdäck i december när snön redan lagt sig på vägarna. Bilen känns väldigt stabil rakt fram, men vid rondeller eller snäva svängar släpper den väldigt lätt bak, vet inte om det krävs barmark för att däcken ska bli inkörda, eller räcker det med själva vikten från bilen. Nu har det blivit barmark på vägarna i stan så märkte ja små små vibrationer i gaspedalen som inte fanns förut när det var snötäckt. Kan det vara från dubbdäcken ? Detta märkte jag inget av när sommardäcken RFT satt på, |
|
|
Tog en sväng med bilen o det känns mer som små impulser,sträckte mig även ner med handen o kände men ingeting då. Kanske gaspedalen inte är helt fri från någon typ av påverkan från bilen. + i denna bil sitter gaspedalen i golvet,något som ja inte sett förut eller hade på min föra bil. |
|
Martin E |
Konsten att köra en bakhjulsdriven bil med krafigt vridmoment är att vara silkeslen på gasen. Har aldrig stört mig av RFT däcken |
| Nya dubbdäck fodrar lugn inkörning de första 20 - 30 milen, så att dubben sätter sig i däcket. Inkörningen görs bäst på barmark. | |
|
Det flash gordon beskriver upplever jag varje vinter när snön lagt sig, men jag har förutsatt att det är så bakhjulsdrift funkar... det är ju min första bmw! Långsamt in i rondeller och snäva svängar och så kan man trycka på när man är på väg ut... Mina dubbade icke-rft var lite sliriga första milen när de var nya... när bilen gått 13 mil så var det ytterst nära att den hamnade i diket... =) Nu funkar det bra |
|
|
Man har kört framhjulsdriven i många år,så klart det blir en omställning vad gäller körstil. var ute o körde i dag den ligger som ett strykjärn i rondellerna så nu kanske däcken kommer till sin rätt (inkörda)o mycket mindre vägljud på BMW n med vinterdäck mot focusen jag hade innan :) Ja allt är nog bättre om jag tänker efter :) lite törstigare men det kan jag leva med. |
|
|
Höjde lufttrycket i mina vinterdäckdäck idag från 2.2 till 2.6 tycker bilen uppför sig mycket bättre o släpper inte alls lika lätt bak. Läste att det finns dom som kör med 3.0-3.3 bar i sina däck är inte det lite för mycket ? Vad jag pratar om är 205/55/16 |
|
|
Max tryck för däcket bestäms av däcktillverkaren (se däcksidan eller ring och fråga) och ligger oftast en bra bit över rekommenderad (se förarsidans dörrstolpe). 3,3 bar lär inte vara nåt problem så länge du inte störs av vägbuller och/eller vibrationer. Sen är det inte sagt att det behövs, känns bilen stabilt med 2,6 så räcker det nog, komforten blir ju sämre om man höjer ännu mer... Min var slingrig vid 2,6 bar runtom, höjde till 3 och blev mycket bättre. Detta på 205/50 17". |
|
|
Har beställt en ny BMW 118D och läser nu i detta forum om vinterdäcksproblematiken. Är det någon som kan rekomendera några bra dubbade vinterdäck (märke, typ, dimension och på vilken fälg) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.