|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
| Satte på nya Gislaved Frost dubbdäck och gjorde en första långtur idag. En ren skräckupplevelse: bilen blev helt instabil i sidled och så fort jag tryckte på gasen spann bakhjulen och varnaren tändes. Det sista gjorde att en del omkörningar blev farliga. Ska det vara på det sättet? | |
|
Jag köpte också nya nordfrost 5 till min 523, har inte märkt några problem. Har du fälgar med rätt ET? Fick på fel fälgar på en gammal 5-serie, den ålade sig över vägen då.. __________ |
|
| Beställde däck och plåtfälgar tillsammans, var färdigmonterat från Gummihuset. | |
|
Läs: Länk Jag hade samma fenomen med mina Michelin X-ice north när de inte var inkörda också.. |
|
|
Hade samma problem med min 120d när jag hade vinterdäcken monterade. Fick lösa det med att stänga av antisladden, bilen gick ju inte att köra annars! Vet att fler BMW-bilar har problem om man kör på "fel" vinterdäck. Bl.a. så testade Teknikens Värld en 3-serie med dubbfria vinterdäck, dom fick åka till närmaste däckhandlare och byta till en annan styvare typ av vinterdäck för att kunna fortsätta testet... |
|
| För högt lufttryck kan ge oroliga vinterdäck. | |
|
Är det RFT-däck (punkteringsfria/Run-Flat))? Jag upplevde exakt det du beskriver när jag hade min 120d och fick på RFT-vinterdäck. Dessa har ju, för att inte sjunka ihop vid punktering, en extremt hård skuldra. En totalt vansinnig konstruktion, som totalt fördärvar däcket egenskaper. Vinterdäck med mjukt gummi funkar uruselt med RFT, särskilt på 1-serien men även på 3-serien. Jag fick mina RFT-vinterdäck (Goodyear UG5) utbytta till 'vanliga' Nokian Hakka 4, som fick bilen att bete sig precis som den borde. Vissa vinterdäck är lite 'simmiga' de första 100-200 milen, men inte på långa vägar så hemska som vissa RFT-däck, och det går som sagt över när däcken blivit inkörda. |
|
| Nej, det är inte rf-däck utan vanliga dubbade. Känns helt livsfarligt att köra med dessa på barmark, ska bli intressant att höra vad leverantören säger. | |
| Tror inte det har med rft att göra då jag har dunlop winter sport m3 rft och de är extremt stabila. Har haft nokian och goodyear på min tidigare 3-serie, då med samma symtom som du beskriver. Jag tog mina nya genom bmw, kan vara att man ska hålla sig till de som bmw har i sina listor? | |
|
Det var intressant (och lite oroväckande) - det finns dock en god chans att däcken funkar bättre när de körts ett tag och hårdnat pga eftervulkning. Du kan också prova att köra på något lägre lufttryck, det kan hjälpa en del. En annan faktor, som kan innebära att däckskuldrorna blir styvare (inte som på RFT, men klart styvare än på 'normaldäck') är om du fått däck med s.k XL-märkning. ECE-normerna för hastighets- och belastningsklassning av däck har ändrats ganska nyligen, bl a har man sänkt belastningsindex för några klassningar, och dit hör 91V och 94V som är de vanliga klassningarna för "BMW-dimensioner". Det innebär att belastningsindex inte riktigt räcker för en del bilar som 'ska' ha t ex 205/55R16 91V, som är den normala vinterdäcksdimensionen på 1- och 3-seriebilar. Däckfabrikanterna har därför tagit fram däck med "XL-klassning" (eXtended Load), och dessa har definitivt styvare däckskuldror. Det verkar som man ofta levererar XL-däck utan att fråga kunden, och utan att kolla om bilen verkligen behöver XL-däck (en 1-serie klarar sig gott med 'standard' 91V). Jag har upplevt XL-vinterdäck som lite 'svajigare' än normaldäck, bl a har jag fått XL-däck (Hakka 5) till min nya 320d Coupé E92 som jag hämtade ut förra fredagen - de är en aning instabila, men det hjälpte att sänka lufttrycket till rekommenderat värde, och däcken känns lite bättre nu när de gått 100 mil. |
|
| Köpte ett par Good Year RFT däck, begagnade som har ca 7 mm kvar och jag tycker dom fungerar super. Pressade bilen lite med dom och märkte inget speciellt. Min sambo som kör bilen har inte klagat heller... | |
|
Precis det fenomenet jag har haft med nokian hakka 5 ick rft. Bilen är som du säger riktigt läskig att köra då det känns som den driftar i kurvor. Jag hade inga problem med spårkänslighet som är en helt annan sak men dsc blinkar mest hela tiden. Bilen bår bättre när dsc är urkopplat. Vad jag förstått så har det med gummiblandningen att göra, den gör att dsc blir lurad att det är halt. Ta däcken till gummiverkstaden för en provtur så får du garanterat nya däck. Det gjorde jag och däckgubben förstod att jag inte kunde åka med dessa däck |
|
| Kollade tipset med urkopplad antispinn och nu funkar det betydligt bättre. Fast då lossnade knapplisten med strömbrytarna. På måndag ska rutorna fixas på BMW-verkstan. Hade aldrig några som helst problem med min 320 touring, gissa om jag ångrar bytet.. | |
|
En dum fråga (kanske), men beror detta inte på att nya däck har långa dubbar och ni pratar om "barmark". Blir väl som en snorloska i ett handfat... |
|
|
Tillägg: Våra vinterdäck, Nokia HKP5 är sjukt sliriga på barmark nämligen, men i Åre och med vinterväg är dom som ett med vägen |
|
|
ryk: Hur långt har dina hakka 5 rullat ?. Upplevde mina Hakka 5 precis som du beskriver. Nu efter ett par hundra mil ( ca 400 ) så upplever jag dem som stabilare. Har även sänkt trycket till 2.5 runt om. Vem vet, de behöver kanske köras in, och sänka trycket till det som BMW rek. P.S EJ RFT på vinterdäcken. NN/ |
|
|
Jag har kört några olika E87or och noterar att det är förutom det som nämns i tråden viktigt att fälgarna inte avviker ifrån original ET. En bekant fick lämna tillbaka sina eftermarknadsfälgar och åker numer nöjd på originalfälg. Det kanhända var ett undantag, vad vet jag. Mvh Asken |
|
|
Jag kör på dubbade continental vinter viking 2 (ej rft) och dom var snorhala dom första 50 kilometerna. Sen så har dom fungerat ypperligt. Riktigt riktigt bra fäste med dom, har varit upp till Sälen i jobb 3 gånger senaste månaden och det är inga problem att åka på is och/eller snö. |
|
|
Fram tills igår tyckte jag de var helt ok med Good Year eagle ultra grip RFT vinterdäck, men sen har vädret inte varit speciellt extremt heller. (Haft bilen i 3 månader, bor i stor-Stockholm.) Konstaterar nu dock med det dåliga vädret att isgreppet är uruselt! Är det riktigt is blir greppet plötsligen lika med noll! Jo jag vet att man inte ska ha mkt grepp på is med friktionsdäck men detta var löjligt. Stod igår på en parkering med knappt märkbart lutning uppför och jag kom inte iväg det minsta. Har nu varit ute och testad lite på (plana) tomma bilparkeringar och det är övertydlig när man hamnat på is för man kommer knappt iväg även om det inte finns det minsta marklutning att se. Hade tänkt byta vinterdäck till nästa vinter men som det ser ut nu vill jag nog byta snarast till ett nordiskt friktionsdäck, det är inte roligt att känna sig hjälplös som en val på stranden... |
|
|
Kör också med Conti Winter Viking 2 (ej RFT) och är mycket nöjd. Det blir ju mest barmarkskörning här på västkusten, men sista veckorna har vi ju haft även snö/is före, fungerar kanonbra. Tänkte först välja dubbade Gislaved men säljaren lyckades övertala mig att Conti är ett bättre däck för den körning jag har. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Onehp: Om du lägger en sandsäck eller nått annat tungt i skuffen så du får lite tyngd över bakhjulen lär det nog greppa lite bättre, fast dina RFT däck är tyvärr inte mycket att ha när det blir halt. Vi har UG500 dubbade på vår 120i. Kan säga som så här att vår 320i med slitna dubbdäck tar sig fram i halkan bättre än 120:n med avsevärt nyare och bättre däck. Ettan är lite för lätt i bak och saknar det här riktiga trycket som ibland behövs för lite bättre grepp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.