|
|
|
|---|---|
|
Lite synd blir det, men allas misstankar verkar bekräftade... Länk BMW, säger sig vara tvungna att vända sig till överladdning på grund av de tuffa avgaskraven som råder. Tråkigt , men om valet står mellan att ha en V10 i nästa generation M3 eller en överladdad rak sexa så väljer jag hellre sexan! Tror M-Divisionen får till en bra mycket ROLIGARE motor än i 335, en som har den där karakteristiska M-toppen och inte bara platt vridmomentskurva. | |
| Bara för mig länken inte funker? o0 | |
|
Inte goda nyheter, tror BMW kan förlora kunder på detta...I mina ögon är en av de saker som gör en "M" speciell är att den har en unik motor som bara återfinns i just den modellen (eller möjligen andra M-modeller som i fallet med M3 E46 och Z4 M tex...). Vete katten hur en "M" som i grunden är en helt vanlig 335i tex men där M har tittat igenom motorn o "optimerat" den skulle tas emot... Det blir inte lika unikt/exklusivt som idag, och dessutom kan det ev leda till att BMW tappar försäljningsvolymer av M-modeller till de modeller som dessa är baserade på pga av att folk tänker som så "Jag behöver ju bara chippa den så har jag lika många hästar som i en M, det är ju i princip identiska motorer"...Hoppas att BMW tänker om o går tillbaka till det gamla konceptet, om inte så lär vi få några år med mindre unika M, men tids nog lär man hitta tillbaka till det ursprungliga konceptet...Personligen skulle jag aldrig köpa en M3 med R6:a och turbo, under förutsättning att motorn har samma slagvolym som tex 335i...Om det däremot skulle röra sig om en helt nyutvecklad 4.0L R6:a som enkom återfinns i M3 och möjligen någon annan M modell så är det en annan sak, då är det återigen en exklusiv motor...Nu är ju M inte bara motorer men det är nog det första gemene man tänker på... |
|
| Gött, äntligen! | |
|
Dawwe: Håller med dig i stort. Men det du nämner i slutet är för mig en så pass stor del av en M bil att det räcker för att bilen ska skilja sig från övrigt sortiment. Jag fullkomligt älskar de högvarviga motorerna från M divisionen. Synd att dom inte ville ha en högvarvig turbo:-) Då hade jag köpt conceptet fullt ut:-) Då hade det nog kunnat bli RIKTIGT drag i dessa bilar:-) Och sedan tillkommer ju att man relativt lätt och billigt kan hålla 335:orna bakom sig ändå, trots v1, v2 o allt vad trimpaketen till turbomodellerna kallas:-) M.V.H Dennis |
|
| Inte när bmw bygger turbo. Då blir det succé:) | |
|
Det kan ju bli högvarviga turbomodeller också. Som någon skrev, det är mer än bara en motor i en M. Det blir ju inte tråkigt för att man får ut mer effekt med turbo än utan... Mer hästar är alltid roligare enligt mig, särskilt om det blir en lättare bil av det hela dessutom.. |
|
|
Jaha...tja, i vilket fall blir det ju inte "lika unikt" som med en riktigt mysig sugmotor som var M-avdelningens motto, fram till nu då :/ Trist som f-n tycker jag.. Ähh... Jag är ju ingen riktig spekulant på nya M-bilar idag heller, så vad sådana som jag tycker skit*r de väl i.. Finns inte många idag som bryr sig...man ska bara sälja, spelar ingen roll om det inte blir unika superhäftiga sugmotorer framledes i M-modellerna.. Ok, ok, miljön är VIKTIG naturligtvis, men BMW har aldrig sålt speciellt mycket M-bilar under årens lopp så att miljön blivit drabbad i någon mätbar omfattning pga just dessa härliga sugmotorer från M-avdelningen.. Miljökraven kommer att hårdna markant, och visst förstår jag att det måste bli hårdare tag överallt för miljöns skull, men nog tror jag att BMW(om de ville) skulle fixa till en sugmotor hyfsat bra framledes också, dvs skulle kunna klara miljökraven även en bit in i framtiden.. Jaja...det blir till att försöka hålla sig till "di gamle" M-modellerna för riktiga entusiaster som förstår njutningen med en förhållandevis toppig högvarvig välljudande sugmotor :) Nåväl: Nästa M3:a framtidsvision >>>>>>1,1liters slagvolym, kompressor, turbos,500kg batterier...går som sat*an, låter som en sjösjuk kanariefågel och ryms i handskfacket.. Batterierna som då ingår i detta troliga hybridkoncept trycker man ner under huven :( Mvh Janne. |
|
|
Finns det några tråkiga M-motorer än eller varför håller folk på att oroa sig? Roliga turbomotorer kryllar det ju av på marknaden och det går att bygga precis lika unika turbomotorer som sugmotorer! Den enklaste lösningen på utsläppsproblemen är ju faktiskt att bygga lättare bilar som inte kräver monstermotorer, vilket är något som jag förespråkat att M skall göra länge! ;) |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Precis A.Lind! Vill man ha sig en "unik" högvarvig sugis M-Motor,så finns det ju en hel del begagnade M bilar på Marknaden att köpa. Att även Motorsport sektionen nu väljer att överladda sina motorer,är ju bla ett krav för BMW, då det planeras, att under några år framöver, kraftigt sänka utsläpp och hmmmm,även bränsleförbrukning på sina bilar. Och att sedan försöka hänga på med HK striden med konkurenterna,så är ju även överladdning på en redan framtagen motor billigare,än att ta fram ett helt nytt koncept för att få ut mera hk. Sedan få man ju inte glömma,att Motorsportsektionen faktiskt primärt överladdade de värre motorerna för bana under 70 talet.. 3.0 och 3,5 Csl i Gruppe 2(M30), BMW M1 under slutet 70 början 80(M88/1 och M88/2 som även baseras på M90:an som i sin tur i princip är en M30 med större borrning) , Formel 1(var väl igrunden M10 snurror) och sist men inte minst, 2002 turbo. Mvh Patrik |
|
Är det någon som klarar av att göra en rolig turbomotor så lägger jag alla pengarna på BMW's M-Division. Men med påtryckningar från ovan så kan de ju bli tvungna att göra bilen mer körvänlig med tråkigt platt vridkurva osv. Exempel på detta är kommande M-versionen av X6, tror verkligen inte att det var något M-Divisionen själv önskade sig göra, tyvärr har de väl inget val... Hur bra den än blir i sitt segment. |
|
BCR |
Egentligen är det väldigt konstigt att BMW inte hakat på turbo-motorer tidigare. BMW får nog räkna med ett kämpigt marknadsmässigt "krig" mellan konservativa kunder som fortsatt vill ha ylande högvarviga motorer och mer progressiva "nya" kunder som bejakar överladdning. Problemet blir att plötsligt är BMW inte längra ledande på motorteknik när man tvingas anamma turbo-teknik som konkurrenterna filat på i åravis. Detta märks tyvärr på nuvarande 335i-motorn som lidit av besvärande turbo-"lag" på grund av dåligt intrimmad programvara. BMW löser säkerligen detta men de kommande åren blir en knepig omställning för BMW´s motorprogram. Ser dock fram emot lättare bilar, BMW´s nuvarande M3/M5 är överviktiga och skulle må bra av en bantningskur... /Håkan OO=00=OO |
|
tycker det är synd allt va turbo heter... Avgasljudet tappar sin vassa spets på höga varv.. Turbon drar ner allt va fint motorljud heter.. Motorn tappar karaktär.. turbolag.. även om den kanske inte kommer märkas men jag tror att större delen av dessa bilar kommer bli chippade.. Varför inte satsa på kompressor ? Där behåller man Avgasljudet och ett skönt vinande.. även jämnare vrid i det hela.. och motorns karaktär ändras inte radikalt som de gör me turbo.. BMW Kommer tappa mkt gammla kunder men tror många kommer gå över från tex audi till BMW osv.. Jävligt synd.. En SL 65 AMG Black seriers heter de :) |
|
|
Höga varv kommer vi inte undan, är det inte högt varv motorn så är det desto mer varv i turbon. En vinande turbo gillas av vissa, ratas av andra. Turbolag om än minimalt kommer det alltid att vara med turbo. Gas skall accelerera en turbin (massa) som skall pumpa luft, gas/luft kan komprimeras. Ja jag tycker det är en trist utveckling med det är nog inte så mycket att göra åt nuvarande trend. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.