AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.837

hjulinställning caster?

si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
camber och toe vet jag det går att justera, men frågan är går att justera caster med. Har ringt olika ställe och har fått olika svar?!
Det gäller BMW 530IA-2001
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har nyss haft isär framvagnen och mig veterligen är det endast toe som är justerbart. Finns kanske adapterplattor till fjäderbenslagringen som det finns till 3-serien med annan cambervinkel. Hur menar du att cambervinkeln är justerbar?
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Jag kan inte mycket om hjulinställning. Min fråga är om det går att ställa in caster med, inte camber. Jag har redan lämnat bilen till hjulinställning och de har ställt in camber och teo men det sägs att jag borde ha ställt in caster med. Jag vet inte vem ska jag lita på:-(
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lustigt om de ställt camber. Jag TROR att de kontrollerat camber och den har varit ok. Toe-vinklarna ställs som vanligt genom att skruva på styrstagen.
Håller fast vid att endast toe är justerbart utan att byta ut några delar. D.v.s caster går inte heller att justera.
Detta är möjligt p.g.a nogranna tillverkningstoleranser på delar och kaross.
Värre blir det ju efter en törn mot en trottoarkant eller annat som påverkat inställningen när det inte går att justera.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Kollade på papperet nu och det stämmer väl som du säger. Fram axel camber har varit ok och toe har blivit justerat men bak axel båda camber och toe har blivit justerat.

Tack Anders!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stämmer. Bak går det att justera camber och toe med hjälp av excentriska bussningar i länkarmarna som kan vridas så att längden på dessa varieras.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Anders, jag hade annat funderingar omkring det. Caster går inte att justera som du säger men det borde graden ändras med bilens ålder eller körstil. Frågan är hur mycket påverkas köregenskaper? som jag har fattat caster har ingenting med däckslitagen att göra.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Castervinkeln är ju styraxelns lutningbakåt i förhållande till en lodrät linje. D.v.s om du drar en linje mellan nedre spindelleden upp till fjäderbenslagringens centrum får du den axelns lutning.
Jag tror att den vinkeln är den vinkel som kräver störst skillnad i ändring innan du märker något på en vanlig bil. Styregenskaperna påverkas, så vid bankörning går det att laborera med köregenskaperna genom att ställa caster olika. Vid kraftig sväng så får man ju en lutning på hjulet likt cambervinkeln, p.g.a just castern.
Vid normal Svenssonkörning påverkar troligen caster minst vad gäller slitage.
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
Tack Anders! Det är intressant ämne. Jag fick lära mig en hel del från dig.

ca
206
caddie
523i Touring 1997
Har en 523i Touring som "ormar" sej på vägen. Är det något som går att eliminera med toe och camber justering på bakaxeln ?

Har beställt en väghållningssats och får ju göra en ny hjulinställning efter bytet. Sänkningen blir 40/25mm och på så vis ändrar sej väl cambervinkeln också fram ? Rätta mej om jag är ute och seglar igen.

Mvh Peter
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Caddie, en klar rekommendation är att byta stötdämpare samtidigt. Men det ingår kanske i sänkningssatsen? Bytte dämpare fram på E38an (20 000 mil). Märktes inte så mycket innan, det slamrade lite grann, men efter bytet blev den helt underbar att köra! Gick som på räls.
Byter du själv så titta över alla leder när du ändå håller på.
Lycka till!
ca
206
caddie
523i Touring 1997
MikaelE60: Jodå, stötdämparna byts samtidigt. Det är gasdämpare från Supersport i Tyskland samt Lesjöforsfjädrar. Hoppas den också går som på räls sedan.

Besiktigade bilen den 6:e november, jag bad besiktningsmannen att titta extra noga på leder fram och bak, han hittade inget som var dåligt eller en tendens till att bli dåligt. Silentblocken såg inte heller så gamla ut.

Mvh Peter
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Caddie, jag är inte säker på hur det ser ut på E39, men E38an har casterstag som jag inte tror att de direkt kan bedöma skicket på vid en besiktning.
På E38 kan hjulet skjutas i karossens längdriktning (dvs fram och tillbaka i hjulhuset) om casterstaget är lite trött. På besiktningen skakas bilen i sidled, inte framåt och bakåt med fastlåst framhjul. Om det ser likadant ut på din bil så är det staget med en ca 80 mm tjock gummibussning i ena ändan. Denna bussning har en genomgående bult och är fäst i bilens chassi. Med en trött bussning ändras castervinkeln vid belastning, d.v.s. spårig vägbana eller inbromsning. Jag upplevde det som att bilen hade dålig precision i styrningen.
Det ska gå att byta bara bussningen. När du ändå tar isär det kanske det är läge att titta noga på detta med.
Good luck!
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Glömde en sak angående casterstagen... Bussningen är excentrisk (om jag inte minns fel). Den genomgående bulten ska dras åt med bilen stående på sina hjul, d.v.s. vid normal belastning, annars kan det bli lite knepiga spänningar och förmodligen även knepiga castervinklar. Finns bra info om detta på gör-det-själv sidorna.
ca
206
caddie
523i Touring 1997
MikaelE60: Tack för info, kan vara värt att kolla upp.

Mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.