|
|
|
|---|---|
|
Tja! Som rubriken lyder så har generatorn skurit på min 535 e34 -91. Först och främst skulle jag vilja veta om det finns någon på forumet som har någon erfarenhet av renovering av generatorer? (kostnad, kvalité osv) Sen skulle jag också vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med ett mektips om hur jag byter generator själv. Sista frågan är om någon vet om det ska vara 115A eller 140A i en M30 motor? Tack! BMW-Because you'r worth it! | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bytte generator på min 535i -89 E34 nyligen och där var det 90A som gällde. Nu bytte jag generator med motorn utanför bilen men jag vet ju alla skruvar och sladdar som ska lossas. Generatorn sitter bara med några genomgående skruvar och sedan är det ett par kablar som skall lossas - för detta behöver man dock lossa ett kabelfäste som går längsmed vänster sida av motorblocket. Kan kolla lite närmare och återkomma med lite bilder... |
Nu är inte alla mina celler igång - om det bara är generator som ska bytas så behöver man inte bry sig om dess kablar. Kabelmässigt sett går det bara en stor grov kabel in till generatorn (som unde plastlocket delas upp i en stor och en liten kabel). Återkommer med lite bilder. |
|
Tja...jag har t.ex demonterat/monterat min generator på 735:an och det var ju inget problem, gott om plats(relativt sett). Räcker med hygglig "Kamasalåda".. Vill minnas att jag hade en 90A, men inte säker nu.. Min "havererade" dessutom ute i obygden... Till saken hör att jag hade endast 100mil innan detta haveri bytt laddregulator med kol pga att ett av kolen hade gått av(pga ovala släpringar enligt anlitade bilelsfirman). Exakt samma sak hände denna 2:a gång :( Jag lämnade in den då till en bilelfirma som sagt och det kostade knappa tusenlappen att låta meken där renovera den med nya släpringar, lager + ny laddreg inkl. kol. Han kollade också lindningarna och tyckte dessa var helt ok.. Mvh Janne. |
|
Som Janne T säger är det inte alls svårt. Här är ett försök till mektips. Ta bort kylarslangen från generatorn. På baksidan av generatorn sitter ett plastlock och under detta sitter en grov kabel fast med två olika stora kragmuttrar - så att säga. Lossa och vik undan kabeln. Länk På baksidan sitter två muttrar som tillhör justermekanismen. Lossa muttern som den röda pilen pekar på och ta bort hela skruven. Nu kan du enkelt ta bort / haka av drivremmen. Länk Hela generatorn pivoterar kring en lång genomgående skruv. Sitter fast med en låsmutter på baksidan av generatorn. Sätt mothåll på muttern och skruva loss skruven på framsidan. Dra ut den genomgående skruven. Nu är generatorn fri. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.