|
|
|
|---|---|
Niclas.S |
Tjo! Nu är det dags för en ny fräsh tråd som kan reda ut detta med nivåreglering och konvertering på e34 Touring, kanske e39 också? Hur som helst har jag gått igenom det jag hittat på forumet och fått fram att det går att byta till "vanliga" hederliga dämpare utan nivåregleringen. Hur detta ska går till och vad som ska pluggas och ev byggas om är dock lite luddigt för mig än. Behöver jag byta servopumpen bla eller behöver jag bara dra en kort bit rör mellan anslutninganra så slingan fortfarande cirkulerar eller är det bättre att enbart plugga? Väldigt tacksam för länkar till gamla foruminlägg eller liknande som kan hjälpa mig. Mvh: Nicke OO=00=OO |
|
Hej, Har byggt om min E34 540iT. Det är rätt enkelt... 1. Slit bort den gamla skiten... 2. Rören som går från servodelen/delaren till dämparna tar du sonika och klipper av, böjer till röret och svetsar hop det. Skruva tillbaka "nipplarna" i fördelaren. Woalla ! Ingen nivåreglering längre! 3. Fyll på med ny servoolja. Detta sätt är det enklaste, visst du kan ta bort rör osv. hela vägen från servopumpen till fördelaren där bak men av vilken anledning? Vidare så vet jag inget sätt för att tala om för datorn att nivåregleringen inte finns, kanske man kan göra det med en diagnostikkabel men har aldrig funderat på det. Så på min bil så gnäller datorn på att det är fel på nivåregleringen ibland när man lastar tungt eller dra på med mycket folk i bilen. Men det är bara att kvittera så försvinner det. Fredrik |
|
Niclas.S |
Tackar, då funkar det alltså att bara plugga rören helt enkelt. Visst kan de låta onödig att ta bort rören, men ja kommer nog vilja få bort dom. Beroende på hur de är dragna självklart. Var lite orolig att om man pluggade kunde pumpen kanske gå sönder om det inte var cirkulation på det. Men men, tack så mycket för ditt svar bowhunter! OO=00=OO |
|
Micke på touringklubben (när den fanns) hade en bra instruktion om jag inte minns fel. Cirkulation, nja, har för mig att det bara går in ett rör i dämparen...så finns ingen cirkulation ändå. Fredrik |
|
| Jag har hört att man inte skall plugga rören eftersom du spränger servopumpen, ifall det stämmer eller ej vet jag inte. Jag har läst att man antingen kan byta till annan servopump som inte har utgång till nivåreglering eller bara bygla röret som går från servon direkt till retur röret, så den pumpar in tilll behållaren hela tiden bara. | |
Niclas.S |
bowhunter: Jaha, ok jag förstår. bmw_e34: Ok, ja det jag också var lite rädd för faktiskt. Funderarde på om det var värt att köpa en begagnad och byta när man ändå är i farten för att vara säker. OO=00=OO |
| Här finns en beskrivning från bavauto.com där man också kan köpa ett kit för detta, Länk | |
Niclas.S |
Tackar Kane, infon är ju använbar för demonteringen. Men jag ska nog rensa bort allt gammalt och byta servopump för säkerhets skull som det verkar. OO=00=OO |
|
Inga problem att skippa det, mitt funkar bra och har gjort i flera år. Pluggat den där det står junction block. Varför skulle man spränga servon? Regulatorn bör ju bara trycka på tills det tar stopp så att säga, han vet ju defaktor inte att dämparna inte är där. Fredrik |
|
|
Länk Det är nästan samma som den tidigare länken, men jag tycker denna är lite tydligare. Och som jag tidigare skrev som länken bekräftar så skadar man servopumpen av att bara plugga det. The hoses CAN NOT be simply plugged. This will damage the hydrualic pump, which also supplies the power steering and power brakes. |
|
|
bmw_e34: Var läser du det? Vad jag utläser från den så kan man plugga redan i accumulatorn till steg 4 och jobba sig vidare bakåt om man vill ta bort fler delar. Som man ser på fig 3 så kna man plugga regulatorn, ser ingen skillnad på att plugga ett steg längre bak. Spelar ingen roll. Fredrik |
|
|
Länk 6an där står de att man ska plugga regulatorn, rören som går in till regulatorn ska vara kvar, utom de som går längre bak, de skall skruvas bort o pluggas i hålet. men då släpper väll regulatorn tillbaka trycket till behållaren? för det står ju så på 6an så ´det verkar som man måste plugga regulatorn. |
|
|
Ahh,den länken. Men det bör ju sannolikt inte vara någon skillnad att plugga regulatorn eller plugga i änden av röret dvs. två pluggar i junction block...skillnaden är ju bara att "pluggen" blir längre. Fredrik |
|
| Det låter bra, men det blir ju lättare att bara plugga regulatorn med en plugg än att plugga junction block med 2 pluggar. | |
|
Hej på er. Jag gjorde en konvertering i somras på min touring, då reglerventilen läckte som ett såll. Köpte nya dämpare, fjädrar och övre fästen. Rev bort allt det gamla och monterade dit de nya delarna. Eftersom min regulator var kass provade jag att plugga direkt på pumpen. Den pumpen finns inte längre. Med andra ord började den läcka som ett såll den också så fort jag startade bilen. Skaffade en pump från en 525:a utan nivåreglering för 750:- kronor på skroten. Fästena passade rakt av men slanganslutningen var det lite si och så med. Gick att få till utan att byta ut något. Fick vrida och böja lite tills det gick att skruva ihop. Mvh Danne. |
|
|
Tjena! Jag fick nyligen läckage på min 540touring -95, läcker ifrån ett rör vid bakhjulet.... Läste mig till att det är bäst att byta pumpen, sagt och gjort. Köpte en pump ifrån en 540 sedan utan reglering och kastade dit, funkade en dag! Imorse när jag kom till bilen var det en stor pöl vid bakhjulen och under motorn med min nya servo olja, varför läcker det? Fanns 3 slangar på nivåreg pumpen, en grov bakifrån och lite smalare ifrån sidan, samt en pytteliten från sidan, 2 av 3 passade ju på nya pumpen utan reglering. Finns en retur som ligger och läcker nu och tömmer min behållare? Nivåsystemet borde vara helt bortkopplat? eller jag har missat något... |
|
|
Länk 31an, kan det vara retur ifrån nivåregleringen? |
|
| Självklart inte... såg nu vad det var. | |
|
Lyfter en gammal tråd. Men iaf: Skall ta bort min reglering pga att regulatorn läcker. Systemet funkar men han larmar. Det jag tänkt göra är att göra en u koppling ( med slang och slangklämma ) mellan Matning och Retur där dom kommer ut vid bakvagnen. Personligen tycker jag inte detta bör påverka pumpen då han pumpar ut och får tillbaka likamycket. För om jag pluggar så blir det stopp och han "bakpumpar" och går tillslut sönder pga mottrycket? |
|
|
Gör som du tänkt , har själv gjort detta och det funkar fin fint inga problemas. Jag tog av rören framför V bakhjul. Mvh Nikke |
|
|
jaha.. det var ju fan att man inte visste att dom hade konstruerat det fel så att man inte bara kan plugga skiten.. tog bort allt som har med nivåreglering att göra för ett tag sedan och pluggade helt sonika utgången på servopumpen.. igår kväll gick pumpen åt helvete.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.