AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.598

Autosmart Platinum?

Sida 2 av 3
pg_ice
några bättre bilder för dom som har stallt av sina M3or ;)

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

GT vingen åkte på
3mm spacers bak men det syns inte så det blir nog 5mm istället
framhjulen ska ut 8mm (väntar på nya bultar)
sen är man nog nöjd....igen ;)

blir till att spola av den på söndag så då får vi se om saltet har fått fäste eller inte.
ska bli intressant

pg_ice
tvättade av bilen i går som sagt efter några dagars salt körande.
lacken är knottrig på vissa ställen så saltet har fått fäste igen.

ska skicka tillbaka flaskan då den inte håller förväntningarna
enligt Rekonden heter det "långvarigt lackskydd"

jag har kört i 4 dagar och man ser redan att det inte håller måttet
4 dagars normal körning i slask ska det fan palla med utan att salt ska få fäste.
show and go skit

ni som använder autotrash platinum
kör ni med bilarna eller står dom i garagen när ni påstår att det håller ?
jag bara undrar :)

rekond blir det inte
det är för roligt att hålla på själv
håller ni inte med ni som lämnar in bilarna på rekond ;)?
Gemini__
Ofta beror det på vad man har för förväntingar. Nog för att hållbarheten inte är på topp, men ser jag till min sjua som jag vaxade innan vintersäsongen är den acceptabel. Inga problem än med fastbitande salt.

Man säger ju att man ska vänta med att tvätta bilen 7 dagar efter behandlingen, kanske har något med det att göra också? Om man bör vänta med avfettning/schampoo kanske det aggresiva saltet inte är det bästa heller.

Gemini__
Vad jag menar med föväntningar är att du kanske trodde att du skulle få den hållbarhet som en "äkta" lackbehandling ibland kan ge. När det gäller vanliga vaxer har jag den uppfattningen att den produken du redan har i din ägo ligger i det absoluta toppskiktet. Du får alltså gå upp ett snäpp och testa produkter som t ex Silver seal ist.
M3
380
M3Crille
328 Coupé -97 (Turbobygge)
Tanken som slår mig e - va bilen RIKTIGT ren innan platinum? Dvs lerad o utan knottror? Om man sen använder avfettning mm vid varje tvätt håller d inte så jättelänge
Asfalten ramlar tyvärr inte av även om man har ett lackskydd eller vax, det sitter där likväl, men man upptäcker det lättare när man väl har ägnat nån timma åt att polera och ögna av bilen.

MVH/
pg_ice
då har man snart två veckor med autosmart platiunm.

det sitter fortfarande kvar efter mycket salt slask körning.
dock märker man att på baksidan av bilen vid kofångaren och bagageluckan att det är lite knottrigt som inte går bort vid vanlig handtvättning
så lite skit får tydligen fäste ändå.

vattenavisningen är klart bättre än Sonax Flytande hårdvax(jämför med det då jag enbart har använt det tidigare)
vattnet rinner av på engång när man börjar köra.
man behöver alltså inte upp i 150kmh innan vattnet rinner av som det var tidigare.
det måste betyda att ytan är finare/hårdare med Autosmart platinum än med Sonax Flytande hårdvax.

väntar nån vecka till och kollar
möjligt att man får slänga på ett lager till (mindre än förra gången ;))

några bilder från tvättningen igår

Länk
Länk
Länk
pg_ice
M3Crille: bilen var riktigt ren innan ja.

avfettning använder jag mycket sällan om det inte är riktigt skitigt.
har man ett bra lackskydd ska man inte behöva använda avfettning
pg_ice
"då har man snart kört två veckor"
ska det vara i posten ovan
M3
380
M3Crille
Betvivlar inte att bilen va rentvättad.. tänkte mer på typ tjärfläckar, flygrost o annat skit som kan hamna på lacken.. Köp en lera från en bilvårdssäljare o använd så kommer dina problem försvinna! (Borde inte tipsa - snart e vi rekondare utan jobb.. haha ;) )
pg_ice
jag körde en stor del av lacken med Buffer2000 just för att få bort det skiten du nämner.
så det fanns inget sånt kvar när jag la på Autosmart platinum.

problemet är ju att ni rekondare redan har utprovade produkter :) och vet exakt hur ni ska förbehandla osv
sen går ju inte alla produkter att köpa som privatperson tydligen.

ska dock roffa åt mig en flaska Silverseal framöver då borde problemen vara borta :)
pg_ice
M3Crille: menar du den blåa leran dom använder här?
Länk
kolla en bit längre ner på sidan.

ska man köra den över hela lacken eller bara vid lister där det är svårt att komma åt?
tar ju upp lite skit tydligen

mer tips :)
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Platinum är som redan nämnts, ett utställningsvax. Det brukar användas till bilar som står i hall då det blir väldigt blankt. Däremot är hållbarheten helt värdelös. 1-3tvättar sen är vaxet borta.

Ett vax som jag tycker fungerar mycket bra är bananvaxet. hållbart och lättarbetat. Luktar även....Banan....
pg_ice
zyxon: jag vet fler som har nämnt bananvaxet och dom är också nöjda.

annars så kan man ju prova Lahega No1 Sealvax 36
Länk

M3
380
M3Crille
Pg; sitter skiten bara lätt på lacken kan d funka o polera/rubba innan en polering men oftast så får man inte bort d på djupet o d är där leran kommer in i bilden! :) Den som du länkar till e en av alla varianter som finns (clay) o för att få lacken riktigt ren e den oslagbar! Kan repa liiite om där e mkt skit i lacken men inget som inte lite polering/rubbing löser o då gärna me cyklomaskin!! Vi har ett snabbvax på jobbet oxå liknande bananvaxet som funkar bra men inget under av hållbarhet men helt klart en fin mellanbehandling nån gång då o då.. Platinum testa ja på min egen bil i sommras o höll nog uppåt en 6-8 tvättar iaf på min bil! Blir sällan skitig iofs o sen har vi grymt schampo oxå.. ;)
M3
380
M3Crille
Pg; Där har du en prisvärd produkt! Länk
pg_ice
tackar för infon
snart är man utbildad rekondare.
gick utbildning på autopower ;)

jag tror iofs att allt gammalt skit är borta iom att jag nån vecka innan körde med 3M Fastcut Rubbing och polermaskin för att får bort alla tvättrepor
då borde man väl ha kommit åt allt eller menar du att det ändå kan sitta kvar?

aja får väl köpa lera och prova om den tar upp ytterligare beläggningar i lacken.
M3
380
M3Crille
Hehe.. Va så lite så o du gillar ju o pyssla me bilen själv så vi tappar ju inte dig som kund i vilket fall ;)

Kan sitta micropartiklar kvar ändå!! Har varit ett utsläpp av järndamm här i stan o maaassor av bilar har fått d på sig! Många säger att dom inte har o att d inte syns men tar man me leran så märks d DIREKT o syns i leran.. Leran funkar väldigt bra på många olika sorters nedfall t ex asfalt, tjära, målarfärg osv osv.. så ingen dum sak att ha när man gillar att ha bilen i toppskick!! Räcker länge en sån bit oxå!! Brukar dela den på typ 5-6 ggr!!
Anser Clay/lera vara gravt överskattat när det gäller en privatpersons bilägande, och inte direkt ekonomisk.

Har man mkt flygrost på sin bil blir leran dålig fort och repar lacken, har sett många exempel på det.

Använd syra istället, enklare, snabbare och billigare.
Och du riskerar inte repor.

men leran har absolut sitt användingsområde, det är dock inte bara och bör inte göras ofta om amn inte ska polera efter.

Ang knopparna är det asfalt, som jag sa tidigare sätter sig oavsett om du har vax/lackskydd eller inte.

MVH/
pg_ice
NicklasO: hur får man bort dom utan att nöta bort lackskyddet?
avfettning biter inte har provat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.