AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.807

Bil som stjäls när den är lämnad till en bilförmedling?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det dök upp en intressant tråd på Garaget.org Länk
Men det blir så mycket sandlåda på Garaget, kanske blir en vettigare diskussion här...

Det är alltså en som lämnat sin X5 till en bilförmedling och bilen blir stulen.

Faller det på bilens ägare eller är det förmedlingsfirman som får ta ansvar för att bilen stals och ersätta ägaren?

amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Bara att titta på det kontrakt som är skrivet. Med största sannolikhet så skulle en normal situation vara att man utnyttjar bilens stöldförsäkring och bilförmedlaren betalar självrisken.

Har man ingen stöldförsäkring så skulle det vara rimligt att bilförmedlaren täcker kostnaden med sin stöldförsäkring (om bilen står INNE hos bilförmedlaren finns ju förmodligen försäkring på lokalen) samt betalar självrisken.

Har man ett oklart kontrakt och saken går till domstol så vinner med stor sannolikhet bilägaren då domstolarna fäster stor vikt vid näringsidkarens skyldighet mot konsument.

En akademisk diskussion innan man vet hur kontraktet ser ut IOFS.

//amullo
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Skulle avråda alla att lämna sin bil till bilförmedlare. Om förmedlaren tar bilen och försvinner riskerar man att stå utan både bil och pengar. Eftersom man lämnat ifrån sig nycklarna frivilligt betraktas brottet inte som stöld utan förskingring. Har varit en del program om detta på tv.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Brogren: det finns ju seriösa förmedlare med. Har både sålt och köpt via firmor som agerat förmedlare.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen var inlämnad till Thomas Sund bil som jag förstått är en av de mest seriösa bilförmedlarna i stockholm. Detta var inte på något sätt någon okänd snubbe, med kontoret på handen som ringer på blocket annonser, som förmedlade bilen.

//Lövet
fredde 7
i min värld är de flesta som handlar med bilar skojare..en "bilförmedlare" går närmast under white trash trailer camp tramp eller hur man väljer att färgsätta de beskrivande orden.
Bilförmedlare använder sig både av KKL och KommL men oavsett vad så har förmedlaren en sk. vårdplikt vilket innebär att denna ska vårda ägarens egendom. Vart gränsen går är rel. oklar men antag att bilen stod parkerad utanför förmedlarens firma, då har denne med all sannolikhet brustit i dennes vårdplikt.

Sedan går det ju alltid fråga sig, precis som flertalet andra, varför personen i fråga är så korkad att enbart teckna en trafikförsäkring på en så pass "dyr" bil...
Antar att handlaren som dom flesta bilhandlare har en "Flytande" Bilförsäkring, I denna ingår normalt bara egna fordon men man kan dock lägga till (Mot högre premie) att den gäller även bilar som tillhör andra =Bilar man har i kommission/Försäljningsuppdrag, Har han en sådan borde det inte vara några problem att få ersättning.
Att sedan, som Murpz säger, försäkringsrättsliga medel träder in när ovan tvist ej kan lösas, är för handen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Man får väl titta på helheten. En import ifrån Belgien innebär risker om det inte bilen är köpt ifrån en aukt BMWhandlare. När en BMW produceras tillverkas det totalt 10 nycklar till varje bil. De som inte levereras med bilen ligger på lager i Munchen. Har bilen original nyckel samt finnes alla nycklarna med, är styrenheter bytta, vart är bilen servad i Belgien resp Sv?

Thomas Sund är en av de mest seriösa bilhandlarna samt Blombergs är en seriös verkstad. Hur ser ägarförhållanden på bilen ut, fanns det en kredit knuten till bilen? Vart finns alla nycklar idag.

Min gissning är att det är någon utländsk liga som stulit bilen, se hassos blogg så ser Ni återkommande rapporter.

Det blir så när man öppnar gränserna och låter tullare få sparken, det drabbar försäkringskollektivet, tänk bara hur alla Era premier har ökat de sista 10 åren.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Givetvis är det djupt tragiskt för alla inblandade, främst bilägaren som vänt sig till proffs.
Mvh
Asken
DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
När började bmw tillverka 10 nycklar per bil?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Daniel.Karlsson: Det får jag hänvisa till BMW själva.
Mvh
Asken
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skulle BMW ha ett lager med 10 nycklar per bil redan färdiga? Eh, tillåt mig småle en aning. Detta skulle innebära att BMW varje år tillverkade 10 miljoner nycklar och lade på lager. Ett extremt kostnadsberg till ingen nytta. Nycklarna tillverkas med stor sannolikhet endast på beställning. Det där nyckellagret skulle ha inbrott varenda vecka annars.

//Lövet
NoPlease
330e xdrive -23 G21 LCI
Angående nycklarna, så är det precis vad vår säljare sa när vi köpte min frus Bmw. Det tillverkas tio nycklar till varje bil, dessa lagerhålls hos Bmw. Det går bra att tappa 9 nycklar och beställa en ny från Bmw. Tappar du den tioende har du "skitet i det blå skåpet".
Jag säger som Gordon Ramsey när denne visar sitt missnöje; What!?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Vad jag vet stämmer det med 10 nycklar som är kodade till bilen ja. Det är därför man inte "kodar om" nycklar och immoblizer till BMW utan BMW spärrar istället de nycklar som är uttagna men som saknas. Jag beställde en ny nyckel till min förra 750-97 och den fungerade direkt att starta med utan utan inkodning.
Fjärren för upplåsning behöver däremot initieras, men det är en annan sak

BMW CS #5139
DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
Jag är kanske ute o cyklar nu, men bilen och befintliga nycklar måste väl kodas om för att borttappad nyckel inte ska funka? Mvh Daniel
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Daniel: Nä, du tänker rätt. Nyckelregistret i bilen kodas om med de de nycklar som är kvar. Så den borttappade nyckeln funkar sedan inte startspärrmässigt med bilen.
Man behöver kanske ha tonvis med nycklar hängande på krokar, kanske man kan fräsa fram nycklar på order också...) Lättare att spara ett underlag i ett dataregister än fysiska metallklumpar eller?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.