AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.034

Passar E46 fälgar till E90/E91?

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hej,

Jag har fyra E46 fälgar av typen styling 89 som satt original på min förra bil. Funderar på att lägga på nya däck och montera dessa till våren. På BMW fick jag svaret att dessa inte passar. Stämmer det?

Här finns en bild på fälgarna som jag hittade på nätet (inte min bil):
Länk

coldhex
BMW M135i
Efter att ha lagt manken till att använda autopowers sökfunktion, varför har inget uppmanat mig att söka :-)

så verkar det vara kört.

Innan jag säljer mina E46 fälgar till vrakpris. Kan någon där ute bekräfta att de inte passar till min E90??

Kan det funka med sk. spacers?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Jo de passar.
Bara att provmontera.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är möjligt att fälgarna går att skruva fast på E90, men de kommer att sitta för långt in i hjulhusen. Har du tur tar de inte i något, men det kommer att se lustigt ut.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
ok, men finns det nån metod att minska lustighetsfaktorn?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du har nämnt det själv, spacers.
Riktiga med navstyrning mot fälg och hjulnav finns från 16mm och uppåt på "någon-i-den-här-trådens-hemsida" :)
Kanske det överbreddar med någon mm, men skippa tunnare spacers utan navstyrning.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
ok tack för tipset, navstyrning är alltså ordet att minnas.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Just E46-hjul på E9x är svårt som tusan.

E46 har ett ET (offset) på 44-47 mm beroende på bredd, medan E9x ska ha 34 mm. Det betyder att lämplig spacer bör vara kring 10 mm, vilket är en komplett omöjlig tjocklek på spacer. Det finns helt enkelt inga som funkar!
Anledningen är, att navflänsen som ska centrera fälgen är just ca 10-12 mm hög.
Sätter man på en spacer som är mer än ca 6-7 mm, kommer navflänsen inte att nå in i fälgens centrumhål, eftersom detta dessutom är lite avfasat på fälgens insida. Ska man ha en spacer med inbyggd navfläns, måste den vara några millimeter tjockare än navflänsens höjd, för att det ska finnas något material där spacerns navfläns ska sitta fast.
Du är då hänvisad till att ha en spacer på kanske 16-18 mm, vilket är såpass mycket att däcket riskerar ta i skärmkanten, i alla fall om det är lite bredare fälgar/däck.

Nu verkar det som det är ET47 på just Styling 89-fälgarna, men de är å andra sidan rätt så breda så du bör nog inte ha mer än högt 15mm spacer, i alla fall inte fram. Bak finns det mer plats utåt på en E9x.

Ett alternativ kan vara, att svarva av några mm på fälgens anliggningsyta, för att göra plats för 'riktiga' spacers. Tar du bort 5-6 mm gods, kan du skaffa 20 mm spacers som du bultar fast på navet, och som har 'egna' skruvhål för fälgbultarna.
Bäst tror jag ändå är att försöka sälja dina fälgar, och hitta andra som har rätt ET.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Gunnare, tack för den utförliga beskrivningen!!

Du har precis övertygat mig om att sälja fälgarna. Det positiva är väl att jag kan satsa på 18 tummare direkt eftersom jag vet av erfarenhet att jag aldrig blir riktigt nöjd, vilket jag troligen inte hade blivit med styling89 17 tummarna i längden.

Det blir ju dock lite dyrare än vad jag tänkt, men jag kanske kan få in en 3-4 tusen för mina originalfälgar som kompensation.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
coldhex,
tror det är ett klokt beslut - jag gjorde själv fruktlösa fösök att få 1-seriefälgar (som har samma ET som E46-fälgar) att funka på min förra E90, men gav upp.
Till min nya E92 valde jag klassiskt snygga sjtärneker 187, 17x8".
Länk
Ska bara försöka bli av med de hemska RFT-däcken som sitter på (okörda Conti 225/45R17 91V), och få på 'normala' däck på mina tjusiga fälgar.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
BMW verkar numera föredra fälgar original med endast ett fåtal ganska grova ekrar, typ 5 stycken, men stjärneker och liknande med många ekrar är duktigt snyggt och klassiskt på en BMW tycker jag. Ska helst klart leta efter nått liknande.

Synd bara att jag har för vana att köpa nya fälgar och nya däck som jag knappt hinner köra in innan jag byter bil. Min gamla 330 släppte jag med väldigt fina däck, ingen bra eller billig vana, men jag kan bara inte låta bli. Kul är det i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.