|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja, när man talar om trollen så dyker jag upp :) Jo, jag höll faktiskt på med motorn ikväll, har monterat dit veven, med nya lager och överfall och bultar mycket noggrant rengjort. Alla aluminiumdetaljer som tex topplock och bröstkåpta är skickat på glasblästring, får tillbaks det på fredag. Känns mycket roligare att sätta ihop sånt som är rent å fräscht. Bifogar även några bilder, har ju lovat dom ett tag nu, och idag lyckades jag ta med mig kameran till jobbet och fotade lite medans jag höll på :) Håll till godo, kommer nog mer framöver. Tog också några bilder på vevstaken som stack ut genom blocket, är väl bara liiiite sned ;) Länk Mvh Markus |
|
| Men kan man få lite feedback då :) | |
Gemini__ |
Kul att du dokumenterar allt och delar med dig av bilderna. Kommer bli kanon det där. =) |
|
kalas! har du letat efter sprickor runt topplocksbulthålen? titta noga! Blir kul att få ihop motorn till våren !!! /Otto |
|
|
Tack tack, bara att lägga på ett kål nu :) E3-Otto: I blocket eller i toppen? |
|
|
blocket. kolla bild nr 60 på: Länk topparna "brukar" spricka mellan de båda avgasventilsätena. /Otto |
|
|
Okej, får kolla nästa gång jag skruvar i motorn, men gäller detta även 3.6:an? Var förresten och hämtade dom nyblästrade motordelarna igår (topp, vattenpump, gavlar å allt annat i alu), blev ganska bra faktiskt. Valde metoden glasblästring och betalade 1500:- för alltihop. Nu är bara frågan hur jag ska ytbehandla det, så att det inte ärgar sönder direkt :) Postar bilder dom kommande dagarna! Mvh Markus |
|
| Det bästa är väl att du lackar delarna i en så lik obehandlad aluminium som möjligt.Då slipper du oxid och ärg.Det är möjligt att det finns motorplast nuförtiden som går att köra direkt på aluminiumet utan att det släpper eller gulnar. | |
|
2002tii: Jag gjorde som så att jag klarlackade allt, vi får se hur det håller, förhoppningsvis bra. Vart iaf himla snyggt. Tog också idag tag i beställandet av oljepump. Blev en fabriksny BMW Original, samt ny toppackning och nya ventiltätningar. Totalt ca 5200:-, och då är det ändå mer som ska köpas bla M3 3.2 kedjesträckare. Bytte till en sån på min förra M5:a och det gjorde märkbar skillnad på kedjesträckningen...men är väl lika bra att vara hyfsat seriös när man lix håller på :) I helgen lyckades jag också få dit alla kolvar, stakar och dom nya vevlagren. Kopplingen letade sig också på plats, så det händer iaf litegrann. Fixar bilder under veckan om nån nu vill se. Mvh Markus |
|
|
Jo det är klart att vi vill se! Men inte några bilder tagna med mobilkamera isåfall. Riktigt ska det vara ;-) /Jonas |
|
Gemini__ |
Jag nöjer mig med bilder tagna med mobilkamera iaf, så ös på. ;-) |
|
Jaja, kommer bilder imorrn hoppas jag, bara jag kommer ihåg kameran :) Förresten, vet nån av er av ett vattenrör till toppen (det lilla mot torpeden), gick nämligen av när jag lyfte ur motorn :/ Mvh Marks |
|
|
det är samma rör på m30. Plugga skiten om du inte ska ha värmepaket. /Otto |
|
|
Hej hallå, jo jag fick ett mail från en trevlig kille som upplyste mig om samma sak Otto, man kan ju tycka att jag borde ha kollat upp det :D. Såna rör ligger ju och skröpar lite överallt hemma i lagret :). Ska ju ha bilen original så blir ingen pluggning här inte :) Mvh Markus |
|
|
Hej alla glada, har hänt lite mer nu, har bla monterat nya oljepumpen, bröstkåpan, tråget, lite småjox och dragit dit vevaxelbulten....har även tagit isär spjällhuset, ska skicka det på glasblästring tillsammans med några vettenrör och lite annat smått och gott. Extraktor ska också på blästring och sen ska den pulverlackas med värmebeständig färg. Imorgon eller på tisdag blir det att skicka toppen på kontroll och ev planing...hela toppen är renoverad vid ett tidigare tillfälle av berömd Umeå-trimmare, så ska bara slipa in ventilerna lätt med lite pasta...ska sedermera beställa M3 3.2 sträckare. Notera även "original"-verktyget för att låsa motorn :P Nåväl, håll till godo :) Länk |
|
|
Ha, lyckades fixa allt idag, toppen är på planing, grenröret på pulverlack, och ny M3 3.2-sträckare beställd! SÅ ihelgen blir det nog att sätta ihop toppen och ev. montera den på motorn :D Mvh Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.