|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jaha, nu är vevaxeln skickad på mätning och om den nu går att slipa inom toleranserna så blir det att göra det eller köpa en okej om man nu kommer över någon. Har även kört alla aluminiumdetaljer i tvättmusslan, men jag skulle vilja ha nyskick på dom, hur gör man då? Glasblästring eller? Har kört kemisk rengöring förut på en annan motor, men då försvinner ju inte föroreningar och lite kraftigare oxideringar. Mvh Markus |
|
|
Ja! Nu är veven hämtad. Nollbalanserad, riktad 0,10mm, slipad 0,50mm på veven (största ö.d.), ramen lämnad orörd (std). Betalade 1800:- med kvitto. Känns bra att den är genomgången nu och att allt stämmer. Åkte sen på BMW och inhandlade nya ram- och vevlager. Gick på ca 3200:- innan rabatten var dragen...så nu är det bara att börja sätta ihop motorjäkeln...ska försöka ordna bilder på allt om nån vill se :) Mvh |
|
| Ja bilder vill vi ha :) | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Dyra reparationer är alltid kul att njuta till(förutom sina egna! =) ) Mvh Patrik |
| Hoppas att du härdade veven med för du vet väl att bmw,s vevar måste härdas efter slipning? | |
| 2002tii: Hmm, vet ej, hoppas att han gjorde det, annars blir jag orolig :) Killen är iaf väldigt duktig och gör inte annat...men får ringa och höra på måndag om det är gjort. | |
| Hur går det med bilderna som du pratade om? | |
| Hur var det med veven hade dom struntat i att härda den eller?1800 för slipning och härdning låter alldeles för billigt. | |
|
Hej allihopa, bygget går framåt, men att ta med mig kameran på jobbet verkar himla svårt. Har tvättat blocket och ska hona det till veckan hade jag tänkt. Har hört mig för lite om härdningen, och de jag pratat med säger att det inte behövs, har dock ej pratat med han som slipade den. Men en kompis kör slipad s38b36 ohärdad vev i sin turbomaskin som laddar på rätt bra, utan problem. Kan du svara på i detalj varför den ska härdas? Mvh |
|
| Härdningen ökar hårdheten samt brott- och sträckgränsen.Bmw vevar är härdade från fabrik ska därför alltid härdas efter slipning om man vill ha en motor som håller i längden.Vet att inom folkrace så finns det några som har tummat på det där med härdning men då bilarna ej körs så länge så påverkar det inte slitaget så mycket.Hur långt tänkte du köra motorn?Blir det bara några repor på gatan eller ska den köras längre sträckor. | |
|
Gäller det även smidda vevar? Måste hursomhelst luska rätt på om det är gjort, för ska ju köra säkert 500 mil per år, ska ha den som sommarbrukis hade jag tänkt. God Jul! |
|
|
Först och främst: alla vevaxlar i bilmotorer är smidda. De flesta moderna vevaxlar är härdade av två anledningar. Om ytan på vevaxeln är hårdare än lagermaterialet så klarar sig oftast vevaxeln vid ett mindre lagerhaveri om motorn stoppas innan friktionen mellan lagermetallen och vevaxeln har hunnit skapa för mycket värme som då även kan skada ythärdningen på veven. Härdningen hjälper även till att behålla formen på vevaxeln vid höga belastningar,dvs den böjer sig inte lika lätt som en ohärdad axel. Vevaxlar är inte och kan inte tillverkas genomhärdade,varför? Man vill behålla en viss elasticitet i materialet annars skulle det bildas sprickor och vevaxeln skulle "gå av" som resultat. Därför tillverkas alla vevaxlar vanligtvis av SIS 2511 eller 2541 eller liknande som sedan sätthärdas till önskad hårdhet (vanligtvis mellan 54-58 HRc) samt ett härddjup mellan 1-2,5 mm. Denna metod innebär att axeln bäddas in i en kolhaltig massa och värms därefter upp i x antal timmar. Även induktions och nitrerhärdning förekommer men i andra material och med mindre härddjup. När stål värms upp ändras ALLTID form och kristallstruktur hos materialet. Därför måste all bearbetning av nogranna ytor och mått ske EFTER härdning. BMW och andra biltillverkare som tillhandahåller lager för omslipning av sina egna vevaxlar har med största säkerhet tagit hänsyn till att härddjupet i vevaxlen är tillräckligt för att säkerställa hårdheten även efter omslipning. Behöver man härda en vevaxel efter omslipning så har man nog gått utanför tillverkarens tänkta ramar för hållfasthet och tillförlitlighet. Det är även en ganska komplicerad vansklig procedur att härda och samtidigt behålla form och mått på en vevaxel. Jag följer med intresse tråden och ser gärna fram emot några bilder. Lycka till. |
|
| Schnellfahrer: Tack för ett mycket bra, informativt o förklarande inlägg! | |
Gemini__ |
Instämmer, alltid kul att ta del av information från de som kan sina saker. Mvh: Thomas |
|
Schnellfahrer: Ja,verkligen bra inlägg! Vart har du lärt dig allt det här? Och om nu alla vevar är smidda, varför slänger alla sig med det här uttrycket hela tiden? Så eftersom jag slipat veven inom BMW:s toleranser till högsta öd (+0.50mm) och även köpt lagren på BMW så borde det inte vara några problem, eller hur? :) Bilder kommer, jag har tom fotat redan, men med jobbets kamera...fortsätt tjata så går det snabbare! :) God Jul! |
|
|
För att alla vevaxlar är inte smidda.Dom flesta är faktiskt bara gjutna.Smidda axlar satt på tex äldre bmw M10 motorer. Sök och ni finner svar. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Massor av information om vevaxlar,och optimering av dom finner man här. Länk Mvh Patrik |
|
M62 t.ex. har gjuten vev: Länk Mvh |
|
De flesta senare motorer(förutom prestandamotorer) har gjuten vev. Mvh Patrik |
| Hur går det med motorbygget? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.