|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har köpt mig en M5 E34 3.6 med defekt motor och efter lite noggrannare koll så visar det sig att en vevstake på 4:ans cylinder har tittat ut genom blocket på vänster sida. Ingen fara i sig då jag visste att den var defekt, men hade ju gärna fått varit något enklare som tex bränd ventil :) Undrar nu om detta är vanligt och ni som råkat ut för något liknande vad ni har behövt byta. Rent spontant så känns det som att jag behöver byta följande: - Block - Alla stakar + kolvar - Balansera veven + mäta ovaliteten - Gå över ventilerna och se så att alla håller tätt Är vad jag kommer på nu, alla tips är välkomna på vad mer som bör bytas eller ses över. Har en sånär komplett motor i delar så jag bör få ihop till en hel motor. Är också lur på orsaken och det ser man ju såklart först när man rivit motorn, men spontant känns det som att ett vevlager har snurrat/skurit, eller? Vet att motorn var/är chippad och skulle väl tro att det knappast hände på tomgång. Ja, som sagt alla tips och funderingar är välkomna :) Mvh Markus | |
pg_ice |
vilket jäkla jobb! :) har man inte jobb så skaffar man sig det. chippad? =höjt eller borttaget varvstopp det kan vara en av orsakerna |
| Förmodligen så som du skriver att vevlagret har skurit och snurrat runt.Räkna även med krökta ventiler på den cylindern som staken tittat ut på.Så den motorn är inte mycket att hålla på med tyvär.Du vet väl vad dyrt det är med packningar och allt som har med s38 motorn att göra?En seriös renovering brukar springa i väg runt 100k. | |
|
Ja, allt ska inte vara så lätt :) Vet att allt är dyrt till dessa då jag ägt m5 förut, men har som sagt en nästan komplett motor bredvid. Tänker absolut inte lägga några 100.000:-, utan kanske nånstans mellan 10-20000:-. Byter det som behövs, finns ingen anledning att byta bara för att byta tycker jag. Bara allt är inom toleranserna och ser riktigt ut så får det vara kvar. Men såklart, rent spontant så är det ju lite som ska köpas/göras. Mvh Markus |
|
|
En projekttråd hade vart roligt, tycker jag iaf =) bilder på motorbyggen är porr! /Jonas |
|
| Markkus: Snålheten bedrar visheten....Därmed inte sagt att du skall renovera för 100", men min åsikt är att bättre göra det EN gång ordentligt än halvdant två gånger... | |
|
Casy: Håller med, ska se om det går att ordna! Dawwe: Absolut, ska byta det som måste bytas och göra det enligt konstens alla regler. Självklart så blir det ut med en massa pengar, men man köper ju inte nya kammar om dom gamla är bra osv. Sen så motorn som jag har bredvid är sånär som komplett och var fungerande då den togs ur bil så det är ju egentligen den motorn som blir grunden, men saknar vissa delar tex rätt vev, insug liggger i pinaler, ingen elektronik osv. Mvh Markus |
|
|
100000 kostar det absolut inte om man bygger själv. för under 100000 får du en renoverad 3,6 utbytesmotor på pall till din bmw återförsäljare.... det är en mindre dålig affär än att renovera för 100000. Men med smidda kolvar h-profilstakar och schrickkammar börjar man närma sig 100k men det är ju inte aktuellt här Ska du skaffa en beggad stake och kolv plus några ventiler och eventuellt byta något säte så springer det iväg lite iaf slipa och balansera vev= några tusen kamkedja är vettigt att byta kanske spännskenor ca 5000 dreven 4000 till lager ca 2000 packningssats ca 5000 avgasstyrningarna brukar vara läge att byta om det inte är gjort plus fräsa säten... 5-6000 nytt eller beggat block från några tusenlappar till ca 18000 för ett på bmw (inkl kolvar) vev och toppbultar ca 2000 men byter du bara packningar bultar, block och det som pajat i den defekta cylindern så kanske du kommer undan med ca 20000. Ska man inte gå igenom allt kan man lika gärna köpa en beggad motor känns det som. 3,6or brukar ju ligga på 15-25k /Otto |
|
|
Jag kan inte låta bli att undra VARFÖR du inte kan bara byta ut den trasiga motorn mot den fungerande nästan kompletta motorn? Mvh Jojje |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Jojje81! Antar för att han kanske vill veta vad han åker med under huven+ när motorn ändå är ur,så är det bara att köra om ekonomin tillåter + att sysslor för att stilla rastlösheten under vinter månaderna finnes. Mvh Patrik |
|
E3-Otto: Vettiga argument och kul med lite prisuppgifter för hela motorer från BMW :) Tror som du att det kommer hamna på rätt sida 20000:- Beggad har jag ju redan en i delar och om man skulle köpa en komlett så då vet man ju ändå inget om skicket. Plus att det är kul att renovera så man vet vad man har :) Jojje81: Därför den är i delar så kommer ta det bästa från bägge för att bygga ihop en komplett motor. Kan ju bli så att 90% kommer från den andra ohavererade motorn, men det vet jag ju först när jag rivit denna. M635 forever: Sant, sant, sant! :) Roligare än att sitta och uggla framför dumburken. |
|
|
Borde gå att plocka ihop något riktigt fint. Och se till att släng in bilder på projektet någonstans!! Gör sen som jag och dra dit förgasare..... :D /Otto |
|
| E3-Otto: Ja, jag hoppas det. Har iaf fått motorn på jobbet nu, provade att dra runt den, stumt åt bägge hållen, ska bli kul att se hur mycket som bara är skrot där inne. Förgasare är råmäktigt, men känner mig mer hemma med sprut. Dock så finns det ju en dröm att köra eftermarknads typ haltech så man kan köra med öppna spjäll! :) | |
|
E3-Otto, Bilen är så jäkla cool. Många tummar upp! Skönt snark vid 7-8 sek in i första filmen! Länk Länk |
|
| E3-Otto: Hur "mycket" har du renoverat din 3.8? Dvs vad har gjorts? Och ungefärlig kostnad? Har själv planer för att "renovera/trimma" min 3.8 seriöst (allt nytt inkl smidda kolvar/stakar, ventiler/ventilfjädrar,trimkammar osv)...Jag hoppas verkligen det inte springer över 150"...Målet är ca 370 drivhjulshästar efter mappning förståss... | |
| Heeeeeeeeeeeeeeeeeeelvete vilket ljud! :) | |
|
Jaha, idag var jag på jobbet och rev isär motorn, domen lyder: Vevstaken på fyrans cylinder stack ut genom blocket och motorn gick ej att rubba. I tråget hittade jag rester av 4:ans kolv, vevlageröverfall, samt en massa delar från fodret. Hela fodret på både avgas- och insugssidan är sönderslagan, samt själva blockgodset på insugssidan. Vevstaken var hel men kraftigt böjd, bultarna satt kvar i överfallet. Veven såg fin ut, men mätning hos motorslip i veckan ger domen. Toppen är hel förutom ventilerna och lite slitage i förbränningsrummet av kolvrester. Tror den går att rädda. Kamkedjan var hel och alla övriga ventiler såg täta ut, men svårt att säga utan att kolla tätheten med typ t-röd. Fortsättning följer :) Ska försöka ordna några bilder i veckan om nån vill se. |
|
|
Tack för positiv respons!! Markkus: ser fram emot bilder, helt klart!! Dawwe: Motorn är orginalrenoverad. invägda stakar och kolvar mm. bytt: block, kolvar, ventilfjädrar, kedjor spännare, lager, tryckplatta, koppling, styrningar, mirafrästa säten, polerade ventiler. M88 grenrör med enkelt 3" Och som grädde.... Weber 50. Det sura är att blocken spricker, speciellt på 3.8an... Om du slipper byta block och ska trimma som du tänkt och skruvar själv skulle jag gissa på 80-90k Här är min gamle häck: Länk /Otto |
|
| E3-Otto: Tackar! Motorn funkar felfritt just nu iaf så jag hoppas verkligen att blocket inte är sprucket...Kommer inte skruva själv utan det skall lämnas iväg, antar att jag kan räkna med ca 30-35" i arbetskostnad? | |
|
Dawwe: Min motor fungerade fin fint också innan jag rev isär motorn. Kolla noga runt toppbultarna och ut mot vattenkanalerna.... Man ska nog ha bra mycket tur om blocket inte är sprucket på 3,8 verkar det som. Hade du 3,6 eller 3,8? Jo det tar tid att riva och bygga, speciellt om det ska vägas in och balanseras mm. /Otto |
|
| E3-Otto: Det är en 3.8. Har förvisso hört talas om att det kan hända att 3.8 blocken spricker (främst väggen mellan 2 cylindrar) men inte att det skulle vara vanligt förekommande med sprickor i blocket oavsett placering...Nåja får hålla tummarna. Det är inte riktigt dags för min "motorrenovering" än, den kommer så fort "chassiet" (nya delar för ca 90" väntar på montering...)är färdigt och pengarna finns | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.