|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Införskaffade idag en Seat Ibiza -94 som vinterbil då M3an skall in i garaget över vintern. Åkte och tittade på bilen. Fick bilen till ett bra pris och slog till. Han hade inte regbeviset till hands men skulle fylla i den och skicka in till vägverket då han fått den. (jag kom på i efterhand att detta kan han ju inte göra då det behövs min namnteckning på blanketten också). Men det borde väl inte spela någon roll tänkte jag då det är han som står som ägare fram tills dess och således blir den som får "skiten" om jag får parkeringsböter eller så.. Kommer hem och tar en snabb titt på vägverket och ser då att bilen har ställts av idag 2008-11-26. (förmodligen av förra ägaren?) Ringer ett försäkringsbolag och förklarar problemet och får en trafikförsäkring på bilen. Men eftersom att bilen är avställd så får jag ju inte lagligt köra bilen och lär stå utan ersättning om något skulle hända.. Ringer förra ägaren och frågar varför han ställt av bilen.. får inte mycket till svar.. han säger en massa att det har inte han gjort osv.. Han måste ju ha haft regbeviset för att ställa av bilen, eller hur?!?! Han säger till mig att han kommer få regbeviset på fredag och kommer då skicka in det till vägverket för att få genom ägarbytet. Men detta kan kan ju inte göra utan min namnteckning, om han nu inte tänkt förfalska min namnteckning. Så nu står jag här med en "ny" bil och kan inte köra med den bara för att den är avställd. Vet inte riktigt hur jag ska göra? Är det bara till att vänta på att jag får ägarpapperna och sedan ställa på bilen eller kan detta göras på något annat sätt? // Daniel | |
|
Skulle gissa att han har ställt av bilen för att få tillbaka skatten. Riktigt fult gjort och jag tycker du ska kräva dessa pengar. |
|
|
kommer åka dit ikväll och kräva tillbaka alla pengar och lämna tillbaka bilen. Bäst för honom att han accepterar detta. Har nu kommit fram lite uppgifter som visar att han ljugit oss rakt upp i ansiktet på en massa punkter. Killen köpte bilen för 3500:- för 2 dagar sedan. Han fick då uppgifter av förra ägaren att den förmodligen inte kommer gå genom besiktningen nästa gång pga rost. Detta hade hon även tagit upp i annonsen (hon hade varit 100% ärlig om allt). Han hade då t.o.m krupit under bilen och sett detta. Detta var då inget som han upplyste oss om alls utan bilen var i fint skick och inga problem med besiktning. Han sa även till oss att hans dotter kört med bilen i ett år samt att han bytt olja och filter för ett halvår sedan. Han har förmodligen köpt denna rishög för att sen lura någon stackare som blev mig. Vilket han inte borde gjort... // Daniel |
|
| Hmm..Kanske vore smart att kolla upp iallafall nånting om bilen i bilreg innan du köper den..Även om den är billig | |
|
Synd att höra att det gick som det gick. Till nästa bil du ska köpa kan jag tipsa om något riktigt bra som råder bot på din nuvarande situation, SMSa regnr. till 71456 (Vägverket) så får du SMS om vad det är för bil (rätt plåtar), ägearen och om den är i trafik och det står om det är skatteskuld på den. Mycket användbart. Lycka till i fortsättningen. |
|
|
Inte för att vara en besserweiser, men är du född igår? Du kollade inte upp ett skit innan du köpte den. Dessutom skall man naturligtvis fylla i och skriva under registreringsbeviset, sedan gemensamt lägga det på lådan när affren görs upp... Man behöver förresten bara koden på reg.beviset för att ställa av/på bilen. Bilen var säkert billig, men det låter som du råkat ut för en klassisk blåsning... |
|
|
Nu vill jag att ni håller er till min frågeställning. Att jag var dum och gjorde fel vet jag om, men vad kan jag göra nu i efterhand? Som sagt så har killen köpt bilen av en tjej som i hennes annons påpekat alla brister på bilen. Bl.a rost på undersidan vilket nog skulle göra att bilen inte går genom besiktningen nästa gång. Detta visste han alltså om men det var inget som han upplyste mig om. Enligt honom så hade han familjen haft bilen ett år, varav hans dotter kört det mesta. Han hade bytat olja/filter för ca ett halvår sedan sa han oxå. Åkte dit nu precis för att diskutera lite men jag hann komma till att jag snackat med den förra ägaren och då började han skrika att jag skulle gå annars skulle han ringa polisen osv. Kanske är detta en bilskojare som håller på så här hela tiden.. då skulle kanske skatteverket vara intresserad av hans bilaffärer? Nu är han nog lite sur på mig också så jag får väl se vad som händer med ägarbytespapperna då. Kanske skiter han i att skicka in dom..eller så kanske han förfalskar min namnteckning och skickar in den, men då kommer jag anmäla honom för urkundsförfalskning. Skulle det vara så at han skiter i att skicka in ägarpapperna så är det väl bara för mig att parkera lite som jag vill i stan och han får böterna skickade till sig, eller hur? // Daniel |
|
|
När du köper en begagnad bil har du undersökningsplikt på den. Du måste alltså själv undersöka objektet noggrant. Detta har du inte gjort så något case exempelvis för att stämma honom har du inte. Dessutom lär karln inte ha några pengar heller (vita) eftersom han är en bilskojare. När det gäller ägarbytet så kan du tvinga igenom detta om du fick ett ordentligt underskrivet kvitto. Ring vägverket, det är inte första gången som en säljare dröjer med papperen. Under tiden parkerar du konstant på handikapplats för att ge honom ett par rejäla presenter från parkeringsbolagen. //Lövet |
|
|
andreas: visst har jag undersökningsplikt av bilen.. men säljaren har oxå upplysningplikt om att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till, vilket han inte gjort. Hade han upplyst om detta så hade jag inte köpt bilen alternativt köpt den för ett billigare pris. // Daniel |
|
|
Det är upp till dig att bevisa att säljaren kände till felen. Tror tyvärr inte det tjänar någoting till att driva det här vidare. Risken är istället att det blir dyrt för dig. Försök i första hand att se till att ägarbytet går igenom, så har du det ur världen. Undvik felparkeringar, om säljaren skriver tillbaka ägarbytet några dagar så kan du åka på dem... Får man fråga om säljaren verkligen verkade seriös? |
|
|
Han visste om felen. Det kan ägaren innan honom intyga på. Om man nu ska vara petig så kommer ägaren inte kunna göra ett lagligt ägarbyte utan att jag också skriver under på papperet. Ja ägaren verkade seriös. "Han hade ägt bilen ca ett år", "hans dotter hade kört det mesta med den", "han hade bytt olja och oljefilter för ett halvår sedan". Varför skulle jag misstro något av det? // Daniel |
|
| Ja men eftersom ägaren tydligen bor i närheten av dig så är det väl inga problem att åka dit och signera pappren? | |
| Du är rökt. Bara att lägga ner. Du kommer inte att få en spänn tillbaka. | |
| Även om man kanske kan tycka att trådskaparen varit lite naiv så verkar ju säljaren helt rabiat och mkt oserös om han börjar hota med polis och skrika när köparen kommer och frågar, spec om det kommkt fram att säljaren ställt av bilen efter köpet. | |
| Liksom..Låter tyvärr som alla vänsterhandlare jag har hört talas om..Du skulle ha låtit honom ringa Farbror blåvit.. (Vilket han antagligen aldrig hade gjort) Förutsatt att du inte har hotat honom..=) Å sen stått kvar tills han gav med sig.. | |
| Man kan tycka vad man vill. Det är kört. Ingen idé att ödsla energi på detta, bara att gå vidare. Ältande löser inga problem. | |
| Mixtus: det beror väl på trådskaparens envishet/övertalningsförmåga? Med 'sydländskt temperament' kan man ofta komma långt. | |
|
Du skall inte alls lägga ner - kan du bevisa att säljaren kände till felen, samt att de var av väsentlig karaktär vilket du kan med hjälp av tidigare ägare, då är det bara att häva köpet. MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
| "Bara att häva köpet". Jo jag tackar. Du får det att låta som att man bara trycker på on-knappen på torktumlaren. Teori och praktik är två olika saker. Det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Det är för dyrt för att stämma, det är för lite pengar för att stämma, det är för svårt att leda i bevisning. Kort sagt är det kört. Synd om trådskaparen, visst, men mitt råd är att lägga ner. | |
| Mixtus,är det du som sålde bilen? :D | |
|
Tyvärr måste jag hålla med Mixus det är OTROLIGT svårt att bevisa att säljaren visste om felet Och hur ska man får rätt? jo enda sättet är väl att stämma föregående ägare och då får du ta hela ekonomiska smällen för rättegångskostnader om du förlorar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.