|
|
|
|---|---|
|
Hej I samband med termostatbyte tänkte jag byta tömma systemet helt på kylarvätska. På bmw kostar vätskan 99kr/ liter. Är det verkligen sant eller sa han fel? Vilken typ av kylarvätska kan jag köra med? Den som ligger i nu ser blå ut. Finns även någon röd variant.castrol har 4liter för 198kr. Funkar den? Hur länge håller vattenpumpen på dessa motorer? Det är väl inte en plast- impeller som på m52 ? Ska jag byta den också? Bilen har gått 13k mil. Tack för hjälpen. | |
|
Jag köpte tre 1,5-liters koncentrerad glykol hos BMW för 267kr inkl moms. Då var iofs BMW club-rabatten på 10% avdragen. Du skall ha monoetylenglykol som är nitrat och fosfatfri! Blanda 50%:ig lösning med vatten (helst mjukt vatten och ännu hellre destillerat sådant). Färgen säger tyvärr inget om vilken typ av glykol det är....det finns både etylenglykol, propylenglykol och longlifeglykol som är röda, blå, gröna och gula... Jag tror att du har metallimpeller på din eftersom det är en M52TU (technical upgrade) i din bil. Min har inte lagt av ännu (peppar peppar) och bilen har rullat 23000 mil nu...jag försöker dock byta kylarvätskan efter serviceprotokollet och jag tror att det förlänger alla delar i systemet, inklusive vattenpumpen som får smörjning av glykolen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| M52tu har även den plastimpeller. Min hade iallafall det. | |
|
Motorn i en 525 från 2001 och uppåt heter M54, inte M52tu. Har hört att det ej ska vara plastimpeller i M54, Men det är ju egentligen inte så stor kostnad när man ändå är och spekar med kylsystemet! Mvh |
|
|
veåtta: Då struntar jag i att byta vattenpump. Det är en stor kostand gämfört med att bara byta glykol samt termostat. Johan: Ska man skölja rent systemet med vatten eller är det bara att fylla på nytt? Hur många liter kylarvätska blir 1.5 koncentrerad glykol för 269kr ? Finns det något annat jag ska kolla när jag ändå tömmer systemet? Glykolen kostade 99kr för 3 liter färdigblandat, han sa fel till mig först. Då är det ändå billigare att köpa på bmw än att köpa på mekonomen. |
|
|
Annars har ju Biltema en passande (?) sort: Länk , kanske inte aktuellt i ditt fall om BMW bara tar 99kr för 3 liter färdigblandad glykol... Viktigt är att om du nu byter kylvätska att du tömmer hela systemet innan du häller på ny, om det nu skulle vara som så att den nya kylvätskan inte är 100% kompatibel med den gamla så vore det inte bra om det fanns rester kvar av den gamla...Rekommenderar en genomspolning med vanligt vatten innan du fyller på... |
|
|
Kamel2, mitt färdigblandade literpris blev ca 30kr/litern = ca 90kr/tre liter. Det är aldrig fel att spola ur systemet, men å andra sidan: om du inte har "gegg" i glykolen som rinner ut, är systemet troligen rent och fint... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kamel2: som sagt det er bäst att använda distillerat vatten(batterivatten), koncentrerad glykol skall alltid blandas med vattten ca 50%. DVS 1,5l koncentrat i 50% blandning(hälften vatten hälften glykol) blandning ger därmed tre liter. du behöver säkert minst 7-8liter. Dawwe: Biltemglykolen kostar då 75kr för 3 liter efter 50/50 blandning..... Sakke |
|
|
hej byte termostaten, enkelt. Var noggrann med avluftningen, pumpade in kylarvätsta genom den luftnippeln som sitter vid termostathuset. Fick in massor där, säkert 1 liter. Sedan blåste jag i kylaren och ur den andra nippeln bubblade det som bara tusan. Stängde den och sedan körde jag bilen i ca 10 mil. Nålen stod perfekt rakt upp. Startade några gånger och varvade lite och fyllde. Fick i mer vätska än det var från början. dock upptäckde jag att det läcker en aning frantill någon stans ? Finns det någon evakuringsventil framtil vid kylaren eller sitter den i locket? Jag var så jäkla noggran med alla slangar. Är osäker på om jag fyllt i lite för mycket i systemet. Någon som vet? Jag är inte hemma förrän på lördag, ska då utreda vad problmet är. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
kamel2 : Du fick en prisuppgiften för en FLASKA glykol och hos BMW är dessa alltid på 1.5 liter. Således blir literpriset för glykol hos BMW på 66 kr. Ta gärna annars en titt på Castrol AntiFreeze NF (nitritfri) som säljs på Mekonomen för 61 kr/lit. Jag skulle gissa denna är otroligt likvärdig den som BMW säljer. BMW har ju avtal med Castrol om oljor och då är det även troligt de har avtal kring glykol också. |
|
Hej, Fixade läckaget framtill, det var avluftnings-skruven som inte var tillräckligt åtdragen. Jag använder 1kr som skruvmejsel för att inte råka dra för hårt. Säkert är den castrol samma som på bmw. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.