AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.980

Vattenpump och termostat?

Proctologist
Har suttit och gått igenom serviceboken nu på min 523 00:a och den är ju fullstämplad fram till 13900 nu har bilen gått 14900 mil jag köpte den för 50 mil sedan och jag har just servat den med ny olja, filter osv osv.

Dock då jag går igenom service papperna från bmw där bilen servats enligt kvittorna så ser jag aldrig att dom bytt termostat eller vattenpump ser inspection 2 och några inspection 1 samt lite byte av andra små delar men inget om vattenpumpen eller termostaten.

Bilen verkar ju gå upp i temp som den ska och värmen funkar bra ska jag byta dessa bara för att??

För visst var speciellt vattenpumpen en högrisk grej på e39:orna?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
TU-motorn ska den ha nya typen av pump med impeller i stål istf plast tror jag. Eller var det tvärt om?
Kanske dagens onödigaste post, sorry!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...intressant fråga i alla fall :)

Jag vet ju att i min 523:a så är det "högriskprylar" hur som haver....

Men jag har inte bytt pump termostathus eller termostat trots att min vagn gått dryga 18000mil...
Ska göra det snart i förebyggande syfte.

Vet tyvärr inte huruvida pumpen t.ex är utbytt till en bättre på din TU motor..

Mvh Janne.
Gemini__
Lät byta vattenpump på E38:an i förebyggande syfte vid runt 13000 mil. Ta det säkra före det osäkra och byt på en gång. Kostar inte mycket, ännu mindre om man gör allt själv.

Mvh:
Thomas
To
31
Tojje
528ia -99
M5 -01
X3 F25 -12
Gemini_ - Kommer du ihåg om det var plastimpeller när du bytte din pump. Dessa motorer (M52tu) är tio år nu och är det så att det är plast så bör de ju bytas. M54 har ju nya impellern men hur är det med dubbelvanos-motorn 99-00? Någon som vet?
Proctologist
Ska ta och byta detta nu efter jul då, ny lmm och lamgdasond ligger i lådan i garaget, kanske dumt att köpa på sådana grejor när dom som sitter på bilen funkar men då dom går sönder är man förbered :)
Gemini__
Tojje: Bytet utfördes hos BMW, om jag inte missminner mig var den gamla av metall. Då det är AT-pumpar vill de ha in de gamla. Därför får man ej behålla dem, fick jag berättat för mig (annars hade jag kunnat kontrollera den gamla). Men som sagt minnet sviker lite, några andra här inne som vet med säkerhet månntro?

(På M5:an propsade jag på att få behålla den gamla pumpen, den var rejäl med skovlar av metall.)

Vissa säger att termostathuset absolut bör bytas i samband med vattenpumpsbyte. Lätt för sprickbildning vid återmontering enl. uppgift. Kanske något att tänka på. Valde dock att behålla den gamla då den inte hade hängt med särskilt länge. Bytt av föregående ägare.

Mvh:
Thomas
Proctologist
Köpte termostathuset med termostat för 790kr på bmw, ska jag vänta med att btya det tills jag köper ny vattenpump? eller är det lätt att komma åt att byta vattenpumpen vid ett senare tillfälle?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det här med plastimpeller vara eller ej är inte relaterat till årsmodeller, jag böt min original på 540 som var metall mot en ny original där det satt ett bakelitehjul. på 528an satt det plast och mekonomens pump hade metallhjul.

Procologist. Byt allt samtidigt, det spar både tid, glykol och glötande och luftande. se mektips.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

passa även på att bytta remmarna, om de inte redan är bytta.
Se även över spännrullarna.

Mvh Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.