AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.131

Dålig värme 528 e39 -96, Blir bättre om man håller varv?

sc
217
scalare
325 coupé -07
Hej. Jag har upptäckt ett något ireterande problem på min E39.
Så fort jag står still på tomgång blåser det iskallt i coupen. Blir inte heller riktigt varmt trotts att jag varvar ordenterligt. ( runt 2.5 ) Åker hela tiden med 32grader.

Vad kan vara fel? Har kollat så det finns vatten i kylaren + att motor temp beter sig som den ska.

Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter en vattenpump ihop med värmeventilen som sköter cirkulationen i kupékretsen. Kanske den har gett upp och vattnet bara självcirkulerar lite sakta: Länk
sc
217
scalare
325 coupé -07
Det låter som en riktigt trolig anledning. Var hittar man möjgligtvis den? Kan man testa den på något sätt?

Mvh Mathias B
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är osäker på placeringen. Troligtvis någonstans till vänster om motorn, närmare torpedväggen. Kolla om det går att följa någon slang t.ex pos.5 i länken som är sugledningen till pumpen.
Själva värmeventilen är öppen då den är spänningslös, så ett elfel där resulterar i stället i full värme.
sc
217
scalare
325 coupé -07
Får ut och forska lite då! :) Nå vajsing är det ju helt klart. Om det är en pump så borde man kunna spänningsmata den, och se om det blir något flöde ut? ( om man tar av slangarna.. :) )
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Har du luftat ordentligt? Brukar vara en utmaning, läs en bit ner i denna Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.