AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.903

Hur långt kan denna 520 E39 gått?

Na
49
Nathi
BMW Alpina B10 3.5
Pappa ska och titta på en 520 -97a
Det är bytt hjullager,katalysator och framfjädrar samt stötdämpare.
Bilen har bara gått 15.000 mil
Den är kollad av Bmw verkstad ang miltal i datorn.
Tacksam för svar
Gemini__
På din beskrivning låter det som att den rullat minst 186345 km.

Näe, men kom igen lite mer info får du allt bjuda på. Länk till objektet och historik är det första jag tänker på. Har du kontrollerat med alla verkstäder, i den förhoppningsvis fullteckande serviceboken, så att de kan verifiera att servicehostriken är äkta?

//Thomas
Gemini__
"servicehistoriken" skall där stå...
Gemini__
Finns en bra info från "begagnatguiden" från denna sida:

Länk
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Tja, en 11 år gammal bil. Ingenting av det du skriver är väl direkt alarmerande, ljullaget och kat är väl lite av standardfel på tidiga e39or. Mina dämpare bytte jag för ett år sedan då hade min gått 16 000 mil och det är en 96a. Historik och rost, det är det jag skulle fokusera på om jag köpte den där.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Min 523:a är det bytt framdämpare på vid ca 14000mil, men iofs ingenting annat utöver servicen som är värt att notera, Jo kanske lite till>>>> effektmotståndet i kupéfläkten+bakluckans låsmekanism också..

Den har nu rullat strax över 18000mil..
Helt korrekta garanterade mil dessutom(farsgubben var första ägare,jag äger den nu som andra ägare).

Mvh Janne.
Na
49
Nathi
BMW Alpina B10 3.5
Hej!
Och tack för alla svaren.
Ursäkta var lite trött i morse.

Bilen är importerad från Tyskland 2004 vilket säljaren inte sa vid första kontakten utan det kollade vi upp på vägverket.
Den ända papper som finns är sista besiktningen i Tyskland.
Den ska vara servad 2 ggr i Sverige. Därav undran om miltal och ut bytta grejjer på bilen men i svaren här så kan det vara normalt med det slitaget.
Han skall åka och kolla på den i helgen.

Bilen har han hittat i lokaltidningen så jag kan tyvärr inte länka till den.

Mvh Natalie

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Köp nåt annat om den inte är EXTREMT billig. Det är köparens marknad nu, bara att vraka och välja.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Får man fråga hur billig den är?

Som den senaste skribenten skrev så bör en BMW 520i E39 vara dels väldigt billig och dels i ett utsökt fint skick innan man ska handla en dylik, finns bättre E39:or än en "halvskum" E39 520i(jaja, jag vet ju inte om den är skum osv, men det låter inget vidare att säljaren t.ex inte upplyser om den sena importen, ingen servicebok/dokumentation om service i Sverige!?, vad finns mer att dölja?).

Mvh Janne.
Na
49
Nathi
BMW Alpina B10 3.5
Priset ligger på 38.000 för den.
man skulle kalla den sv.såld då utrustningen är sparsam på den.
Själv tycker jag han skulle satsa på en 540.Dom kostar inte så mycket mer+ mer utrustade.

Mvh Natalie
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En 10 år gammal 540i kostar betydligt mer att hålla rullande i alla fall.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

OM den bara gått 15000mil så är det ett hyfsat bra pris på den, men iom att säljaren är...hur ska jag skriva :/...lite fåordig(hitintills)...så tvivlar jag på miltalet.

15000mil är låga mil(här måste man dra åt sig öronen) för en -97:a.
Det där med att den är kontrollerad av en BMW verkstad är tyvärr ingen garanti för att miltalet stämmer.

Vad var miltalet på när den besiktigades i Tyskland?

Men jag måste ju skriva "lycka till" i alla fall..

OBS! skriver inte att den är skruvad utan att RISKEN finns att den är det..

Mvh Janne.
ca
206
caddie
523i Touring 1997
Om en mätare inte är "rätt" skruvad så ska det lysa en röd liten lampa vid vänstra hörnet i km-skalan, detta är något jag hört men har inget belägg för det, någon annan som vet kanske. Det är verkligen en intressant fråga.
Det jag fick höra så finns mätarställning i mätarhuset, ljusmodulen samt ett annat ställe som han inte visste.

Mvh Peter
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det är ingen "garanti" att man ser milbedrägeri i ljusmodulen eller annorstädes...

Mvh Janne.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Verkstäder kan inte se hur långt bilen har gått, dom kan titta i serviceboken men det kan du också göra.

Titta på skicket istället, speciellt ratten (mjuk, svampig, går det att vrida rattens stoppning runt rattkransen?) pedalgummin (kan baturligtvis vara bytta), slitage på golvet under mattan, speciellt vid gaspedalen, det ska inte vara hål igenom om den bar gått 15000 mil osv osv..
Na
49
Nathi
BMW Alpina B10 3.5
Hej
Nyss hemkomna utan ny bil till far

Bilen var en riktig färgkarta över alla nyanser av samma färg.
Innerskärmar var inte i orginal utförande.

Han får leta vidare.

Tack för all hlälp

Mvh Natalie
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.