|
|
|
|---|---|
|
Har i för sig ställt av min bil men den står ute... brukar starta den var 3:e dag typ för att hålla igång den men när det är riktigt kallt ute så. 1: får dra sakta och säkert på dörren för att inte ha sönder rutorna som verkar sitta som fan på isen... 2: När man får upp dörren så kan man man inte stänga den alls eller stänga den lite men inte riktigt... tills bilen har blivit varm och isen smällt... Är detta speciellt för coupen ? Kan passa på o fråga om det är något jag borde tänka på efter vintern som kommer behövas byta pga kylan ? | |
|
För det första är det ingen bra idé att starta bilen så ofta utan att KÖRA den varm. Varmkörning på tomgång sliter betydligt mer på motorn än att snabbt få upp den i arbetstemperatur genom att belasta den lite lagom. För det andra är det nog pga din vana, som rutorna fryser fast - du får värme i bilen som smälter den is/frost som finns, men det hinner aldrig torka kring lister och rutor så det fryser fast direkt bilen kyls ned igen..... Här är coupéerna, med sina ramlösa sidorutor, extra känsliga. Rutan ska ju åka ner någon cm när du lyfter handtaget, men fryser ofta fast i listen vid rutans nederkan så den inte kan åka ner som den ska - bekymret kan lindras genom att bestryka listen med ett siliconstift. Ännu värre är, att även resten av bilen utsätts för upprepad uppvärmning/nedkylning. Det orsakar kondens både här och där, voch ger den läskiga rostmasken möjlighet att jobba i sin favoritmiljö med fukt och några plusgrader. Även en del mögel- och bakterietillväxt sker tämligen ohämmat under dessa förhållanden. Bilen mår bäst av att du låter den stå ifred, men att du laddar batteriet ordentligt någon gång i månaden. Har du tillgång till ström där bilen står, kan du med fördel skaffa en 'intelligent' laddare, t ex en CTEK ( Länk , finns på bl a Clas Ohlson för en femhundring) som kan stå inkopplad hela vintern. (OBS! Låt inte en enklare laddare vara ständigt inkopplad, då kokar du sönder batteriet!). |
|
|
Jag har smörjt mina fönsterlister på min coupe. Kladdar ingenting på rutan heller. Det var nåt sånt där silikonstick. Fick inte upp mina dörrar annars. Smörj lås och gångjärn i dörrarna och kör AC'n en liten stund varje gång. Men att starta den var 3:e dag på en avställd bil gör mer onytta en nytta! Räcker med 2 ggr. i månaden och så ska du helst ha ny olja i bilen med! Pumpa upp däcken lite extra med så du slipper få "STÅ Plattor". In med en torrboll. |
|
|
Oj Nu svarade gunnare samtidigt här. Men som han sa. Bättre att inte starta den alls. |
|
|
Tack för svaren, tänkte också på att det inte var så bra att starta motorn så ofta och inte köra... måste säga dock att jag fuskat lite och kört bilen 2 varv runt kvarteret även om den vart avställd... Sen har jag inget tillgång till ström där tråkigt nog... annars har jag en sån cupevärmare tror jag den heter eller motorvärmare kanske? är det hjälp för sådant ? så att man slipper ha koll på den när det är så här kallt? |
|
| köp en kapel från biltema, kostar 299:-kr tror jag, så sliper du snö,is+ annat skit på bilen!!! | |
|
jag har upptäckt ett mkt bra sätt att hålla dörren frostfri. Jag sätter coupevärmaren på mittconsolen vinklad rak mot förardörren. Det innebär att dörren alltid är riktigt varm och fin när jag öppnar den. Har aldrig använt stick tidigare, men ska börja använda det för bakluckan som fryser och inte värms av coupevärmaren. ett annat tips är att dra ner rutan pyttelite så är det inget problem att dra upp dörren när det är frost. kör hårt! /Hampus /Hampus Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.