AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.743

Nu ska bilen säljas, och jag behöver er experthjälp med att fixa alla småfel innan!

th
39
the_bandido
328iA Sportcoupe -96
Tja, nu är det så här då då. att jag har en bmw 328i Automat av årsm. -96. nu är det vinter, och jag har flyttat till storstaden, så mitt behov av min älskade bil börjar avta allt mer och mer, jag kör endast till jobbet i den, och någon enstaka gång till affären, och det känns inte så värt att ha en bil som dricker som en A-lagare o kostar skjortan i försäkring till endast dom turerna, så jag går i försäljnings tankar och drömmer om en bil som är både billigare att äga och att åka i,
Men innan jag säljer min vän, så vill jag först se till så att den är i så bra skick som möjligt innan jag annonserar ut den, av den enkla anledningen att jag vill få ut så mkt som möjligt på affären. och då tänkte jag, att mina kära autopower vänner, som alltid kommit med bra lösningar på mina problem med bilar, skulle få hjälpa mig en sista gång med bilen.

Fel nr. 1.

Kupé fläkten fungerar inte som vanligt, det är juh digital nivå-reglering på hur mkt fläkten ska flöda, och när jag ställer in den på att blåsa för fullt, kommer det oftast inget alls, men ibland hoppar den igång när man kör och blåser på, men inte för så långa stunder, antar att det inte ska vara så, och misstänker glapp någonstans, MEN VART? vart ska jag enklast lokalisera felet, finns det någon " sjukdom " på fläkten som gör att den betér sig så här? eller hur löser jag det problemet enklast?

Fel nr. 2.

Kylet! det förbannade kylet! i sommras när jag var ute och gled, så gick plötsligt bilen upp i temperatur, jag såg det i tid, och svängde in på en mack för att kontrollera vätske-nivån, men, det fanns juh vatten i expansions kärlet, men när jag kände på kylet, så var det kallt, alltså så var vattnet i kylet slut, men av någon konstig anledning så tog det inget vatten ifrån behållaren, så jag fick fylla på vatten i kylet genom den lilla luftnings-nippeln i ovankant på kylet, och bilen har varnat för att det ska vara lite vatten i kylet någon gång efter det, fast att det finns vatten i behållaren, så jag har fått fylla på i det lilla, lilla hålet i luftnings-nippeln hela tiden efter det,
Hur kan det bara bli så? att det inte funkar mellan kärlet och kylet, tycker det är hemskt märkligt! är det någon som vet vad som kan vara fel?

Fel nr. 3.

Färddatorn har ända sedan jag köpte bilen, varnat för något i stil med " Tail light Failure " fast att alla lysen och lampor fungerar felfritt på hela bilen, inte något stort problem, men sjukt irriterande att det hela tiden dyker upp fastän att det inte är något fel, vad gör man åt det?

Fel nr. 4.

Färddatorn åter igen, till höger om den stora displayen, sitter det en liten display som är till datum och tid, den lyser inte, den fungerar det ser man om man kollar i lite vinkel så ser man vad det står, men det lyser inte om den, har testat att byta lampa bakom, eftersom att det är dom som ser till så att det syns något i displayerna, men lampan lyser inte, är det något allvarligt fel, eller finns det någon enkel lösning till det hela? skulle vara skönt att få allt att fungera innan jag säljer den!

Det skulle vara skönt att få hjälp med allt det här ni innan jag säljer den, så att jag kan sälja bilen i perfekt skick, jag är hemskt tacksam för alla svar jag får som kan hjälpa mig åtgärda alla dessa fel som finns.

Tack så Mycket i Förhand / Jimmy

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Fel 2: Säkert vattenpumpen som är dålig.

Fel 3: Byt alla glödlampor bakåt, kretsen kan vara känslig för olika motstånd i glödlampor - även om de till synes är likadana. Fixa nya likadana lampor av samma fabrikat så blir det nog skillnad!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Fel 1: Fläktmotståndet. Byt, kostar 250-300 spänn hos BMW.

Fel 2: Originalvattenpumpen har ett skovelhjul av plast, som har en förmåga att lossna från axeln. Köp ny pump och byt - ersättningspumparna har skovelhjul av metall.

Fel 3: Har någon satt i glödlampor med fel effekt i bakljusen? Eller sitter det kankse 'stylinglysen' där bak, med LED-lampor? I bägge fallen får lampkontrollkretsen fel värden och larmar. Annars kan det vara jordfel eller oxiderat i någon anslutning.

Fel4: Kolla så du fått rätt glödlampa, det finns några olika utföranden på de små rackarna. Den du ska ha är en 1,5W med BMW reservdelsnr 62 11 1 391 260, den är ihopbyggd med hållaren av bajonett-typ. Det går inte att byta lampa i den hållaren, du måste ha en komplett ny (kostar ca 20 spänn).
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjena,

Nu gissar jag lite men jag har för mig att jag i någon annan tråd läste om någon som fick felmeddelande om trasig lampa bak och det visade sig vara ena skyltbelysningslampan för regskylten. Kanske ett tips att kontrollera dom också, de kan vara lätta att glömma annars.

Mvh
Wiberg
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Fel nr3,

Fungerar bromsljusen där bak? Annars kan det vara kontakten som sitter vid bromspedalen som har gått sönder. Fast kanske blir ett annat varningsmeddelande då i check kontrollen...

Fel nr4,

Garanterat den lilla glödlampan bakom som är trasig.

Lycka till ;)

Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
sjobusen: angående fel nr3, så har ja för mig att d står "brake light failure" när bromsljuskontakten e trasig/lampor e trasiga...
MVH johan
th
39
the_bandido
328iA Sportcoupe -96
Tack för alla era svar, har köpt en ny vattenpump, ska köpa fläktmotstånd, stötdämpare o lite småtjaffs till och fixa upp den, har lite mkt att göra nu ett tag framöver, men bilen står hela vintern så jag har gott om tid på mig! jag hojtar till när jag bytt allt så ni vet om det funkade eller inte :) hade bäst

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.