|
|
|
|---|---|
|
Då var det dags att ta upp den ut tjatade frågan hur mycket en tds drar. Har köpt en 525tds Touring 95a manuell 30000mil . Pumpen är ompackad och inställd i mars i år. Kör ca 80% landsväg på en tank utan ac och farthållare inkopplad och håller en hastighet på ca 90-110. Har 17" 225/45 vinterdäck på nu. Då kom jag ca 79mil. har mätt upp en sträcka och sen kollat upp avståndet på Eniro och då visar bilens trippelmätare ca 1.5% fel detta tas också med i beräkningarna. Hur som helst så vart förbrukningen ca 0,88. Har 17" 225/45 vinterdäck på nu. Är det rimligt med denna förbrukning? Vet att det är en tung bil men ändå diesel, inläggen på forumet visar att vissa tdser drar 0,6 o andra över litern, varför sån skillnad? De saker jag kan komma på som kan påverka förbrukningen är ju om pumpen är dålig, går fint o jämt på tomgång men varje gång man kör i väg så rycker den till lite och lika så om man slår på hellyset eller om man låter den gå på hög växel kring 700varv så börjar hela bilen rycka! Bara vid tomgångs varven vid belastning. Men bilen är riktigt pigg! Så pumpen borde det ju inte vara nått fel på eftersom då borde den ju bytts i mars för det var Bmw själva som packade om den. Sen är det lite avgasläcka vid avgasstrumpan, kan det påverka om det är nått som mäter avgasvärden? En Liten fråga till bara:p Är Kcr nått att satsa på? Sjunker verkligen förbrukningen? Är Promotec bättre? Ecoboxar för 1900 är det nått att lita på? Kom gärna med synpunkter. Vill ha kvar min Bmw men nått måste ju göras åt denna törst. | |
|
Har tyvärr ingen dielsel bil själv utan en 540 bensinare men mina föräldrar köpte en ny (09'a) Volvo V70 2.4D, deras förbrukning ligger på landsväg 0,75. Då är din bil äldre och väger mera så 0,88 är väl inte dåligt? //Fishie |
|
|
oj det var mycket , jag ljuger inte nu men min kompis V70 06a med d5 motor och sexväxlad manuell tog 0,55 när vi tog en 55mil tur! Trots dieselvärmaren på i 2h, ac på hela tiden och 225 däck på! så 0,75 lät törstigt för en ny bil som i ditt fall. men men bilar........ Tycker ändå det vore konstigt om jag inte kunde få ner min på 0,7? Inte några fler som har några åsikter? |
|
|
Hej, eftersom jag ägt en V70 D5 kan jag tala om att färddatorn visar fel gällande bränsleförbrukning. Under två års mätningar kom jag fram till att felet låg på ca 40%. Dvs min genomsnittliga (riktiga) förbrukning var 6,5 liter/10mil men färddatorn visade 4,6 liter/10mil. Du kan alltså utgå från att din kompis V70 drog mer än visat. Detta fel gäller de flesta D5. Mvh Ingemar |
|
|
ok intressant men det roliga var ju att när vi var hemma igen så hade vi halv tank kvar och då hade vi åkt ca 55 mil. Rättvik strängnäs via örebro hem. Mycket märkligt ändå, tänk om man hade ecobox smalare däck ej kombi o sen inte haft ac och diesel värmaren på då hade vi ju kommit ner ännu mer. Vad ska inte de mindre diselmotorerna dra i så fall. men som du sa 0,65 låter mer trovärdigt, man ska nog inte lite på färddatorerna. Ni andra med tdser vad tar era? för bra för att skrivas här:p |
|
|
Jag hade en 525tds -94, Touring och automat. Den drog mellan 0,79-0,89 under de 13000 mil jag hade den. Jag räknade på varje tankning. Jag skaffade en KCR-box, men märkte inget på bränsleförbrukningen. Bara att bilen blev piggare Göran FWD - Nej tack! |
|
cr |
Jag hade en 525 tdsa touring E34 av sista årgång. Jag hade den i 7år och körde från 12000 mil till 38000 mil. Den låg på 0,85l/mil blandad körning mätt på en hel tank nästan alltid. Lägsta notering på en hel tank var 0,72l/mil och högsta 0,97l/mil. Förbrukningen låg på samma nivå under mina 26000 mil med bilen. Jag bytte aldrig varken pump eller spridare. Bilen gick strålande bra helatiden utan bekymmer. Högerfoten är nog inte den lättaste heller utan prestandan i bilen användes fullt ut varje dag. Acc:n stod alltid i auto läge. På sommaren hade jag 225/55-16 däck på och vintern 205/65-15. den drog märkbart mindre med vinterhjulen på. Jag hade en 525 tdsa touring E34 av sista årgång. Jag hade den i 7år och körde från 12000 mil till 38000 mil. Den låg på 0,85l/mil blandad körning mätt på en hel tank nästan alltid. Lägsta notering på en hel tank var 0,72l/mil och högsta 0,97l/mil. Förbrukningen låg på samma nivå under mina 2600 mil med bilen. Jag hade en 525 tdsa touring E34 av sista årgång. Jag hade den i 7år och körde från 12000 mil till 38000 mil. Den låg på 0,85l/mil blandad körning mätt på en hel tank nästan alltid. Lägsta notering på en hel tank var 0,72l/mil och högsta 0,97l/mil. Förbrukningen låg på samma nivå under mina 26000 mil med bilen. MVH Calle |
cr |
Blev lite konstigt , jag vet inte vad som hände men ni förstår säkert. Datorn har väll börjat stamma eller något. |
|
Har ingen touring men min 525tds ligger runt 0.8L/mil tycker de är helt okej i mina ögon, bilen är ju trots allt rena stenåldern om man tänker efter : ) Man ska inte prata med fula människor, dom kan få för sig att det är ok att se ut så |
|
|
Min tds touring drar normalt mellan 0,70 och 0,85 med mest landsväg(motorväg) i 110-140km/h. På en långkörning mestadels i Norge körde jag 115 mil innan jag tankade. Ca 0,67 l/mil. (Körde dock inte saktare än att jag aldrig blev omkörd!!) Kör så det ryker |
|
|
Körde en sväng o mätte min 525 tds-touring93 med motornord-chip Ner körde jag 130-140km med ca:3st omkörningar i 160km Fullastad måttet blev 0,72L(32Liter på 44Mil) hemöver vart det lugn körning i 100km med farthållare med 1 hörd omkörning.blev helt överlycklig av resulatet0,58L(24,8L på 44mil) Så det går att åka billigt i tds-bilarna trots långa mil(44000) |
|
| Billigaste jag körde med min 525 tds sedan -95 det var straxt under 0,6 och det var på 100mil långkörning , bilen hade då gått 30.000mil och manuell låda. Jag körde väldigt snällt med den då och höll hastigheten lagligt, bilen hade kcrbox. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.