AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.331

Vilken olja använder ni i era e46 330?

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Hej!
Märkte igår att det är dags att fylla på lite olja i 330n, låg på miniminivån och jag har kört kanske 200 mil sedan servicen. Så jag kollade på kvittot för att se vilken olja som använts men där stog endast: DIP olja 5 w 30.
Vad betyder DIP?

Blir väl att fylla på med Castrol eller liknande som är rekomenderad, 5 w 30 då. Spelar väl ingen större roll vilket märke bara man har samma viskositet om jag ska fylla på? Rätta mig om jag har fel.
Eller bör jag använda en annan viskositet i kallt klimat?

--
Eisenmann Race Exhaust
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Castrol och BMW. Jo det är allmänt känt idag att BMW "Rekommenderar" Castrol. Troligtvis beror detta på affärsavtal mellan bolagen. Det finns säkert en hel del olika fabrikat som är utmärkta att använda. Jag ringde BMW i Stockholm och luska lite. Idag använder de en Castrol olja men han avslöjade att innan de gick över till Castrol så körde de med Mobil1 olja. Han rekommenderade utan vidare att det går alldeles utmärkt att använde Mobil1 0W40 till min BMW, en 330d 04. Han påpekade dock att för de nyaste modellerna så bör man välja deras Longlife Olja. (Mobil1 uppfyller LongL. BMW 01, vet ej riktigt vad det innebär). Det finns ett annat skäl till att jag vill använda Mobil1- oljan, den finns till ett mycket bra pris på Ullared. Flera 100-lappar billigare.

Någon som har mer kött på benen ang. oljor så skriv !!
Jag kör iaf på den castrol oljan som bmw rekommenderar, castrol slx eller edge sport. Jag tänker aldrig köpa sämre olja för att det är billigare, eftersom jag är noga med att allt ska vara i bra ordning, inte minst motorn!

//jesper
to
112
tomb
BMW 318d F31
Behöver inte vara "sämre" oljor för dom är billiga. Oftast samma kvalité på många oljor, men BMW väljer ju såklart en leverantör och sedan tvingar man mer eller mindre kunderna att använda den för annars gäller inte garantier osv.

Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
Tjena!
Är det någon som använder Swedols motorolja 5w 40? Uppfyller alla kvalitetskrav och är speciellt för BMW, bra pris också.

--
Eisenmann Race Exhaust
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.