AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.761

Hjul som snurrar trögt

gu
159
gusse
320i Touring 2009
Lyfte idag upp vänster framhjul och noterade då att när jag snurrade det så gick det lite trögt. Det kändes som det skrapade lite. Som om bromsbelägget ligger an mot skivan och gör att det inte snurrar helt lätt. Ska det vara så? Eller är det fel på mina bromsar. Har inte kollat de andra hjulen. Men jag tänkte att om det går så där trögt så borde det inverka på bensinförbrukningen OCH på slitage på bromsarna.

Är det nåt fel eller?
Lite trögt är OK, men det skall ju inte va som så att du behöver "ta i" för o snurra på framdäcken. Bak går det naturligtvis trögare än fram eftersom "diffen" måste snurra med oxå...Men att dömma av din beskrivning så verkar dina framhjul snurra som de skall (bilhjul snurrar inte lika lätt som ett "väloljat" cykelhjul...)
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Funderade på om bromsarna ligger an lite på min Bmw också. Har iaf en uppfart som lutar ytterst lite och lägger jag i neutral så rör sig inte Bmw:n men min andra bil börjar rulla sakta bakåt. Känns lite konstigt faktiskt om allt nu är som det ska?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ta loss och rengör bromsok och belägg, och stryk gärna en tunn hinna värmetåligt fett (koppar- eller aluminiumpasta) på glidytorna mellan oket och beläggens kanter. Det är enkolv glid-ok ("flytande" ok), som visserligen brukar löpa som de ska på sina glidbultar, MEN beläggen brukar kärva i oken pga smuts och rost på glidytorna. Beläggen ska löpa lätt i oken, annars ligger bromsarna alltid an en smula!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.