|
|
|
|---|---|
| Hej ,jag har en 528 -00 som ger felkoder på "kärvande vanos",bilen går ojämt på tomgång när den är kall men annars går den klockent, den känns inte orkeslös och alla avgasvärden är mycket bra.Kan det vara vanosen som har rasat eller finns det något annat som kan förorsaka detta? Som jag har förstått det så är det väldigt sällsynt med vanosras på dessa motorer | |
| Jag har exakt samma sak på min,började med att motorvarningslampan började lysa o bilen gick hur illa som helst,har blivit bättre men går inte på alla på tomgång så länge tempmätaren håller sig i blått område. ska till bmw o fixa det på ons! | |
|
Jcr: Vad skulle BMW göra lite mera exakt på Onsdag?... M.a.o. har du fått en diagnos? Mvh Janne. |
|
| Dom måste kolla felkoderna först. | |
|
Kamsensorn är ett vanligt fel, om inte kan det vare just vanos. Läsvärt om vanos, Enkel vanos: Länk Dubbel vanos: Länk Från: Länk |
|
|
Hej, hur gick det med detta - vad var det för fel? För nu har jag också fått problemet - "kärvande vanos" enl diagnostiken o BMW verkstan vet inte vad som ska göras. "Kom in igen om felet kvarstår" - tror fan att det kvarstår, dom har ju inte lagat nå't! Vore intressant att veta vad dom gjorde för att fixa ditt problem! tyken |
|
| Hur vet man om det är dubbel eller enkel vanos? | |
|
Edin_BHF, du har dubbel vanos på din -00:a. M52TU-motorn. Det syns längst fram på ventilkåpan om det är en enda stor bula över båda kamdrev. Är det enkel vanos är det en liten bula över ena kamdrevet. |
|
| Tack. Jag har samma problem som han "Norrland", men på verkstan visade det inga felkoder. Jag har haft det här problemmet i 5 år. Är det något som måste åtgärdas? Bilen har annars funkat bra. | |
|
Jag har samma tomgångs problem vid kall motor för att sedan gå bra. inga varningslampor lyser och inga felkoder är lagrade .Jag sa "vanos problem" till verkstaden , dom sa "trams" då skulle vi få fram fel koder. dom tror det kan vara ventil lyftarna. |
|
|
Var iväg för att få felkoderna släckta och har nu kört ett tag och varit in och läst av dom igen och nu får jag inga felkoder dock så kvarstår hissande tomgång vid kall motor?? Häromdan gjorde jag en extra oljeservice mellan intervallen och döm om min förvåning att när jag startade bilen(motorn var garanterat kall) så gick den perfekt på tomgången?! nu någon dag senare är problemet tillbaka igen ??!inte för att det gör så där hemskt mycket eftersom bilen går bra annars men det verkar ju sjukt konstigt att det inte ska gå att åtgärda |
|
|
norrland: Min bil får som "dippar" på tomgången så den nästan dör, men bara någon minut , typ tills temp mätaren kommit över det blåa fältet. många med mig har detta fel men ingen verkar veta riktigt varför. vissa har löst det med: ny vanos, nya vanos tätningar , kamaxel givare, vevaxelgivare, lmm, , läckande slangar , lyftare , uppgraderad programvara ,osv osv.. riktigt svåra fall tycker jag |
|
|
Beff:Jo min bil har exakt samma symptom som din bil.Hoppas bara att det inte är en kombination av Vanos,kamaxelgivare,vevaxelgivare,lmm,slangar,lyftare,mjukvara ,för då kan man ju lika gärna använda bilen som bojsänke =).Allvarligt så måste det ju finnas nån som kan säga direkt vad felet är utan att man ska behöva köpa en helt ny motor. |
|
|
Norrland: Jo jag fattar juh inte att man kan tillverka en bil som 9år senare inte går att laga, inte ens hitta felet. Det roliga i kråksången är att vissa fått till broblemen på lite olika sätt.. Samma fel/symtom fast olika sätt att lösa det, låter som en utopi men av alla trådar jag läst så verkar det faktiskt så. vissa får ett felminne när diagnosen körs å vissa inte. dom som "lagat bilen" med ny programvara eller kanske nån ny slang verkar oftast få tillbaka problemet inom kort, vilket också är konstigt. för ett år sedan böt jag vevaxelgivare (för att verkstaden hade på känn att det kunde vara den) samt uppdaterade programvaran, det funkade ett tag sen kom problemet tillbaka. Men som sagt min auktoriserade verksad hade ingen aning vad som var fel på bilen, men "tekniska" i sthlm sa byt lyftarna . Låter konstigt och dyrt 15000, så jag ser hellre nån annan lösning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.