|
|
|
|---|---|
|
Hejsan tänk hämta en bil från tyskland som är hagelskadad. Min fråga är hur lagar man detta. spacklar de över, slipar och sedan lackar? Det är huv, tak, bagagelucka och skärmar. | |
| Ska det göras seriöst så byter man ju ut plåten, iaf den som är skruvad som huv, framskärmar och bagagelucka. Resten knackar man ut, spacklar, slipar, sen lack. Men krävs ju att man är händig såklart. :) | |
|
Kan funka med någon metod i stil med denna: Länk Det beror som sagt på var bucklorna sitter, och hur stora dom är. På taket är det väl bara att plocka ner innertaket, och rikta de bulor som går att komma åt inifrån - resten får spacklas. Samma metod går stt praktisera på huv, baklucka och skärmar, men med tanke på arbetskostnaden kanske det är billigare att hitta bättre begagnade delar (eller nya!) som man bara monterar och lackar. Det lär hur som helst inte bli billigt - bara en seriös hellack går på minst 20.000 kr, så bilen får vara väldigt billig i inköp för att det ska vara lönsamt. |
|
|
Pratat med en lackerare som jag känner han skulle fixa allt för ca 10 000 kr. Men måste visa han bulorna först för de är ganska mycket och endel är ganska stora. |
|
| Billigare att anlita någon av buckelfirmona | |
|
Inte säkert att en "buckelfirma" kan fixa en hagelskadad bil Min bil Länk |
|
|
In sak som jag lärde mig i USA var en metod som jag själv använt med förvånande bra resultat för just dessa typer av skador. På MINDRE bucklor som inte är i närheten av kraftiga rundningar så kan man faktiskt kyle plåten så att den "kommer tillbaka" till 99%. Ställ bilen i solen och låt plåten bli riktigt stekhet (Jag vet.. sommar grej). Ta sedan en STOR isbit ur frysen och lägg den mitt på bulan. Låt ligga i 15-20 minuter så skall ni se på f*n att bucklan ofta försvinner. Första gången jag hörde om metoden så var man ju grymt skeptisk, men det funkar! jag har använt metoden på två bilar och på båda har bucklorna som tidigare var ordentliga nu blivit knappt synbara. Man kan ju googla "using ice on haildamaged cars" för att se mer. //amullo |
|
|
Den metoden, fast en lite mer brutal variant, används regelmässigt av bilplåtslagare där det är omöjligt att komma åt att rikta, t ex där det finns en balk bakom plåten. Man värmer ett större område runt bucklan med svets eller gasolbrännare tills plåten nästan glöder, och kyler sedan snabbt ned själva bucklan med en blöt svamp eller trasa. Kräver ju lackering och rostskydd efteråt förstås, men denna metod funkar även på ganska svåra bucklor, typ 'veck'. Har sett bl a tak på rullade rally-SAAB:ar (V4-modellen) bli som nya med denna metod, i händerna på en skicklig plåtis..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.