|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min BMW 518 -05 e34 lever sitt eget liv. Den ger bara värme när den själv vill. Jag har bytt kylare och termostathus med termostat. Efter bytet fyllde jag på med 50% glykol och 50% vatten, samt luftade systemet. Allt är OK. men när jag kört 10-20 mil så blir värmen sämre och sämre för att till slut enbart blåsa kalluft. Låter jag bilen stå så att motorn blir kall så har kylarvätskan försvunnit från expansionskärlet och jag måste fylla på mer vätska samt lufta systemet. sen upprepar sig samma sak igen, värmen försvinner efter 10-20 mil. Jag har även märkt att bilen börjat lukta konstigt när jag har kört med den. Det luktar bränt, det är inte bränt gummi eller brända lameller utan någon annan konstig "bränd" lukt. Vad kan det vara för fel?????? Kör inte fortare än att din skyddsängel hinner med. | |
|
Om ingen synlig läcka finns, kan det vara topplockspackningen eller topplocket som felar. Titta om oljan ser normal ut, eller om det kan misstänkas finnas vatten i den. Efter körning, när bilen är varm: Stäng av motorn och lyssna om det ångar och pyser någonstans. Ta tag i fläktvingen och bryt lite på den. Kan avslöja en dålig vattenpump. |
|
|
Tack för ditt svar, Det var en sak jag glömde säga. När man startar den så går den inte riktigt rent, det låter som om den bara går på tre cylindrar. men varvar man den bara lite så går den rent igen. Kan det ha något samband med tidigare symptom? Kör inte fortare än att din skyddsängel hinner med. |
|
| Hade tyvärr samma symptom på min gamla 525 när topplockkpackningen hade sagt upp sig, hände två gånger t.om! | |
|
Måste nog säga att topplockspackningen har gått på bilen. Har för mig man kan kolla genom att se om det kommer bubblor i behållren till kylvätskan och kan även lukta avgaser. Och som du säger att det luktar bränd lukt är nog kylvätskan i oljan som luktar från avgasröret. kolla oljan! Kör helst inte mera med bilen då utan åtgärda felet! MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Tack för alla svar, Jag har beställt tid på verkstan nu. Fick prisuppgift på 6-8000. låter det rimligt? Kör inte fortare än att din skyddsängel hinner med. |
|
|
En felsökning kan ju vara på sin plats så man inte bara lämnar in bilen för att byta topplockspackningen (även om mycket pekar på ett det är den). En enkel felsökning kan ju vara att kolla om det finns glykol i någon cylinder när den stått en stund efter att ha körts varm. I samma veva kan man även göra ett komptest. Antar att dom även planar toppen? Risken om den gått utan vatten är väl att den kan ha spruckit eller tagit för mycket stryk. Hur mycket kylarvätska fick du i när du fyllde på efter att ha kört 10-20 mil? Om det nu skulle vara topplockspackningen kan det ju även finns någon anledning till att den fick sänder till att börja med, t.ex så kan vattenpumpen ha gett upp vilket orsakat ras på topplockspackningen. Om pumpen inte är bytt så sitter det nog av den ökända typen med plastimpeller. 6000-8000 för att byta topplockspackning samt plana toppen är inte så mycket att bråka om. Dock helt klart ett jobb av den sorten som jag själv inte skulle våga låta någon klåpare på en verkstad göra men kan man inte själv så har man ju inte så stort val =) |
|
|
Vet inte om det har ngn betydelse, men när jag öppnar locket till expansionskärlet bubblar det till och nivån stiger lite grann. Att den gör så när den är varm är väll inte så konstigt men den gör så även när den är kall. Om det är vattenpumppen försvinner det vatten då också??? Kör inte fortare än att din skyddsängel hinner med. |
|
|
Om det luktar "bränt" inne i kupén, skulle det ju kanske vara värmepaketet som läcker kylarvätska/glykol. Kolla under mattorna efter väta! Det har jag själv råkat ut för! Lars Franzén |
|
|
Om topplockspackningen är dålig så skall verkstaden kunna mäta detta, dom tar då ett prov i expansionskärlet. Har du lyft på mattorna i kupen för att känna om det är blött på golvet? |
|
|
Det luktar inte brännt inne i kupén. Det ryker ganska mycket från avgasröret, vit rök. Kan det vara glykolen som förbränns i cylindrarna och sedan försvinner det hållet? Kör inte fortare än att din skyddsängel hinner med. |
|
| När min topplockspackning hade gått på min peugeot 106 så hade jag vit rök från avgasröret, och det var brun sörja i expansionskärlet, gick inte att missa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.