AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
64.760

Vad gör jag med min Kvaddade BMW 130 07?

Sida 1 av 2
jo
4
johah
bmw 650 06
bmw 130 07
Min BMW 130 är kvaddad, hela ramen är förstörd, taket samt bjälkar dvs. karossen är sne och för dyra att åtrerställa.

Motorhuven är okej och alla inredning. fälgar etc.

Det som finns kvar av bilen måste ha ett värde. tex skinnstolar? växellåda? motorn? navigationssytemet? Stereon ? etc

Den går o starta fortfarande. 18 tums fälgarna är helt nya på nya däck?
Försäkringen vägrar att betala ut något eftersom min vän som hade lånat bilen hade 0,5 i promille. jagv ar ej medveten om att han hade druckit men lika väl får jag lida för det.

Vad kan jag göra med liket av min bil? den finns i Stockholmstrakten och jag är inte direkt sugen på att sälja den till en skrott för 8000 kr.

Tack på förhand
MVH

Jonas

Det borde finnas en lag att din kompis måste köpa den för marknadsvärde.
Jag tror tyvärr att efterfrågan på beggade delar till 130 är ganska svalt, den är för ny för det. Fälgarna blir du enkelt av med men sen blir det tyvärr tungt.

Flåklypa
Va, måste inte din kompis köpa bilen av dig? Går han helt fri?!
jo
4
johah
bmw 650 06
bmw 130 07
Han har inga pengar, eller rätt att ta lån.. så jag är rätt körd på den biten!
har stämmt försäkringsbolaget men det lär ju inte bli enkelt.

Jag menar lånar man ut sin lägenhet till en vän som sedan har fest blir berusad med 0,5 pm och sedan lyckas bränna ner lägenheten,
Sedan ska man inte få någon ersättning från försäkringsbolaget?

Tycker det är skandal..

Vad tror ny om att lägga ut en annons på blocket?
Vad kan jag begära "bilen" har gott ca 3800 mil

Eller skall jag bara bita i det sura äpplet och sälja den till en skrott för det luilla man får?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går alltid att stämma kompisen vid tinget (regressrätt) men det förutsätter att han har pengarna tillgängligt.

//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Försök sälja delarna, inredning, stereo, osv brukar gå att sälja. Tyvärr är det lättare på lite äldre bilar eftersom efterfrågan då är större.

Motorn borde också gå att sälja lös osv.

8000 kr till en skrot är uselt betalt. Du får mer bara för fälgarna.

//Lövet
Vad har du för försäkringsbolag?
fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Du bör bråka väldigt mycket mer med ditt försäkringsbolag. I alla försäkringar jag haft hade Du haft rätt till ersättning, på sin höjd något nedsatt sådan.

-- fjalar
jo
4
johah
bmw 650 06
bmw 130 07
Tackar för tipsen,

Även om jag stämmer honom kommer jag inte få ett öre, stackare är redan satt i personligkonkurs. Så det är ju väldigt oturligt för min del tyvärr.

Jag har IF som försäkringsbolag. De är inte intresserade av en förlikning så det blir förmodlingen en domstol som får fatta beslutet. De menar på att jag borde haft bättre koll på honom innan han satte sig i min bil. Hur fan märker man om någon har 0,5 i promille,?? vem går omkring med en alkoholmmätare? Ett sjukt krav som IF ställer på mig. Därför har jag förhoppning om att vinna i rättsväsendet.

Har någon tips på var jag kan sälja "bilen" alltså sälja kanaler?
Någon skrot i stockholm? Blocket?

Jag menar en så motor måste väl vara värt ett antal tusen lappar? etc

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
tycker du ska avvakta med försäljning tills du processat klart med If.
Vinner du lär dom vilja lösa in bilen, och då får du mer problem om du redan sålt av det som går att använda.....
För övrigt bör rättsskydet i din bilförsäkring täcka en hel del av kostnaderna för juridisk hjälp i en process, så försök hitta en bra jurist som tar sig an ditt fall!
(Lite kul att försäkringsbolaget kan få stå för kostnaden när man stämmer dom!)
Tycker inte du ska ge upp så lätt. Som någon tidigare skrev tror jag det är viktigt att du behåller bilen intakt tills processen är klar. Du bör ha goda chanser då detta inte är rimligt.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Håller med, sälj inte iväg delarna innan du har ärendet klart eller i alla fall en aning om hur det kan gå. Problemet är väl att det kan ta ett år!

Sedan tycker jag du ska lusläsa dina försäkringsvillkor, och ta reda på var det står att de kan vägra ersättning. Eller låt någon jurist lusläsa.

Jag tror att du får mer problem om du satt med i bilen, jag tror det är värre än om du inte satt med. Satt du inte med har du alltid möjlligheten att stöldanmäla bilen, men om du gick med på att låna ut den håller inte det.

Mvh Johan
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Här finns villkoren om någon vill läsa: Länk

//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Antagligen lutar sig IF mot de allmänna föreskrifterna, punkt A. Den är ganska tydlig, frågan är bara hur stor skydlighet man har att kontrollera att en person är nykter som man lånar ut bilen till. Ska man alltid ha med sig alkomätare?

För samtliga typer av fordon gäller följande särskilda
begränsningar och säkerhetsföreskrifter:
– Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets
verklige ägare och huvudsaklige brukare. Se punkt 1.
– Försäkringen gäller inte i de länder som inte är anslutna till det s.k. gröna kort-systemet,
och inte heller i Ryssland och Vitryssland. Se punkt 2.
– Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och
a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri
b. föraren inte har det körkort/förarbevis
c. fordonet används trots att körförbud meddelats
d. fordonet används under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnattävlingsområde
e. fordonet tagits i anspråk av militär eller används i polisiär verksamhet.

//Lövet
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Hur gick smällen till? Var det akoholen som låg bakom eller var det något annat som skulle hänt även om han var helt opåverkad? Det tycker jag borde väga in i ett försäkringsärende iallafall..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Borde inte stolar och inredning kunna säljas? Borde väl finnas lite snikutrustade 1-serier på blocket som säljs och av de som köper dessa kanske det finns någon modifieringssugen ägare. Motorn borde väl också vara intressant.

Vad skulle du kunna sälja motorn för? =)

Mvh Johan
Bilen är värd betydligt mer än 8 KSEK. Vxl, motor, inredning är minst 50 KSEK.

Men precis som någon annan skrev, i det ögonblick du säljer en del från bilen "erkänner" du att försäkringsbolaget har rätt.

Tycker inte din vän skall komma undan (mest för att han skall lära sig att inte bruka alkohol i trafiken). Framtida inkomst kan intecknas.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Auktion kanske?
Tror det ser riktigt mörkt ut att få någon ersättning!
Denna ordalydelse är väl ganska solklar?:
" Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och
a. föraren gör sig skyldig till rattfylleri"

Johah har lånat ut bilen och föraren, "kompisen" har kört rattfull...

Verkligen trist läge!
jo
4
johah
bmw 650 06
bmw 130 07
I mitt fall har jag frågat personen som kört bilen om han har varit nykter innan han satt sig bakom ratten. Personen som kört bilen har svarat ja till mig och sedan kört vidare.

Olyckan hade i min uppfatning lika gärna kunna hänt med 0,5 i promille som utan. olyckan skedde en juninatt i somras (måndag) ute på Värmdö.
Det var mörkt och hade regnat ., föraren satt och pillade på stereon och kom till följd av det för fort i en 70 graders kurva. han fick panik ställde sig på bromsen för sent och åkte rakt igenom kurvan. bilen våltade ett par, tre varv och var helt förstörd. det hade kunnat hända vem som helst och om man tittar på statistik är det en väldigt olycksdrabbad körsträcka (Hemesta vägskäl) Hoppas verkligen på att en dommare skall förstå detta.

johah: Grymt jobbigt!
Man kan ju spontant tycka att Du borde få gå skadelös och att FB i stället ställde föraren till ansvar och krävde honom på den ersättning man betalar till Dig, men.. Tror inte chansen är stor att det skall hända..
Utgår från att man bokstavstroget läser villkoren och då lär det vara kört..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.