|
|
|
|---|---|
|
jag undrar om någon här på forumet har dragit eller vet var man lämpligas drar in kabeln till kupévärmaruttaget, har kollat runt och jag hittar ingen naturlig väg. Tacksam för svar | |
|
Länk Mvh |
|
| Hej, länken ovan ger tyvärr inte svar på frågan på 1-seriens dragning vad jag ser. Nån som har installerat och vet? BMW har gett ett totalpris på 6.500SEK, Micro tar 2750 för en hel sats... | |
|
Nu har jag äntligen grejat kupéuttaget. Kliade mig i skallen, tog ett djupt andetag och borrade..... Och det gick ju hur fint som helst, trots BMW återförsäljarens varnigsord. Det är kanske inte på samma ställe som ÅF borrar på men det är i allafall ett ställe där inga kablar fans. Erik |
|
| Kul att det gick bra m borrningen! Kanske du kan beskriva mer exakt hur du borrade, är ju lite spännande att borra i nya bilen liksom. | |
|
Om man ställer sig framför bilen och kollar in i motorutrymmet så har jag gått på vänster sida, vid skärmen där ordinarie kabeldragning går och "borrat mig fram" genom gummi och plast, för att sedan borra inifrån kupén under handskfacket på ett lämpligt ställe. Är lite svårt att förklara, men jag kan ju fixa bilder om du är intresserad. (Vet inte om det ser exakt likadant ut på din -09, dock.) Jag skulle själv vara intresserad av att veta hur BMW ÅF drar i sina installationer, jag ringde och frågade och fick till svar att: "Det där ska du nog inte göra själv, vi har haft folk som borrat fel och fått byta kabelstammar"... |
|
| Tack, intresserad! | |
|
Hej! Jag är också intresserad av bilder på hur kabeldragningen är utförd. Tackar på förhand ! |
|
|
Vet inte hur man får med bilderna i svaret, men ni kan ju ange era mejl adresser så skickar jag bilderna dit. mvh Erik |
|
|
Maila gärna bilder till mig på doin at oedin.se Ska montera motor och kupévärmare så fort som möjligt |
|
|
Också tacksam för bilder. Maila till anders.holen@glocalnet.net |
|
|
Fritihof konkas Det går inte att maila till din adress, kanske kan du inte ta emot mail på 10mb? |
|
| Hej, maila mej gärna bilderna tack. ingemar.edfors@telia.com | |
| 10mb är nog gränsen för vad min mail klarar. Har du möjlighet att komprimera bilderna innan du skickar dom så tar dom mindre plats ? alternativt om någon annan i denna tråd kan skicka dom till min mail ? | |
|
Jag drog in kabeln i kupen utan att borra. Tog bort plastkåpan under handskfacket och tryckte kabeln genom samma genomföring som alla andra kablar. Tog bort filtret och plastkåpan närmast rutan i motorrummet. Sedan gick det att komma åt kabeln där den kommer in bakom den vita lådan till vänster. Hade ingen kamera med mig så det blev tyvärr inga bilder. |
|
|
Gjorde ungefär som"Doin" gjorde förutom att jag bara bort plastkåpan längst till höger. Pressade sen en längre stav igenom samma genomföring som "Doin". Kollade sen i motorrummet ungefär vart jag var. Pressade sen igenom kabeln till kupén. Monterade sen blockvärmaren enligt instruktion från Defa. Kan bara säga till dom som är osäkra på att göra det själva, att det är verkligen inte svårt nåt utav momenten. Väl värt att göra själv och spara (beroende på verkstad) 2-3000:- |
|
| Hej, har börjat på att sätta in motorvärmare i 120i'n men får inte upp temperaturen. Jag har installerat en calix cvh värmare och deras vattenpump men efter c'a 2h med -2 till 0 gradigt så var det bara 18C i kylsystemet. Värmaren är på 500W. Jag misstänker att jag får cirkulation genom kylaren delvis och därför så låg temp. Men iom att denna bilen inte var avsedd för någon "vattenvärmare" (end blockvärmare) så finns ingen monterings instruktion. Jag satte värmaren precis innan termostat huset på den tunna slangen. Och själva vattenpumpen innan befintlig kupe elpump för parkvärmaren. Hoppas nån har tips. | |
|
Detta kylsystemet är det: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.