|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min fläkt i 530d -01 går lite som han vill.. Även om jag har den på full efekt som på pinne 1 så går den pa full effekt. och ibland när man har den på typ 3 pinnar så kan den börja köra på max effect. är lite halvt störande då man måste sänga av den för att den skall tystna. Några förslag X-MaN | |
|
Det är effektslutsteget som matar fläkten som gått sönder. Det är extremt vanligt att det händer. Sök på "effektslutsteg" el. "fläktmotstånd" så hittar du uppgifter om var det sitter, hur du byter och vad det kostar m.m. (Fläktmotstånd kallas det ofta felaktigt, då det på äldre bilar var just motstånd som reglerade fläkthastigheten. Även dessa motstånd pajar titt som tätt) |
|
| Är BMW en skitbil? Min första och sista! Har lite andra frågor på BMW, bl.a stereon, men nu (idag) när jag körde så vägrar fläkten att stänga av, även om jag tar ut nyckeln. Är så förbaskat trött på denna, min första BMW (520 i -00), som jag har haft i en månad. | |
|
rgfager: Tråkigt med problem, men detta är ett av de vanligare felen och du har med all säkerhet ett trasigt fläktslutsteg du med. |
|
|
Det är dock väldigt lätt att byta. Se mekartips. Delen kostar ca 700-900:- |
|
| Lustigt att fläkten går när man har stängt av allt och tagit ut nyckeln ? Sitter detta motstånd innanför handskfacket? Bara bmw som har motståndet? | |
|
Här är två bra länkar som visar hur man själv byter effektslutsteget (motståndet). Om du kollar bilderna så ser du att det inte är ett motstånd. Jag köpte ett för ett par veckor sedan på BMW Solna och det kostade 825 kr. Har fått byta det på 2 av mina 3 E39:or. Trots det älskar jag E39! Länk Länk |
|
| Har kollat säkringar men dom verkar vara hela. Fläkten är helt "död". Tror du jag vågar chansa på att köpa en sådan? | |
|
Beslutet är ditt. Sök i forumet på slutsteg, effektslutsteg, motstånd etc. så hittar du en del läsning. Försök då bilda dig en egen uppfattning om det är sannolikt att dina symptom passar in på ett trasigt effektslutsteg. Troligen är effektslutsteget en av de billigaste delarna i kedjan och även den som oftast verkar fallera. Jag är ingen expert men visst låter det troligt att det är just slutsteget som är felet. Men det finns många experter här på forumet. Kanske ska du sammanfatta lite hur ditt fel uppför sig så är det nog lättare för experterna att göra diagnos. Lycka till! |
|
|
Effektsteget är transistorbaserat och fungerar lite som ett relä, fastän steglöst. Förbrukarkretsen har alltid 12V matning oavsett om nyckeln är ur. Det är bara styrningen som bryts när man stänger av bilen. Samma fenomen som om ett extraljusrelä hänger sig. |
|
|
X-MaN; Jag hade samma fel på min E39 -01 för ett tag sedan. Det var det s.k. fläktmotståndet som BMW-verkstad i Mölndal kallar det. Kolla tips på inlägg i forumet om du tänker byta det själv… BMW i Göteborg (Mölndal) bytte ”fläktmotstånd/effektsteg” på min bil för några månader sedan och de utförde arbetet på mindre än en halvtimme till en kostnad av 1664:-, så du tjänar några hundra på att byta själv. |
|
| Ringde BMW verkstad nyss, som sa att det till 99,9 % är fläktmotorn som gått sönder!? Om fläktmotstånd/effektsteg” gått sönder så är det ändå ALLTID luft till defrostern, sa dom. Känner ni igen symtomen? | |
|
Tackar för all info nu vet jag vad felet är.. skall lika lite mekar tipps och se omman kanske kan hitta en begagnad och till viket pris det kan bli eller om det blir en ny. Tackar /X-MaN |
|
| Köp inte en begangnad då den nya är modifierad för att hålla längre | |
| Vilken tur att inte hela fläkten var kass, då hade det blivit dyrt. Det var "fläktmotstånd/effektsteget" som var trasigt. Tog en kvart hos Rigo Bil i Halmstad, inte dyrt............. | |
| Öööhhhh och BMW-verkstad var 99,9 % säkra på att det var fläktmotorn? | |
| Vad blev priset för att byta det hos Rigo Bil ”rgfager”? | |
| Det blev 1200. kr. Verkar vara ett normalt pris........Eller? Dom tog det direkt, eftersom jag har en bit att köra. | |
|
Intressant teori från verkstaden att motorn skulle vara kass men att det ändå fläktar i defrostern...) Den har väl en egen fläkt då... Självklart kommer det lite luft in i kupén när bilen kör i fartvinden, men då kommer det lite luft i alla uttag, inte bara defrostern. FP |
|
|
Min kupéfläkt har också lagt av. Den tvärdog. Tänkte ta risken och byta fläktmotståndet/effektslutsteget då det ändå inte kostar skjortan. Har efter möda och stort besvär fått ut delen ur bilen. Det var inte riktigt så lätt som beskrivs i de olika trådarna. Att trycka ned en plastbit med ena handen och dra med den andra i en hopplös ställning var inte det lättaste och när man väl fått lös delen så skulle den trilskas med att inte komma ut. Den verkade sitta fast och haka upp sig på något längre in. Efter en lunch och med nya krafter så gick det till slut (utan att ta i) med att lirka ut den. Nu återstår bara att köpa ny del och sätta tillbaka allt så får vi se om det löser problemet. Återkommer... |
|
| Jag är säker på att det är fläktmotståndet ("X-MaN"). Jag hade samma fel på min 520I för ett tag sedan, och bytte fläktmotståndet och det har inte varit något problem sedan dess… | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.