AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.005

Avbruten PLAST skruv till kylaren!

Bilen 328 coupe 97:a

Satan också! vi har hållt på med bilen ett bra tag, det hela började med enkelt termostat byte, trodde jag.

byte termostat då sprack termostathuset vid återmonteringen, bra! körde till bmw o köpte ny termostat hus, luftade systemet ah vad drygt det var, Sen smart som man e, lyckas med dra hårt åt plastskruven "avluftningen" som finns på kylaren. o den gick av! :( ah vad trött jag blir.
Alltså en enkel termostat byte har kostat mig flera nerv sammanbrott! :(

Nu till dem stora frågorna.

Vad gör jag nu? har jag lyckats förstöra kylaren? hur får jag ut skruven på bästa möjliga sätt?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har inte skruven ett hål i mitten? I så fall är det väl bara att trycka ner en liten spårskruvmejsel (typ elektronikmejsel) i hålet och skruva upp resterna.
Tror inte du förstört kylaren, det är nog bara luftskruvens 'skalle' som gått av.
För övrigt är termostathusen gjutna i plast på M52-motorerna - de är ytterst lätta att ha sönder av misstag, och dessutom har de en förmåga att tappa formen efter några år så de inte håller tätt mot inloppet på topplocket.
Som tur är kostar ett termostathus bara ca 250 spänn, och är lätt att byta (utom att man måste ha bort kylfläkten först, och det kan vara ett litet h-e ibland).
För övrigt ändrades utförandet till aluminium på årsmodell -99, men jag vet inte om ett sådant termostathus passar.
Hej gunnare

nej skruven har inget hål i mitten, sökte lite här på forumet och detta verkar ha hänt andra..
testade med bränn metoden där ngn skribent tipsade i en annan tråd om att värma en skruvmejsel o köra ner i plastet o forma den sen skruva åt. jag testade att värma en plattmejsel nu ikväll men detta verkar vara ngn brutal plast som inte smälter så lätt.

ska testa imorgon att borra ut den om jag lyckas.. bara jag inte pajjar kylaren nu, det är det mest jag oroar mig för , en ny går på 5 lax om jag inte har fel.

ahh detta är inte bra för hjärtat :)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Borra ett litet hål i mitten av skruven, typ 2,5-3 mm, och peta ner en uppvärmd skruvmejsel (rejält uppvärmd, med låga!) så ska du nog få ut den. Gängan bör inte kärva nämvärt. Försök inte med borrdiameter lika stor som skruven bara, då är det verkligen risk att du gör sönder kylaren!
ok gunnare.. ska följa di tips... tack så mkt för hjälpen

mvh
Kanske ide att spärra skruven i kanten med en nål eller liknande så att skruven inte skruvas i när du borrar.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Detta är faktiskt den enda idiotkonstruktionen jag hittills upptäckt på min e34. Drog också sönder min sån där skruv när jag bytte vattenpump, fast i mitt fall var det gängorna som gick. Men det verkar vara vanligt för BMW hade massor på hyllan, och gav mej en ny gratis. :)
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
skulle göra samma fast gängorna tog stryk.
fick köpa ett nytt hus. var inte så jäkla dyrt

ok nu är det löst!

tack så mkt alla för hjälpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.