AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.993

Död kupefläkt

sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Min bil är en 318i '01 touring.

Idag när jag hämtade min grabb från skolan så var plötslig kupefläkten helt död. När jag kom hem kollade jag säkringar men dem var OK. När man vrider på fläkt knappen så hör man att klappen öppnar men fläkt motor snurrar inte.

Jag bytte fläktmotstådet för ca 3 månader sen för att det blåste oregelbundet. BMW garanterade mig att den nya modellen "igelkott" skulle hålla bättre.

När jag läser genom alla inlägg är det nästan alltid fläktmotståndet som är fel men därmed den är så pass ny är jag rädd att något annat är fel. Så här några frågor:

- Är den nya fläktmotståndet av usel kvalitet och kan den gå sönder inom några månader?
- Hur kan jag på enkel sätt sätta ström direkt på motorn för att kolla om den fungerar.
- Hur många har behövd bytta kupefläktmotor?
- Vad annat kan det vara?

ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Hej
har en 530i Touring 02 E39 och jag har samma fel. Provade att byta effektsteget, men samma dåliga resultat. Det kostar 11570kr att byta fläkten hos BMW och enbart en reservdelen kostar 1600kr. Helt sjukt, ska sälja bilfan direkt när de har så iditiska konstruktioenr att man får dementera hela instrumentpanelen för att få ut en fläkt! Sådan konstruktörer skulle kastreras för all framtid!

sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Åh shit! Jag läste i något inlägg där det kostade 5700kr (på en E46) och detta gjorde mig redan förbannad. Jag håller med, vad BMW räknar för reparationer är helt sjukt! Specielt om man vet hur lätt det ibland är att bytta vissa grejer.

Nu hade jag tur idag. Imorse när jag vred på alla fläktknappar så sa det pang och så gick fläkten igång igen. Jag misstänker att något hade frusit fast igår som plötslig lossnade.
ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Grattis,
jag vet inte vad jag själv ska göra. Jag vägrar att lägga 12 tusen för ett byte av en sketen fläkt. Är det någon här på forumet som kan ge tips. Vi håller precis på att varsla på jobb och det känns som pengarna behöver gå till annat. den som kan hjälpa mig här utan att behöva lägga ut 12 tusen, bjuder jag på en biera eller 2.
Hjälper det att koppla på felsökningdiagnos hos BMW? 625 spänn.
Har kontrollerat säkringar och kablage vid effektsteget. Inga problem.
Snurrat på fläkten med lång skruvmejsel genom igelkottshålet. Den snurrade!
Sprutat LRB 050 på kontakten/anslutningen till effektseget.
Det jag skulle vilja göra är att koppla på 12 v till själva fläktmotorn, hur gör man det lättast. Vid säkringsmodullen under handsfacket?

Snälla, behöver använda bilen och behöver fläkten!
Tacksam för alla inslag!

Mvh
Magnus

sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Den där pang som jag hörde lätt som det kom från spjället som ställer om vart det ska blåsa. Det var också just den knappen som jag vred när fläkten kom igång. Jag förstår inte hur det med fläkten har att göra, för att spjällen sitter långt bort från fläktmotor, men det är kanske värd att plocka ut spjällmotor och öppna/stänga spjället manuellt. Jag vet dock inte var den befinner sig i din E39 eller om det överhuvudtaget är möjligt med alla sorters fläkt system. Det är bara ett litet tips i dessa mörka tider.
Lycka Till!!

//Marco
sc
54
schenkie
320i E91 -08
320d F31 -13
Jäv&%¤&, idag när jag tog bilen för att köra hem var fläkten död igen. Den har fungerad bra i 1 dag. Jag blir sååå tröt på den här bilen.

Jag tror dock inte att fläktmotor är paj. Jag tror heller på någon glapp. eller fläktmotståndet. Det liknar nu det här felet Länk
ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Hej
jag är också så trött. Igår fick jag besked på att där finns 2 st säkringar till coupéfläkten som ska sitta ytterliggare bakom skringspanelen bakom säkringarana i handsfacket. Glad i hågen började jag leta, kan fan inte hitta dem det ska vara säkring 75 och 76 som sitter enskilt på en reläbrygga. Jag var och drog och slet i det mesta ock hade även av styrboxen längst in bakom handsfacket/ovanför fötterna. Det skulle jag inte ha gjort för när jag återmonterade skiten så blev det världens ljudlarm i bilen och jag har nog fått tinnitus. Nu funkar inte larm, coupébelysning, fjärrcontroll och jag fick ett larm som heter self susp inaktivt. Bilen går dock att köra med! Jag är så förbannat trött att inte hitta dessa 2 sketna säkringar. Denna bilen är alldedes för komplicerad för mig. Kablar och skit precis överallt och fruktansvärt svåråtkomligt.

Jag vill bara allt ska fungera!

Går det själva att återställa detta med att koppla bort batteriet i 20 minuter, sedan för man väl inte igång stereo´n efter detta, förmodligen.

Skulle någon vänlig själ vilja hjälpa mig innan jag bryter ihop på denna bil!

Aldrig varit med om sämre kvalité!

Mvh
Magnus

yttryck
hej schenkie!
hade samma strul med min fläkt på en betydligt äldre 328:a som bara stannade en dag..
testa först med att komma åt fläkten, snurra på den med handkraft samt se om det går igång,, troligtvis så har den hakat upp sig p.g.a smuts och damm som har kommit in i lagren, försöka o smörja upp fläktlagren så skall den nog funka igen..
jag gjorde så... det var lika illa med att byta fläkt på e 36:an,,

hälsn
igor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.