|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har läst och kikat runt på forumet som ett tok. Hittat massor av trådar med nästan samma problem som jag men utan nåt riktigt sammanhang. Bilen laddar alltså ur. Har ett relativt nytt batteri, sommaren 07. Efter att jag laddar batteriet från söndag eftermiddag tills måndag morgon startade bilen utan problem. Måndags eftermiddag när jag ska hem från jobbet känner jag att den gnuggar lite innan den startar. Har ca 6km att köra hem från jobbet. När jag kommer hem stänger jag bilen för att sedan prova att starta den igen, helt dött. Ringer en polare som hjälper mig knuffa igång den. Startar men de flesta lampor lyser. Batteri, antispin, ABS och krock kudde. Bilen går även riktigt konstigt. Efter laddningen emellan söndag och måndag kollade jag med en volt mätare. 11.9v avstängd och 14.4 startad. Är verkligen dålig på el och sådant men den verkar iaf ladda. Som sagt kör jag "dåligt". 5-6km till jobbet 10 gånger i veckan. Bytte kol så sent som i somras. | |
|
Kolla jordningen, det var problemet för mig! Satt startkabeln på generatorns jord och när jag satte den andra ändan i chassiet så sjönk varvtalet på motorn. Alltså generatorn började ladda rejält! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
"Kör så dåligt" är ju ingen bra laddningscykel för en 540, kallas "dålig körprofil" på BMWspråk. Som oven säger, kan även vara så att kupefläktens effektslutsteg drar ut batteriet vilket är en ganska vanlig förekommande fel när batteriet drar ur så fort. Sedan ska du ALLTID ha AC knappen intryckt 540s tomgång är så låg att den knappat laddar alls på tomgång, knappen intryckt så höjs varvtalet till ca 750 varv vilket gör att generatorn får chansen även på tomgång. Du måste också ladda batteriet minst 24 timmar nån gång i månaden om du har den körprofilen. Bilen ska också gå ned i sleepmodeläge(lågförbrukningsläge) efter 16 minuter. lite svårt att se på en manuell bil som inte har någon växelindikeringsdiod som slocknar. Man får ta tid och ha en multimeter inkopplad under huven på hjälpstartsuttagen och se om batterispänningen ökar efter ca 16 minuter tex. Annars får man väl plocka säkringar och se vad som drar ur. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har dock ingen 540. Var nog riktigt trött i går när jag skrev. Är inte en -96a heller, är en -98a 523 med ca 24000mil på mätaren. Blir nog att plocka säkringar och kika. Har också en +kabel dragen från batteriet till extraljus, men är bara en säkring och massa sladdar under huven nu. Var förra ägaren som gjort dragningen. Kan det ha nåt samband? (Dum nog att inte jag inte tagit bort den än) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.