AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.390

Köpa bil som utländsk medborgare -vad tänka på?

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tjena!
Några vänner till mig har bett mig om hjälp att köpa en bil. Till saken hör att de varken är svenska medborgare eller eu-medborgare för den delen. Är det någon som har koll på hur det fungerar i sånna här fall? Är det något särskilt man ska tänka på? Undertecknande av ägarbevis? Försäkrar försäkringsbolagen utländska medborgare?

Det kanske inte är något problem egentligen, men jag frågar här för att vara på den säkra sidan. Tack på förhand för eventuell hjälp!
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag förutsätter att det är grannar från Noge du talar om. De bör i så fall kontrollera med norska myndigheter vad gäller import. Import från EU land.
I övrigt om de bor i Sverige och det förutsätts och bilen skall brukas här gäller väl som oss andra dödliga.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Från Vägverkets webbplats:

"När köparen är en person utan svenskt personnummer
För att ett ägarbyte ska kunna registreras måste den nya ägaren ha ett svenskt personnummer. Om han eller hon saknar detta kan man ansöka om ett så kallat samordningsnummer. Det går bra att ansöka i samband med ägarbytet och då bifogas en skriftlig begäran samt uppgift om personens adress i Sverige. Till anmälan om ägarbyte ska en kopia på personens identitetshandlig bifogas. Observera att ett LMA-kort inte är en giltig identitetshandling.

För mer information kontakta Vägverkets kundtjänst på 0771-14 15 16.
Mer information om samordningsnummer kan du få på Skatteverkets webbplats."

Man behöver alltså inte vara svensk medborgare, eller ens ha ett svenskt personnummer, för att äga en bil i Sverige. Däremot måste man ha en adress i Sverige - oklart om man måste vara folkbokförd där, eller om det räcker att man har en adress. Går förmodligen att läsa sig till hos Skatteverket.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Hej igen!
Tack så mycket för hjälpen! Jag skulle ha tänkt på att kolla vägverkets hemsida, var lite stressad och hade "lite otur när jag tänkte" =)
Jag skulle kanske sagt hur bilen skulle användas också; det är några indier som ska köpa en bil att bruka under sin vistelse i Sverige och sedan sälja, så de är lite mer långväga ifrån än Norge. Därav min misstanke om att det kunde bli problem. Men nu har vi koll på situationen. Tack så mycket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.