AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.918

Förbrukning 335i, vad drar era bilar?

C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Är spekulant på en 335:a, helst coupe och tänkte höra med er hur mycket era bilar drar. Kan man åka under 1,2l/mil blandat om man inte är blytung i högerfoten?

//CB

335iA 320mil på mätaren. ca 1,1-1,2blandat.. race/lungt.. till och från jobbet 14km. I Göteborg.
Lugnare körning bör du hamna runt/under litern
Du kan också ligga på 1,3-1,4 om du kör lite hårdare..
BM
277
BMW-Erik
BMW 335CiM - 08 *såld*
BMW 320d -10 *såld*
Camaro SS -10
Som jämförelse kan jag säga att mina turer till Stockholm tur och retur, med lite stadskörning och lite "inspirerad" körning, brukar resultera i en förbrukning på ca 0,9 - 0,95. Har 25 mil enkel till Stockholm och min bil är en manuell.

Brukar ha för vana att hålla gällande hastighetsbegränsning då jag märkt att bensinförbrukningen drar iväg ganska så rejält om man jämför 100 med t.ex. 120 km/h.

Då jag åker med diverse trim och 19" hjul så tycker jag att det är ganska imponerande att ens komma under litern!!

Gillar min bil skarpt =)

//Erik
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Min fd 335i:

11,6 Lugn körning
11,9 Mindre lugn körning

Dock är detta med V29,2 och 31,0 mjukvaran från BMW.
En undran bara..
Spelar förbrukningen någon roll?

Jag mena, man köper den inte för att den ska vara billiga att köra.
För övrigt grymt nöjd med bilen.
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Tack för dom utförliga svaren!

Förbrukningen är väl inte den viktigaste faktorn vid bilköp för undertecknads del. Hade en Golf R32-2007 sist som aldrig drog under 1,2l/mil, men ojoj vilket ljud, så jag är inte rädd för en 335:a när det gäller förbrukning.

Frågade mer av nyfikenhet då det på "prestandabilar" kan skilja mycket mellan uppgiven och faktisk förbrukningen samt mellan lung och hård körning och ville gärna veta vad bilarna faktiskt drar.

//CB

To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Jag har samma erfarenhet som Leffe6.

Med farthållaren på 139 km/h ligger den på ca 0,88! Då är den trimmad till ca 390 pållar. Bilen drar INTE mer trimmad om man kör lugnt.

Tung fot upp mot 1,4. Tätortstrafik med kall motor till jobbet etc ungefär 1,2.

Om man klarar att behärska sig så borde inte 1 liter per mil vara några problem.

Buspelle
1,2 i stockholmstrafik.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
11.4-240 mil körda. Glad körning.
ps
37
psilow
M240ix -20
Porsche Cayenne -20
Jag kör 335XiT på 0.95 blandad körning (gått 3000 mil). Då går den mycket kökörning i Stockholm, en del landsväg och enstaka längre sträckor. Min körstil är väl någon sorts balans mellan ECO-driving och inspirerad körning.

Jag har tidigare på detta forum listat just förbrukningen på 335:an som ett stort plus - var hittar man 306Hk, 4wd och ~1800 kg till 0.95 blandad?

Slutligen skall jag dock tillägga att jag förmodligen aldrig kommer att ha en bensindriven bruksbil igen (däremot entusiastbil, men de går ju inte så långt per år) - men det beror inte på att jag är missnöjd med nuvarande bil, utan är ett personligt ställningstagande. Nästa bil (om 12-18 månader) kommer garanterat att bli en diesel från BMW eller Audi.
Är det pga förbrukningen?

Har en 120d 177hk idag och funderar på en bil med minst 300hk men är orolig för att det kommer dra iväg med kostnaderna då jag kör mycket.
Kanske behåller jag 120dn och köper en snabb bensinare som entusiast bil.
ps
37
psilow
M240ix -20
Porsche Cayenne -20
Det beror framför allt på att jag anser det klokt att hushålla med oljan, och dieselbilar drar mindre bränsle per körd mil. Det blir också en trivsammare driftsekonomi (även om bilar handlar mer om känslor än ekonomi för mig). Sedan är jag lite nyfiken på att köra diesel till vardags, eftersom jag aldrig har ägt en dieselbil (bara lånat och provat).

Jag tänkte mig eventuellt en lite mer komfortinriktad bil - istället för sportighet, som jag har prioriterat hittills. Gärna med inslag av elegans (läs: coupé), så 330d eller 335d ställs väl mot Audi A5 3.0TDI. 335d går nog tyvärr bort, eftersom BMW envisas med att inte erbjuda den med X-drive...

Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
under litern i 140.
Dr.Dan
1,4 i normalt stockholmstempo
1,2 lagligt med normala inbromsningar
1,0-1,1 om man fiskör och verkligen sölar fram till rödljusen och försöker tima grönt
Blandad körning 10.3
Landsväg 7.3
Efter 700 mil så börjar förbrukningen sjunka, kommer ner under litern.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

Har tankat min vagn tre gången på knappt 250 mil med resultat 0,87, 0,91 resp 0,96 l 98 oktan per mil. Endast landsväg och motorväg med hastighet 20+ i förhållande till skyltarna utan de mer avancerade omkörningarna (inkörning). I stan cyklar jag:)

Mvh
Arese
min drog 1,8 i helgen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.