|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är spekulant på en 335:a, helst coupe. Har kikat på annonser ett bra tag och märkt senast månaderna att bilhandlare ligger bättre till i pris än privata säljare. Naturligtvis är dessa bilar väldigt individuellt utrustade men jag vill ändå hävda att privatsäljare generellt sett begär för mycket. I dessa "finanskris" tider är naturligtvis inga bilar lättsålda men på 335-marknaden verkar det knappt hända något, är det så att dessa bilar blivit i det närmaste osäljbara med focuset på bensinförbrukning i kombination med rådande konjunkturläge. Vad är ett "bra pris" på en 335:a. Satt för några månader sedan och tyckte att får jag en fin 07:a coupe med vettig utrustning (comfort, dynamic, helskinn, 18-19" m.m.) och max ca 2500mil för 300k så köper jag, då fick man inte en sådan bil för under 340k. I nuläget är detta köp möjligt, men jag börjar tveka... Eftersom jag inte behöver bilen ännu då vi har en bil till som jag kan åka i några månader till funderar man om man kan få ovan nämnda bil för 270k om 2-3månader med nuvarande takt på värdefallet på dessa bilar.. //CB | |
|
Finanskrisen och konjunkturkraschen gör att vi nog befinner oss i ett väldigt osäkert läge..Vem vet vad som händer härnäst? GM i KK, vad händer med våra egna biltillverkare? När varsel haglar är det inte riktigt läge att sälja dyra bilar.. De som har riktigt gott om pengar eller ett företag som köper- ja, de kan givetvis köpa nytt ändå.. Med tanke på krisen skulle jag vänta.. Fortsätter den så kommer det säkert väldigt bra köplägen några månader in på nya året..och Du behövde väl inte bilen f.n?? Tror att Du framledes kan hitta en bil till riktigt bra pris.. Hur lågt? Ja, det beror nog på vad som händer den närmaste tiden.. |
|
|
Jag skulle nog vänta någon månad in på 2009 då en -07 har blivit 1 år äldre och således automatiskt tappat 10 - 15% till i pris. /Rickard |
|
|
Privatsäljare har ofta möjligheten att fortsätta använda bilen och har därmed inte lika bråttom att sälja ofta. Hos en bilhandlare står bilen bara still och kostar pengar och därmed måste man sälja snabbare. Sedan är det nog också så att bilhandlare vet bättre vilket pris som krävs för att verkligen bli av med bilen. På blocket ligger privatsäljarnas bilar ofta månad efter månad. //Lövet |
|
|
C_B Många tänker som du..."ja väntar ett tag till, priserna kommer rasa ännu mer". Och därför säljs det väldigt få bilar. Alla bara avvaktar och kollar läget. Såg en 325 e90 för 150' för några veckor sen på blocket. Den försvann på 3 dagar. Dom andra som ligger på 180-190' förblir osålda. "Wait and see" sa våran VD på ett strategimöte för nån vecka sen...han är inte ensam om det ;-) |
|
|
Det som tror jag kommer att avgöra i stor utsträckning hur begpriserna kommer att utveckla sig är hur bilhandlarna kommer att klara sig genom stilleståndet på marknaden. Går många i kk kommer det att sätta ett kraftigt tryck nedåt på priserna, klarar sig de flesta tror jag att det kommer att gå upp lite i vår pga ett uppdämt behov att köpa bil. Håller lite koll på V70 T5 05- då jag är lite sugen på en sådan. Sedan i sommras har knappt någon omsatts alls. Vanliga v70 från 05 är tom nere under 80KSEK under 15Kmil, själv var jag ganska missnöjd som fick 93 för min v70 140hk med 13800mil i april iår...så visst har det rasat fort. V70 verkar dessutom ha förlorat sin särställning som prisledande (läs högt 2hv) i år. |
|
| Det finns ett glapp mellan rika och mindre rika även i Sverige. Jag föreställer mig 335i/d nybilsköpare som rika, och beg d:o spekulanter som mindre rika. Problemet att den senare gruppen har minskat i antal och köpkraft. | |
|
Det faller och sjunker osv. men det kommer nog inte att rasa tills bilen blir gratis, har nästan svårt att tro att de ska sjunka såååå mycket mer nu, i många fall handlar det inte om priset utan att det inte finns "rätt" köpare just då. Många bilar har kommit ned ordentligt i pris nu men visst finns det många med "gamla" priser, precis som på bostadsmarknaden. Det finns även ett glapp mellan Bilspekulanter och Galne-Gunnar-Bilspekulanter :) Vissa personer verkar ha läst löpsedeln på aftonbladet att man ska pruta vid bilköp nu och sen tror de att alla som annonserar håller på med välgörenhet... |
|
|
Samtidigt finns det alltid de som vill/behöver sälja och då blir priserna därefter. Tycker personligen att utannonserade 335:or är alldeles för dyra jämnfört med 330 och 330d. |
|
|
sant, det finns alltid olika anledningar. vad gäller coupeer tycker jag de kommit ned bra, touring är värre |
|
|
Det kan låta hemskt, men: Inom några månader faller det ut jättemånga varsel i vårt land. Då lär det komma ut ännu fler bilar till försäljning... |
|
|
Ber om ursäkt om jag bumpar tråden lite. Men hjälper en bekant att handla 335 coupé nu. Det intressanta (förutom att det är ganska öde hos de flesta bilhandlarna) är prutmånen hos många handlare. Jag kan säga att jag aldrig varit med om något liknande tidigare. Här snackar vi om en handlare som inom loppet av några få minuter sänkt priset med 25 000 kr. Är det någon som köpt och eller sålt 335 coupé den senaste tiden? En annan intressant observation: bilar som redan ligger allt för högt (över 400 000 för en begagnad 335 med runt 3000 mil på mätaren och reggad -07 tex) är bilar som varit svårast att göra något på priset (vid ett fall vägrade säljaren tom diskutera pris!). Frågan är vad dessa handlare väntar på? Visst, man har säkert köpt/bytt in bilen med en viss kalkyl som inte längre håller. Men tror man verkligen att bilen kommer bli mer lättsåld om ett par månader till samma pris? |
|
| Menar du den svarta på BMW Group i stockholm? Innan jag bytte till min 530 touring bjöd jag på den via mail. Jag erbjöd mellanskillnaden baserat på utpriser mellan min dåvarande bil och denna. Jag angav mitt telefonnummer, men ingen bemödade sig att ens ringa upp mig. Då blir det svårt att sälja bilar. | |
|
Det verkar vara en allmänt utbredd åsikt att det är högst oseriöst att bjuda/göra affär via mail. Märkligt tycker jag med tanke på att det är 2009 och internet visade sig vara mer än en fluga. |
|
|
Jag det är ett märkligt fenomen. Jag räknar väl inte mig själv som ungdom längre direkt, men redan -96 dvs för 13 år sen var tex. chatprogram som ICQ standard för studenter inklusive mig själv. Men jag antar väl att genomsnittlige bilsäljare oftast är lite äldre och heter Leif :-) Lite offtopiq, men ville bara fundera lite över varför just den bilen inte blir såld. Kanske inte alltid bara beror på marknaden. |
|
|
Japp, 335:orna verkar ha fått ett eget konstigt prissegment :) Det verkar som om tiden står stilla hos flera ägare av just den bilen, både handlare och privat. Jag sålde min egen 335d för ett år sedan och det finns liknande bilar att köpa för samma pris idag..?!?! -bästa "diffen" just nu är iaf en -08:a touring för 339 eller 475...(JA olika nivå på utrustning men ändå..) båda bilarna leasingbilar. |
|
| Jag köpte en 335i coupe precis innan jul för 305´ 2000 mil, manuell comfort pkt, dynamic drive,shadow line, 18"sommar och 17" vinter, m.m. Verkade vara ett bra pris då men nu går det nog att pruta ner något mer utrustade exemplar till samma prisnivå. | |
|
Det står en ny hos Novation för 388' Länk Att då som vissa säljare, försöka ta 350' för bilar som gått flera tusen mil, blir bara fånigt. ______________________________ //Lövet |
|
|
Håller med dig Lövet. När Novation säljer en ny 335i Coupe, om än en 2007, men välutrustad, för 388k. Samtidigt dyker det upp en bil med nästan samma utrustning, 2år gammal, 2500mil för 385k på blocket. Om säljaren av den bilen sett den nya bilen på Novation så undrar man hur han tänker med sitt pris på 385k.. Ringde själv på en 335iT-2007 med 2500mil på mätaren som begärdes en bit över 300k för. Han hade inte fått något napp på bilen efter närmare 2 månaders annonsering och berättade att han skulle få ca 260k i inbyte. Med tanke på att jag tyckte hans utgångspris var ganska högt sa jag att det var i de regionerna jag kunde tänka mig att betala också. Tycker att inbytespriset lät ganska bra om det stämmer. Om en icke bmwhandlare skall sälja den så borde dom väl vilja ha den marginalen att dom kan annonsera ut den runt 300k. //CB |
|
| Var lite inne på 335i Touring innan jag köpte min bil och utbudet är uruselt så jag la ner letandet. Dessutom var priserna helt offside jämfört med cupé och sedan av nån anledning. men så står dom i hallarna och skräpar också. | |
| Men varför har 335 blivit en hallvärmare ?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.