AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.784

Vilken 3-seriemotor vill jag ha?

Sida 3 av 5
Visa användare
8.664
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur passar dessa siffror in i sambandet du drog från broschyren då?

330d, 245 hk, 520 Nm, 0-100km/h = 6,1 sek

Sen kan vissa (många) uppskatta dieselkaraktären och därför tycka att de är intressanta.

Ps. Många företag har även en miljöpolicy som gör att dieselbil kan vara nästan enda alternativet.

Mvh Johan
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

Trodde inte att trådskaparen var intresserad av 330d. Ville illustrera att för maximal prestanda så är det bara att läsa i broschyren för de motoralternativ man är intresserad av.

335i har ju "bara" 400 Nm men gör 0-100 på 5,6 sek....

Att kortfattat beskriva vad som ger accelerationen på ett begripligt sätt är inte helt enkelt även om man har långtgående kunskaper i fysik och fordonsdynamik. Det jag uppfattar att många säger, fast på olika sätt, är att det är effektkurvan (eg. medeleffekten) som är intressant då man skall bedömma en motors prestanda.

Jonas Jarlmark, testchef på Automobil (samt Rickard Rydells raceingenjör) har skrivit den mest lättbegripliga redogörelse jag har läst för sambandet mellan effekt, vrid och acceleration i Porschetidningen. Hittar inte den just nu men denna beskrivning är också ganska så illustrativ:

Länk

Mvh
Arese

so
10
soeder
320dA -08
Det här eviga snacket om 0-100, hur ofta utnyttjar ni det i trafiken? Titta gärna på siffrorna för 80 -120 istället!

Söder
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

soeder:
Tja, 80-120km/h på samma växel(antar du menar detta?) är ju en "himmelsvid skillnad" mot en maxaccelleration under samma hastighetsintervall, växla ned en eller ett par snäpp på en bensinare med "lite fler hk än i en 320d", låt säga en 325i så har t.ex en 320D inget att hämta i det intervallet heller..

Nu ska jag inte skriva att en 320d är "slö" för det är den inte sett till andra likvärdiga kombatanter i detta dieselsegment, men tja...man måste jämföra accellerationsförmågan på relevant sätt..då är 0-100km/h ett bra sätt att kontrollera detta på..

Nu har vi/jag hamnat långt ifrån trådskaparens fråga, men men...

Mvh Janne.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

Maxacceleration 0-100 gör man inte varje dag precis. Däremot max mellan 100-150 km/h för att köra om en eller två långtradare. Då behöver man hög effekt. En bil som är snabb 0-100 är oftast även kvick mellan 100-150, därför är det intressant att titta på denna siffra..

Mvh
Arese
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Arese, tack för din Länk ovan - den ger en lysande beskrivning av hur det förhåller sig! Några citat är värda att plocka ut:

"En motor kan bara producera en sorts kraft, vridmoment. Det är den kraften som vrider runt motorns vevaxel och slutligen via växellåda och slutväxel ger hjulen sin kraft."

"Är högt vridmoment på hjulen alltid detsamma som högt vridmoment i motorn? Nej, och det beror på utväxlingen."

"För att en bil skall kunna accelerera maximalt eller orka hålla farten i en brant backe med tung last är det viktigaste att få ut så stor kraft som möjligt på hjulen. Eftersom hjulen roterar blir en hög kraft detsamma som ett högt vridmoment på hjulen."

"Mest hästkrafter = bäst acceleration. Dock finns det ett antal parametrar till att ta hänsyn till. "

"Hästkrafter beräknas genom att multiplicera vridmoment med varvtal. (Vrid gånger varv = effekt). Ur en vridmomentskurva kan man beräkna effektkurvan och tvärtom."

"En motor med mycket vridmoment i den nedre delen av det nyttjade varvtalsområdet med samma maxeffekt kommer att få en högre genomsnittseffekt än en med lägre vridmoment i den nedre delen av det nyttjade varvtalsområdet, och således accelerera snabbare."

"Enda undantaget är den moderna dieselbilen som med mycket vridmoment ger lite mer effekt i sitt register och kommer att klara tiden (0-100) något bättre än den borde."

Alla citaten är från Åke Englund på NordicAudi.com, se länk ovan.

Tycker att de talar för sig själva - läs gärna hela artikeln, den är lättläst och alldeles korrekt i sak!
Du glömde citera inledningen:-)

"Åke Englund, alias AKEE på NA forum försöker reda ut förhållandet mellan vridmoment och hästkrafter. Tillhör du dem som tror att det är vridmomentet som gör din bil accelerationssnabb? Då tror du fel - det är framförallt hästkrafterna!"
Det enda jag får ut av den här diskutionen är att vi tappar bort varandra i begreppen. Hk är för "gunnare" samma sak som moment. Medans andra skiljer dom åt. Glöm inte varvtalen här. Därav anledningen att F1 motorer utvecklar hög effekt av relativt lite vridmoment. Dom har mycket varv... vilekt ger en hög siffra (varv) att multiplicera vridmomentet med. Kanske här språkförbistringarna uppenbara sig...

M.V.H
Dennis
Hur kan det du citerar styrka din sak gunnare? Det mesta talar väl emot det du säger?! Pratar vi acceleration så står det ju klart och tydligt att hästkrafter är det som till största delen avgör detta. Detta visade arese också med praktiska exempel från verkliga världen (via siffrorna för olika modeller).

Kan fylla på med fler exempel:
318i 143hk 4/1995 0,59 (0,64) 9,1 (9,9) 210 (210) 190Nm
318d 143hk 4/1995 0,47 (0,54) 9,3 (9,4) 210 (210) 300Nm

320i 170hk 4/1995 0,61 (0,65) 8,4 (8,9) 228 (226) 210Nm
320d 177hk 4/1995 0,48 (0,54) 7,9 (8,0) 230 (228) 350Nm

325i 218hk 6/2996 0,71 (0,71) 6,7 (7,1) 250* (248) 270Nm
325d 197hk 6/2993 0,57 (0,62) 7,4 (7,6) 235 (233) 400Nm

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
DennisH och Keiser,
jag har ingen 'sak' att styrka. Mitt enda syfte är att försöka förklara, att det är KRAFT och inte EFFEKT som flyttar på en bil. För att utöva KRAFT på ett föremål (bil t ex) i rörelse, krävs ENERGI. Ett bra mätetal är då EFFEKT, som är samma sak som ENERGIMÄNGD PER TIDSENHET.

Alltså utvecklar den kraft som accelererar bilen en effekt, som är kraften x bilens hastighet i varje givet ögonblick. Effekten kan alltså användas för att beräkna accelerationen, men det är då bara en omväg för att få fram den accelererande kraften.....
Ok, då missuppfattade jag dig. Tyckte dock du ger en annan bild när du skriver saker som:
"Du anser förmodligen, som många 'förståsigpåare', att det är effekten som accelererar bilen - det är FEL!"

"Vi får konstatera att för oss som tagit till oss (och minns) de grundläggande begreppen kraft, effekt, energi och massa och sambanden mellan dessa, är det inte så svårt att slå hål på resonemang som 'vridmoment behövs inte' eller 'det är effekt som accelererar bilen'"

"Gasa glatt, gubbar, själv är jag nöjd med accelerationen från vridmomentet mellan 1500 och 4500 varv i min 320Cd OCH med accelerationen när jag varvar ur M52:an i 528:an.
(Undrade någon vilken som är snabbast..??? Dieseln, med hästlängder!) "

Är vi då alla (återigen) överens om att bilens effektangivelse bäst speglar en bils prestanda (acceleration)? Liksom att effekt och vridmoment är relaterat till varandra och att det (naturligtvis) behövs en kraft för att föra bilen framåt?!
gunnare menar att det är drivhjulsmomente som accelererar en bil. Vilket jag skriver under på. Men det är ju stor skillnad på drivhjulsmoment och vridmomentet i motorn. Som jag skrev tidigare är det utväxlingen som avgör vilket vridmoment du får på drivhjulen. Inte vad motorn har för "vrid". Givetvis är växellådor och slutväxlar optimerade för motortypen. Men det hör inte till diskutionen.

Att utöva 200 nm på kardanaxeln är inte särskilt svårt för en människa. Svetsa fast ett 1 m långt rör på axeln och tryck med 20 kg kraft så är saken biff. Har vi sedan en utväxling på 10:1 (skit i att det blir tungt i verkligheten nu, utan bara hypotetiskt) så hamnar ju 2000 nm på drivhjulsaxeln efter att kraften passerat slutväxeln. Men skulle en bil gå fort så lätt? NEJ. Det krävs varv för att driva bilen framåt. Ju högre varv desto högre effekt (i relation till motorns vridmoment), desto högre drivhjulsmoment desto snabbare accerelation..

Återigen....kolla F1. Lågt Nm som blir till mycket effekt tack vare det höga varvtalet. Det är alltså vridmoment tillsammans med varvtal som för en bil framåt. Nämligen effekt. Det går således inte att utläsa huruvida en bil är snabb eller inte genom att titta på siffran för Nm i motorn. Däremot säger antalet hästkrafter mycket mera... Men F1 bilarna har ju givetvis ett väldigt högt drivhjulsmoment för det..... och ur den aspekten är ju vridmomentet av yttersta vikt. Men det säger fortfarande ingenting om hur många Nm motorn producerar.

Jag anser mig inte vara expert inom fysik eller motorteknik på något sätt. Och för att inga missförstånd skall uppstå så uttrycker jag tydligt att detta är min högst personliga åsikt. Jag kan givetvis ha fel. Men tycker inte att jag har anledning att ändra åsikt i ämnet just nu då "motparten" inte lyckats övertala mig.

M.V.H
Dennis
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Bilen effektangivelse (eller snarare vikt/effektförhållande) är en bra "fingervisning" om dess accelerationsförmåga. Detta fungerar eftersom de flesta motorer har ett likartat vridmomentförlopp över varvtalsregistret, oavsett om detta register ligger högt upp (högtrimmade, bensindrivna sugmotorer) eller lågt (direktinsprutade turbodieslar).
Fortfarande är det dock så, att det är momentet (=kraften) PÅ DRIVHJULEN som accelererar bilen - denna kraft är vid varje given hastighet proportionell mot motorns moment multiplicerat med utväxlingen.
Om motorn varvar 1000/min och ger 1000 Nm eller om den varvar 10000/min och ger 100 Nm kvittar, så länge utväxlingen ser till att drivhjulen snurrar med samma varvtal (värdelöst vetande: dessa båda exempel motsvarar en effekt av 104.6 kW eller ca 141 hk).
Tänker man efter lite, är det det genomsnittliga drivhjulsmomentet som avgör en bils accelerationsförmåga. Hade vi möjlighet att steglöst variera utväxlingen, skulle vi kunna lägga oss på det motorvarv som ger högst hjulmoment för varje given hastighet - den räkneoperationen slutar i, att vi då ska hålla motorvarvet på effekt-toppen (där vrid x motorvarv är som högst). Eftersom vi inte har steglösa transmissioner i våra BMW, behöver vi motorer med högt vridmoment över hela det varvregister som används - alltså en 'bred' vridmomentkurva.
Motorer med extremt hög toppeffekt, men med bra vridmoment i ett väldigt smalt register, kräver en tätstegad växellåda med många växlar, samt att föraren alltid väljer en växel där motorvarvet hålls inom det varvtalsområde där motorn ger mest effekt (= varvtal x vridmoment).

Vi kan fortsätta diskutera detta i oändlighet - ändå kvarstår faktum, att en motor med brett vridmomentregister ger bättre acceleration än en motor med smalt dito, även om motorernas toppeffekt är identisk.
"Vi kan fortsätta diskutera detta i oändlighet - ändå kvarstår faktum, att en motor med brett vridmomentregister ger bättre acceleration än en motor med smalt dito, även om motorernas toppeffekt är identisk."

Skillnaden är ganska liten men påståendet stämmer (naturligtvis beroende på vad man menar med "brett" resp "smalt"). Däremot är skillnaden väldigt stor om man jämför bilar med liknande vridmoment (i motorerna) men skiljda effekter. Det visar exemplen ovan om inte annat.

På något sätt börjar det låta som alla trots allt är överens o kan skriva under på det jag skrev innan:
"Är vi då alla (återigen) överens om att bilens effektangivelse bäst speglar en bils prestanda (acceleration)? Liksom att effekt och vridmoment är relaterat till varandra och att det (naturligtvis) behövs en kraft för att föra bilen framåt?! "
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Haha. Detta är rätt komiskt. Det finns redan en av världens längsta AP-trådar om detta och ändå ska det diskuteras.

Citerar,
"Vi kan fortsätta diskutera detta i oändlighet - ändå kvarstår faktum, att en motor med brett vridmomentregister ger bättre acceleration än en motor med smalt dito, även om motorernas toppeffekt är identisk."

Har jag fel om jag säger att det omöjligt kan vara fakta utan är helt och hållet beroende på hur utväxlingen ser och vad man i så fall menar med "brett" vridmomentregister" ??

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jaha.. Så vilken motor skall killen ha då?

//amullo
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

amullo, den med "fetast" vridmoment tror jag passar honom bäst. Eller så inte. ;)

Naturligtvis 330, med 272 kusar.

NN/
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Tja

För maximala prestanda blir ju rangordningen av omnämnda modeller:

1.330i
2.325i
3.325d
4.320d

Själv har jag valt 325i då jag gillar karaktären hos bensinsexan bäst och tycker att prispåslaget för 330i är lite väl mastigt. Här spelar ju dock som vanligt presonliga preferenser in, rådet är som vanligt att provköra ordentligt.

Mvh
Arese
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
330i om jag får tycka.

/Christian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.